נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יכריז הלילה בנאום "מצב האומה" כי הצבא האמריקני יקים רציף ימי סמוך לחופי עזה כדי להעביר לרצועה סיוע הומניטרי דרך הים. כך אמרו הערב (חמישי) בכירים בממשל האמריקני בתדרוך לכתבים, לקראת הנאום השנתי של הנשיא בפני הקונגרס בוושינגטון.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ג'ו ביידן. הלילה: נאום "מצב האומה" השנתי
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
לפי אותם בכירים, השלמת הקמת הרציף תסתיים תוך כמה שבועות, והמשלוחים הראשוניים לרצועה יגיעו מקפריסין. הבכירים אמרו כי המבצע לא ידרוש את נוכחותם של חיילים אמריקנים על החוף - והם יישארו על כלי שיט בים.
ב"ניו יורק טיימס" דווח כי בפרויקט הקמתו של הרציף ייקחו חלק מאות או אלפי חיילים אמריקנים. לפי הדיווח, גורמים בממשל אמרו כי הוא יוקם בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות באזור, אך לא ברור אם ישראל תצטרף למאמץ. בכיר אמריקני אמר לרשת CNN כי הרציף הזמני יאפשר להעביר לרצועה על בסיס יומי סיוע בהיקף שווה ערך למאות משאיות. לדבריו, העברת הסיוע תיעשה בתיאום עם ישראל, עם האו"ם ועם ארגוני סיוע הומניטריים.
עוד נכתב ב"ניו יורק טיימס" כי בבית הלבן מכנים את הפרויקט "משימת חירום", בעקבות המצב ההומינטרי הקשה בעזה. לא ברור היכן בדיוק יוקם הרציף, אך לחיל ההנדסה של הצבא האמריקני יש ניסיון רב בבנייה מהירה של מתקנים צפים שמשמשים את ארה"ב בפעולותיה הצבאיות. בהתבסס על התיאור שסופק על ידי הבית הלבן ואנשי צבא, נכתב ב"טיימס", הרציף ייבנה באמצעות ספינות אמריקניות ולאחר מכן יועבר קרוב לחוף.
2 צפייה בגלריה
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
הצנחת סיוע הומניטרי מעל רפיח. ארה"ב החלה להצניח סיוע לרצועה ביום שבת
( צילום: רויטרס /Kosay Al Nemer)
בכירי הממשל אמרו כי ביידן ידבר בנאומו גם על עסקת חטופים אפשרית בין ישראל לחמאס, והוסיפו כי ארגון הטרור מעכב הסכם חדש מכיוון שהוא לא מסכים לשחרר חולים וקשישים. לדבריהם, הפסקת אש זמנית בין הצדדים חיונית כדי לאפשר אספקה גדולה של סיוע לעזה. עוד אמרו הבכירים כי הם מכירים בכך שגורמים קיצוניים עשויים לנצל את חודש הרמדאן כדי להצית את האזור. כמה בני משפחות חטופים הוזמנו לנאום "מצב האומה" הלילה וצפויים לשבת בקהל.
ביום שבת הצבא האמריקני הצניח סיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה, לראשונה מתחילת המלחמה, ובכך הפכה ארה"ב למדינה החמישית שמזרימה סיוע לעזתים מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר. לפי פיקוד המרכז האמריקני, החבילות הוצנחו מעל חופי הים התיכון ברצועה על-ידי מטוסי C-130 של חיל האוויר, כדי לאפשר לאזרחים גישה לסיוע חיוני. המבצע יצא לפועל בשיתוף חיל האוויר המלכותי הירדני וצה"ל, ובמהלכו הוצנחו כ-38 אלף ארוחות.
בבית הלבן הסבירו כי ההצנחות האוויריות יימשכו, והוסיפו כי ישראל תומכת בכך. המבקרים, מנגד, טוענים שההצנחות האוויריות פחות יעילות ממשלוח סיוע באמצעות משאיות. עם זאת, בשבועות האחרונים התגברה התופעה של ביזת המשאיות הללו, ובאחד המקרים אף אירע אסון שלפי הפלסטינים נהרגו בו יותר מ-100 בני אדם - ובעקבותיו הצטרפה ארה"ב להצנחת החבילות. למרות זאת, עובדי סיוע מלינים על כך שמדובר באמצעי לא יעיל, והמשלוחים שמוצנחים לא עונים על הצורך של יותר משני מיליון עזתים ברצועה.