3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהרה עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו
ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהרה עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו
נתניהו ופומפאו בליסבון, ב-2019
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)
מזכיר המדינה לשעבר של ארצות הברית מייק פומפאו, שנחשב למועמד פוטנציאלי במרוץ לנשיאות 2024, מאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בהדלפה שקרית על התחייבות אמריקנית לברית הגנה בין המדינות. בספרו האוטוביוגרפי של פומפאו הוא טוען שנתניהו ידע ש"מדובר בשקר", אבל בחר בכל זאת להדליף את הדברים במטרה לקדם את עצמו בתקופת בחירות כי "זה היה סיפור טוב בשבילו".
ספרו של פומפאו, "Never Give an Inch: Fighting for the America I Love", צפוי להתפרסם ביום שלישי הקרוב. בעיתון היהודי-אמריקני "פורוורד" נכתב כי בספר מתייחס פומפאו להודעה רשמית שפרסם נתניהו בעקבות פגישה בת 90 דקות שתוכננה לבקשתו בין נציגי המדינות בליסבון שבפורטוגל, בדצמבר 2019. נתניהו היה אז לאחר מערכת הבחירות השנייה שלו באותה שנה - ולפני השלישית ברצף - ופעל לגיוס תמיכה בתוכניתו לסיפוח חלקים מיהודה ושומרון.
פומפאו כותב שנתניהו יזם את הפגישה כי חשש שג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ומי שהיה אמור אז לפרסם בכל רגע את "תוכנית המאה" של ממשל טראמפ לקידום שלום במזרח התיכון, יהיה "מוכן לוותר על ירושלים". פומפאו, יחד עם יועצו הבכיר בריאן הוק, היו חלק מהצוות האמריקני שעבד על התוכנית.

ברית ההגנה שעליה נתניהו דיבר עם האמריקנים מצריכה אישור של שני הצדדים לפני כל פעולה צבאית ומחייבת גם לשלוח כוחות משותפים לכל מלחמה או מבצע גדול בו הן מעורבות. לאחר הפגישה בליסבון, אמר נתניהו: "סיכמנו לקדם את הנושא של ברית ההגנה, שיש לה חשיבות רבה".
פומפאו, נוצרי אוונגליסטי, חוזר בספר על מחויבותו להמשך "היחסים המיוחדים" בין ישראל לארצות הברית, "משום שהישרדותה חשובה לביטחונו ולשגשוגו של כל אמריקני". פומפאו כותב שקיבל השראה מסיפור הקמתה של ישראל ומחויב "להשאיר אותה חזקה" יותר מאי פעם.
ולא רק נתניהו חוטף אש בספר החדש: פומפאו תוקף גם את אחת המועמדת הפוטנציאליות שיתמודדו מולו כנראה במירוץ לנשיאות - שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר, נייקי היילי. פומפאו מאשים את היילי בכך שזממה להדיח את סגן הנשיא דאז, מייק פנס, בעזרתם של קושנר ורעייתו איוונקה טראמפ. פומפאו אומר שהיילי אינה "שחקנית קבוצתית" וממוקדת מדי בשאיפות הפוליטיות שלה.
שנתיים אחרי תחילת הקדנציה שלה באו"ם, הודיעה היילי על עזיבה כדי לבלות יותר זמן עם משפחתה, אבל לדברי פומפאו, היילי למעשה הוליכה שולל את ראש סגל הבית הלבן דאז, ג'ון קלי, כשנכנסה לחדר הסגלגל יחד עם קושנר ואשתו כדי לתכנן את הדחתו של פנס ולהיכנס לנעליו.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ניקי היילי שגרירת ארה"ב באו"ם
ראש ממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ניקי היילי שגרירת ארה"ב באו"ם
נתניהו והיילי. היא הגיבה לפומפאו: "שקרים ורכילות"
(צילום: אבי אוחיון לע"מ)
כהונתה של היילי באו"ם אמנם לא הייתה ארוכה, אבל הצהרותיה הפומביות בעד ישראל הפכו אותה במהרה בעיני התקשורת הרפובליקנית והקהילה היהודית במדינה לידידה גדולה של המדינה. היא כיכבה בוועידות השנתיות של הארגונים היהודיים החשובים ונחשבה לרפובליקנית הראשונה שיכולה לזכות בבחירות ברוב קולות היהודים. אביו של ג׳ארד קושנר בעצמו, צ'רלס, הוא אחד התורמים והתומכים הגדולים שלה.
פומפאו טוען בספרו שההערכה והזוהר סביב היילי מוגזמים. "היא אמרה דברים יפים על ישראל, אבל לא עשתה הרבה מעבר", הוא כותב, ומתאר את עבודתה כ"הרבה פחות משמעותית ממה שאנשים חושבים".
הוא מתאר את התפטרותה כנטישה של האינטרסים של הביטחון הלאומי של ארצות הברית דווקא בתקופה שבה היה הצורך הגדול ביותר בשמירה עליהם. "היא תיארה את תפקידה כהתמודדות ישירה מול עריצים", כותב פומפאו, "אם כך, למה שתעזוב עבודה כל כך חשובה, בזמן כל כך חשוב?”.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ו מזכיר המדינה מייק פומפאו ב הבית הלבן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ו מזכיר המדינה מייק פומפאו ב הבית הלבן
פומפאו מאחורי טראמפ. יתמודדו זה נגד זה במרוץ לנשיאות 2024?
(צילום: EPA)
בתגובה לדברים היילי אמרה שמדובר ב"שקרים ורכילות כדי למכור ספר". בריאיונות לתקשורת הוסיפה: "אני לא יודעת למה הוא אמר את זה, אבל זו בדיוק הסיבה שנשארתי מחוץ לוושינגטון כמה שיותר כדי להתרחק מהדרמה".
היילי כבר הודיעה בכמה אירועים בעבר שתכריז רשמית על החלטתה להצטרף למרוץ לנשיאות בעתיד הקרוב. פומפאו מצידו צפוי להתמקד בקמפיין המכירות לקידום ספרו, לפני שיודיע גם הוא על החלטה סופית.
לעומתם, הנשיא לשעבר טראמפ כבר הודיע כי ירוץ ב-2024 וינסה להיות הנשיא השני בהיסטוריה האמריקנית שזוכה בשתי מערכות בחירות לא-רצופות. לפי סוכנויות ההימורים, המועמד המוביל לנצח בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית - לפני טראמפ והיילי - הוא מושל פלורידה רון דסנטיס.