ראש המוסד לשעבר יוסי כהן אמר אחר הצהריים (ראשון) בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS כי "נורמליזציה עם סעודיה אפשרית בהחלט". לדבריו, הוא נשען על ידע אישי בנושא.
"יורש העצר מוחמד בן סלמאן, בחור צעיר, אנחנו מכירים את העבר שלו ואת מה שעשה, ואנו רואים שהוא מנהיג משהו אחר", אמר כהן, והתייחס גם להידוק הקשר בין סעודיה לאיראן. "הוא לא מתעלם מארה"ב, אבל יש אלטרנטיבות. לא רוצים למכור לו F35? 'לא אלמן סעודיה'. הוא מעביר מסר שיש אלטרנטיבות, לו ולחבריו. ראינו במודיעין בעבר, לאורך כל הדרך, את המגעים שמתנהלים בין סעודיה לכל העולם. לא ראיתי את המגעים האלו כל כך פומביים בעבר - למשל עם סין".
3 צפייה בגלריה
יוסי כהן
יוסי כהן
"במזרח התיכון יש עידן חדש של מנהיגים אמיצים". יוסי כהן
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילים: AP, EPA)
"ישראל צריכה לנסות להיכנס לנעליים של הסעודים ולהבין שזה שיש להם יחסים לא מצביע במשהו על יחסי סעודיה עם ישראל", המשיך כהן. "יש דברים שקורים ברמה הבילטרלית שאינם בהכרח משפיעים על מדינת ישראל. נורמליזציה של סעודיה עם ישראל , ואני נשען על ידי אישי בנושא - אפשרית בהחלט. אם המגעים יתנהלו נכון, עם ערבויות של ארה"ב, עם אמירות מסוימות לגבי הפלסטינים אבל לא בהכרח מדיניות - אז מעשית זה אפשרי. יש במזרח התיכון אכן עידן חדש של מנהיגים אמיצים כמו נשיא האמירויות מוחמד בן זאיד, המלך המרוקני והמלך הבחרייני - אפשר לייצר איתם משהו גדול וחשוב יותר".
בתוך כך, בכירים בישראל אומרים כי הדיווחים על פריצת דרך קרובה לנורמליזציה עם סעודיה רחוקים מהמציאות. "זה ייקח עוד הרבה זמן, הכול בעצם תלוי באמריקנים", אמרו הבכירים. "ביכולתם להביא להאצת השיחות וביכולתם לא. הסיפור תלוי בעיקר בדרישות הסעודיות מארה"ב ולא בבקשות שלהם מישראל".
3 צפייה בגלריה
טיסות ישירות לג'דה בקרוב
טיסות ישירות לג'דה בקרוב
טיסות ישירות לג'דה בקרוב
(צילום: shutterstock)
הבכירים אישרו כי יש התקדמות בשיחות על טיסות לערבים-ישראלים לחאג' במכה שבסעודיה - והם יטוסו מנתב"ג לעיר ג'דה. "שום דבר עדיין לא סגור סופית בנושא הטיסות, אבל אנחנו רוצים לקוות שבזה תהיה פריצת דרך", אמרו הבכירים. "יש סיכוי לא רע שזה יקרה, אבל אין עוד הרבה זמן כי החאג' בחודש הבא".
ראש המל"ל צחי הנגבי ומקורבו של נתניהו, השר רון דרמר, יצאו השבוע לפגישות במועצה לביטחון לאומי שיעסקו, בין השאר, במגעים לנורמליזציה עם סעודיה, בנושא האיראני, בנושא הפלסטיני ובקידום הזמנתו של נתניהו לביקור בבית הלבן.
בשבוע שעבר גם בכירים בממשל האמריקני הכחישו את הדיווחים על "פריצת דרך" לנרמול יחסים בין ישראל לסעודיה בתיווך ארה"ב. הבכירים אמרו בשיחה עם ynet כי הדיווחים האלה "מופרזים מאוד" ושהעניין ייקח "עוד הרבה זמן ואנרגיה". לכן, הם מתעקשים, לא נכון להציג את זה כאילו פריצת הדרך קרובה.