4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
חלון ההזדמנויות הולך ונסגר, ובארה"ב מצננים את ההתלהבות: "מופרז להגיד שיש פריצת דרך"
(צילים: AP, EPA)
בכירים בממשל האמריקני מכחישים היום (רביעי) את הדיווחים על "פריצת דרך" לנרמול יחסים בין ישראל לסעודיה בתיווך ארה"ב. הבכירים אמרו בשיחה עם ynet כי הדיווחים האלה "מופרזים מאוד" וכי העניין ייקח "עוד הרבה זמן ואנרגיה". לכן, הם מתעקשים, לא נכון להציג את זה כאילו פריצת הדרך קרובה.
כעת מה שעומד על הפרק זה ניסיון להגיע להסכמות על טיסות ישירות מנתב"ג לג'דה של עולים לרגל ערבים ישראלים לכבוד החג' במכה. בירושלים מאמינים כי ייתכן שיצליחו להגיע להבנות עד סוף החודש הבא. יש לציין כי ישנן לא מעט הכנות לוגיסטיות לקיומן של טיסות כאלה, אם וכאשר.
4 צפייה בגלריה
טיסות ישירות לג'דה כבר בחודש הבא?
טיסות ישירות לג'דה כבר בחודש הבא?
טיסות ישירות לג'דה כבר בחודש הבא?
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
צחי הנגבי
צחי הנגבי
"נתניהו ובן סלמאן לא שוחחו בחודשים האחרונים". הנגבי
(צילום: מוטי קמחי)
הבכירים האמריקנים ציינו כי וושינגטון רואה בנורמליזציה בין ישראל לסעודיה אינטרס אמריקני מובהק, ולכן ארה"ב לא מתנה את המהלך ההיסטורי בחידוש המו"מ עם הפלסטינים או בגניזת המהפכה המשפטית. ההנחה בישראל שחלון הזמנים להגיע לפריצת דרך מול הסעודים הוא בין חצי שנה לשנה - אז ארה"ב שוקעת לבחירות לנשיאות שיתקיימו בשלהי 2024.
ראש המל"ל צחי הנגבי התייחס לסוגיה בכנס הרצליה וציין כי "לא הייתה שיחה בין נתניהו למוחמד בן סלמאן בחודשים האחרונים". הוא הכחיש דיווחים על תיווך בחרייני בין ישראל לסעודיה, והוסיף: "המדיניות שראש הממשלה מוביל זה שיש חזון אחד ענק, שישנה את המזרח התיכון כולו, ויביא לשלום בינינו לעולם הערבי והפלסטינים. יש לנו רצון להגשים את החזון של הסכמי אברהם עם סעודיה".
"החזון הזה לא היה בא לעולם בלי סעודיה, שנתנה אור ירוק לאמירויות ובחריין. האם זה יקרה? יש בסעודיה מנהיג שכנראה לא היה כמותו בעולם מאז ומעולם, בן אדם שלקח את המדינה 180 מעלות לכיוון אחר ממה שהיה בעבר, מנהיג מהפכני ונועז. אם הוא יחשוב שאפשר להגיע לנורמליזציה עם ישראל, זה יקרה. אני מאמין שיש סיכוי שזה יקרה".
4 צפייה בגלריה
פגישתם של בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בירושלים
פגישתם של בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בירושלים
"נורמליזציה מלאה ביחסים - אינטרס של ביטחון לאומי עבור ארה"ב". נתניהו וסאליבן
(צילום: קובי גדעון /לע"מ )
בחודש שעבר, דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על האטה במאמצי ישראל לכונן יחסים דיפלומטיים עם סעודיה. לפי הדיווח, שהסתמך על בכירים בישראל ובסעודיה, הסיבות להאטה הן ההסלמה מול הפלסטינים, מדיניות ישראל בגדה, פעולות צה"ל נגד חמושים, והערות שהשמיעו גורמים רשמיים נגד פלסטינים - שגררו גינוי מצד מנהיגים ערבים ברחבי העולם. מוקדם יותר השנה, בישראל דווקא הביעו אופטימיות שיוכלו להגיע להסכם עם סעודיה תוך חודשים, בתיווך אמריקני - על רקע החשש מפני איראן שקירב בין ישראל למדינות המפרץ - אך גורם ישראלי אמר כי "הנסיבות ציננו את ההתלהבות".
על אף הפסימיות האמריקנית בנוגע לקצב התקדמות היחסים בין ישראל לסעודיה, ארה"ב כאמור מחויבת למהלך. בתחילת החודש, היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר בכנס של "מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון" כי "ארה"ב ממשיכה לפעול בנחישות להשגת הסכם נרמול יחסים בין ישראל לסעודיה". הוא הוסיף כי "מטרת העל המוצהרת שלנו היא להביא לנורמליזציה מלאה ביחסים, זה אינטרס של ביטחון לאומי עבור ארה"ב והיינו ברורים לגבי זה". היועץ הבכיר לא פירט מעבר לכך כדי "לא לפגוע בפעולות ובמאמצים הנעשים בנושא" ו"כסימן לרצינות שבה ארה"ב מתייחסת לעניין".
כמה ימים לאחר מכן, בכירים בירושלים אמרו כי הצהרתו הדרמטית של סאליבן לא נאמרה בעבר מצד וושינגטון באופן רשמי. "האמירה מפתיעה וחשובה, ההחלטה של סאליבן להפוך את סעודיה למוקד הנאום שלו מעידה שזה במקום גבוה מאוד באג'נדה האמריקנית", אמרו הבכירים.