לאחר שב-ynet נחשפה הצעת הפשרה של נשיא המדינה יצחק הרצוג, וההסכמה של ראש האופוזיציה יאיר לפיד אם שאר החקיקה תוקפא ל-15 חודשים - הגיבו מובילי המחאה בזעם. "אני מאוד מאוכזב מראשי האופוזיציה. אין להם מנדט להתפשר על העתיד שלנו", אמר ב-ynet Live רועי נוימן, אחד ממובילי המחאה. מנהיג אחר של המחאה, משה רדמן, נעצר הבוקר (שני) בהפגנה מחוץ לכנסת.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מובילי המחאה נגד הפשרה: "אין לראשי האופוזיציה מנדט לדחייה של חוקי הדיקטטורה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אין לראשי האופוזיציה שום מנדט ללכת ולהביא דחייה של כמה חודשים בחוקי הדיקטטורה", הוסיף נוימן. "עדיף שהממשלה תעביר את החוקים כמו שהם והם ייפסלו בבג"ץ מאשר פשרה רקובה שתביא לפיטורים של שומרי הסף, שתתחיל פה את כל מפנה השחיתות והדיקטטורה שאנחנו רואים. זה ממש כאילו לפיד מזמין מנתניהו את השיטה הפולנית".
לדברי גורמים המעורים במשא ומתן, הצעת הפשרה לגבי הסבירות שהעלה הרצוג מקובלת על בכירי האופוזיציה, והמכשול היחיד הוא סוגיית הקפאת החקיקה. הליכוד מסרב להקפיא ליותר משלושה חודשים, לפיד דורש הקפאה משמעותית יותר של 15 חודשים.

"זה לא שהם מביאים פה הישג באיזשהו תחום", אמר נוימן. "הם פשוט מנסים לארגן דחייה של כמה חודשים, כשברור שאחרי זה הממשלה תבוא ותגיד הנה, ניסינו, חיכינו ולא הצלחנו. בדיוק כמו שהיה לפני כמה חודשים. אם הישג זה לדרוס יותר מחצי עם, ו-75% שאומרים שהם תומכים אך ורק בהסכמות רחבות - אז זה לא הישג. כשלא גונזים את החקיקה ואומרים שיוצאים עם הסכמות רחבות ומנהלים משא ומתן עם אקדח טעון לראש שלך אתה לא תגיע לשום הסכמה".
לפניו דיברה ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, שהביעה תמיכה בפשרה: "יש רגע בחיים שאי אפשר לעשות רק את החישובים הפוליטיים. יש רגע בחיים שאת אומרת הקואליציה הזאת היא חסרת אחריות, מישהו צריך להיות המבוגר האחראי. אני חושבת שזה האירוע המדובר כרגע".

היא ציינה כי אותה פשרה מתבססת "בקווים כלליים על עקרונות פרופ' יואב דותן, שמדבר על צמצום עילת הסבירות ולא על ביטול כפי שהקואליציה הציגה, והחרגות של הייעוץ המשפטי לממשלה, של מפכ"ל המשטרה, פרקליט המדינה, ולעובדה שכל הדבר הזה לא יחול בתקופת בחירות".
"זה לא מושלם", הודתה אלהרר. "מצד שני, המצב שהגענו אליו הוא קטסטרופלי. אנחנו לא סומכים על נתניהו, זה לא שפתאום התחלנו להאמין לו. לא בונים על שום התחייבות שלו. מצד שני, חייבים לעכב את כל יתר הדברים. בסוף כשאת נמצאת בפוליטיקה את לא תמיד עושה את הדבר שהוא פופולרי, וזה קשה, קשה מאוד. ועדיין, אנחנו מסתכלים על הילדים שלנו, אנחנו מסתכלים על ההורים שלנו, אנחנו מסתכלים על אזרחי ישראל. מה הם רוצים? הם רוצים שקט".
שקמה ברסלר כינתה את תומכי הפשרה "צ'מברליינים" - כראש ממשלת בריטניה שנהג במדיניות הפייסנות כלפי הנאצים לפני מלחמת העולם השנייה - אמרה אלהרר: "אין בלבי על שקמה. אני חושבת שהמחאה הזאת היא באמת הדבר הכי עוצמתי והכי מרגש שקרה כאן בישראל. אני מבינה את האכזבה שלא מקבלים מאה אחוז. מצד שני, אני באה ואומרת שהמטרה שלהם הושגה".