המשטרה החלה בבדיקת הטענות שלפיהן העיתונאי ויוצר הקולנוע גל אוחובסקי תקף מינית שני גברים שנפגשו עמו. תנ"צ דודו בואני, ראש חטיבת החקירות במשטרה, אישר זאת בכנס אילת בעיתונות ואמר: "התחלנו בתהליך של בדיקה. אני פונה פה באופן גלוי למי שמרגיש שנפגע באירוע המדובר לפנות למשטרה בצורה מסודרת ואני מבטיח שיקבל מענה. בימים הקרובים נשמע התפתחויות בנושא הזה".
העיתונאי איציק יושע, מקורבו של אוחובסקי, התייחס הבוקר (יום ג') באולפן ynet לאותן עדויות: "האם זה לא מוקדם מדי לחרוץ את דינו? אנחנו מאמינים לכל נתקף, לכל מי שנפגע, לכל מי שמתלונן. אני חושב שהפרקטיקה היום שבה רק צד אחד יכול להישמע, יהיה אמין ככל שיהיה, מבלי שום יכולת לצד השני לומר את דבריו, היא סיטואציה לא מקצועית".
בתחקיר שפורסם בכאן חדשות, סיפרו שני הגברים שנפגשו עם אוחובסקי כי הוא כפה את עצמו עליהם ואף התנהג באלימות. אחד מהם העיד: "הוא תקשר כמו חיה, יותר מחמש פעמים הוא ניסה להפוך אותי בכוח ולגעת". העד השני סיפר כי במהלך פגישה למטרות עבודה, אוחובסקי זינק עליו והתחיל לנשק אותו. "ניסיתי להדוף אותו, הוא כפה את עצמו עליי למרות התנגדותי", אמר נשוא העדות השנייה.

1 צפייה בגלריה
גל אוחובסקי
גל אוחובסקי
גל אוחובסקי
(צילום: מוטי קמחי)
בעקבות פרסום העדויות, אוחובסקי הודיע כי הוא מתפטר מתפקידו כנשיא איגי - ארגון הנוער של קהילת הלהט"ב. מקורבו יושע, לשעבר יו"ר אגודת הלהט"ב וכעת עובד בכאן, אמר: "זה לא יום נעים, זה יום מאוד עצוב לכל אחד במדינה. אני חושב שהגל של Me Too שוטף גם את הקהילה הלהט"בית בישראל וזה בסדר גמור כי יש כמה עקרונות בגל הזה שבהחלט כולם צריכים לשמוח עליהם, כמו רענון של מושגים, של ניעור עמדות ויצירת אפשריות למציאות בין אישית. אני חושב שגל עשה את המעשה הנכון שהוא בעצם התפטר מהתפקיד שלו באיגי, זה מוכיח כמה הקהילה יקרה לו, כמה איגי במיוחד".
- ניסינו לפנות לגל אוחובסקי כדי שיתייחס לדברים, הוא לא מעוניין. "כן, אתם לא המקום לברר את הדברים וגם לא התחקיר של כאן. דברים כאלה צריכים להתברר במקומות שהם הם מתבררים. אני מבין הכול, אני אומר רק בואו נסתכל על התמונה, היא מורכבת, היא לא פשוטה. כולנו מאמינים שאסור שיתקיימו פגיעות מיניות במרחב".
- נשים מתלוננות הרבה יותר מגברים. איך אתה מסביר את זה? "כולנו גדלנו על כך שלהיות גבר זה להיות חזק וזה להיות לא מנוצח, להיות תקיף, ולהיות לעולם לא במקום שנפגע אלא במקום שפוגע, שמגן, שתוקף. זה תרבותי ואני לא המצאתי את זה. ברור שלגרים הרבה יותר קשה להיות במקום של קורבנות, להיות נתקף, להיות מישהו חסר אונים, מישהו שאיבד את השליטה על הגוף שלו. זה ההסבר שאנחנו מכירים ואנחנו מקבלים אותו ומבינים אותו. אני חושב שגם לתוקף יש זכויות בירור מיצוי, וכרגע לפי הפרקטיקה החוקית והאתית העיתונאית זה לא עומד בסטנדרטים האלה ואני מצר על זה".
- האם בתוך הקהילה היו גינונים לגבי אוחובסקי וההתנהלויות שלו? "מעולם לא. אנחנו גם לא יכולים להיכנס לגופם של המקרים ותאמינו לי שאני יודע הרבה יותר ממה ששודר. ידיכם כבולות וגם ידיי כבולות, אז אנחנו יכולים רק להצטער שאלה הנסיבות שבהן מבררים דברים. עם זאת, אני שמח שזה גם מעורר את השיח נגד פגיעות שכולם מצטרפים אליו".
בעקבות התחקיר, המועצה האזורית שער הנגב דחתה אירוע בהשתתפות אוחובסקי שתוכנן לשבת הקרובה. בהודעה היום לתושבים נמסר מהמועצה: "תושבים יקרים, בעקבות הפרסומים השונים, נכון לעכשיו הוחלט לדחות את אירוע שבתרבות עם גל אוחובסקי. תאריך חדש יתפרסם בנפרד".

"כל מקרה כזה מזעזע"

מור נהרי, מנכ"לית חוש"ן - מרכז החינוך וההסברה של הקהילה הגאה בישראל, אמרה בהתייחסה לעדויות נגד אוחובסקי: "כל מקרה כזה שמתפרסם הוא מזעזע, הוא כואב, ומייצר טלטלה בתוך הקהילה".
נהרי אמרה עוד: "אני לא מכירה את גל באופן אישי ואני לא יודעת את זהות המתלוננים, אני חושבת שזה מאפשר לנו לייצר כאן שיח משמעותי על איך אנחנו מתקדמים הלאה. על המקום של חינוך בתוך הקהילה הגאה, איפה מהפכת Me Too פותחת שיח גם במקומות כאלה. השיח על מרחבי נוער, על מרחבים שהם יותר שלבים של גיבוש זהות מינית ומגדרים, צריך לייצר בהם שיח פתוח כדי לאפשר את הדיון על מיניות בריאה ועל הסכמה".
- עד כמה זה מקובל בקהילה להתלונן? "יש כאן שתי זוויות. הראשונה זה המקום שגברים אמיצים סביבנו חושפים את הפגיעות שהם עברו. נקודה נוספת, שהיא מאוד משמעותית לנו בארגון חוש"ן, זה נושא ההסברה. אנחנו רוצים שנער מחוץ לארון יש לו מרחב בטוח, שיידע שהחברה תקבל אותו ואת הזהות שלו, ושאם הוא ייפגע יהיה לו יותר קל לבוא ולדבר על זה. המחויבות הראשונה זה באמת לפתח את השיח ולאפשר מקום לאנשים שעברו חוויות קשות לבוא ולשתף, והמחויבות השנייה זה לייצר מרחב בטוח לכל אדם כדי שאם תתרחש הפגיעה הזאת הוא יוכל להתלונן".

שר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן), שגם הוא התראיין למשדר של אולפן ynet, אמר בעקבות העדויות נגד העיתונאי הוותיק: "אני מאוד זהיר כי הדברים עוד לא ברורים, אבל טוב עשה אוחובסקי שהתפטר מיד מנשיאות איגי. ברגע שעלו הטענות האלה, הן חייבות להתברר. אם יש אנשים שמרגישים קורבנות, יש לנו אחריות כחברה לבדוק את זה. אני בטח לא ממהר לחרוץ את דינו של אף אחד לפני שבודקים את הדברים".
- אתה שמעת משהו בנושא? "לא, הופתעתי כמו כולם. אין לי היכרות אישית עם גל אוחובסקי. לא שמעתי מעולם, לטוב או לרע, לגביו. נכון שהדברים האלה ייבדקו, אני חושב שאנחנו בעידן אחר וכל טענה או תלונה על פגיעה מינית חייבת להיבדק".
- צריכה להיפתח חקירה משטרתית? "בשביל חקירה פלילית צריך שהנפגעים יסכימו להתלונן. אני בטח לא אגיד למי שחש קורבן איך נכון לנהל את הדבר הזה, האם ללכת למשטרה או בדרך אחרת. אני מאוד מקווה אבל שזה יגיע לידי מיצוי הבדיקה כי זה מסוג החשדות שאסור לנו להשאיר באוויר. אבל שוב, אני לא חורץ את דינו של מישהו לפני בדיקה".
שר הבריאות ניצן הורוביץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הצטערתי מאוד לשמוע על התלונות נגד גל אוחובסקי ואני מבקש לחזק את ידי המתלוננים. עלינו לנהוג באפס סובלנות לפגיעות מיניות. זה נכון בכל מקום וזה נכון גם בתוך הקהילה הגאה. ההחלטה של אוחובסקי להתנצל ולהתפטר מאיגי היא הדבר הנכון והראוי. יש למצות את בירור הטענות ולהבטיח תמיכה לנפגעים".
אוחובסקי מסר בתגובה: "לגבי המקרה הראשון: בין המעורבים נקבע מפגש מיני. המפגש המיני הסתיים באופן ידידותי, ועד רגע הפניה מכם לא ידע גל דבר על תחושותיו של חבר הקהילה. לאחר קבלת הפניה התברר לגל כי האדם המדובר מצוי בעימות על רקע מיני עם רבים מחברי הקהילה אשר יצרו קשר עם גל וביקשו להעביר הקלטות וצילומי מסך המעידים על כך. עם זאת, ומתוך הבנה ורגישות גל מבקש להתנצל מעומק ליבו בפני האדם על התחושה הרעה שנגרמה לו.
"באשר לעדות השנייה: בניגוד למה שמחייב הדין וכללי האתיקה, לא הועברו מצד התאגיד שום פרטים לגביה, ואין לו דרך להגיב או להתגונן בפני אירוע שלא פורט בפניו. אך כאמור, מרגע שזו התחושה, הוא מתנצל גם בפני המעיד השני. כמי שהקדיש את חייו לקהילה החליט גל כי אחריותו מחייבת אותו להפסיק את פעילותו כנשיא איגי, ארגון הנוער הגאה. הארגון הוא מפעל חייו, והוא אינו מעוניין שרבב ידבק בארגון הנהדר הזה".