ניסיון להנמיך את גובה הלהבות בעימות בתוך הממשלה? פקחי המנהל האזרחי פשטו הבוקר (ראשון) על מבנים של פלסטינים בשטחי C, ופינו עשרות מהם שנבנו באופן בלתי-חוקי. האכיפה נערכה יומיים אחרי פינוי המאחז "אור חיים" בשומרון שהקמתו נחשפה ב-ynet. פינוי המאחז שהוקם לזכר הרב חיים דרוקמן ליד ההתנחלות מגדלים יצר מתיחות בין יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שמכהן כשר שני במשרד הביטחון, לשר הביטחון יואב גלנט. על רקע הטענה של הפרת ההסכמים הקואליציוניים, יחרימו היום שרי הציונות הדתית את ישיבת הממשלה.
האכיפה הראשונה של כוחות הביטחון הבוקר נערכה במגרש גרוטאות בוואדי רחאל בגזרת בית לחם. יחידת הפיקוח של המנהל האזרחי הרסה והחרימה את כלל הציוד שגורם לזיהום סביבתי נרחב באזור ופוגעות בבריאות התושבים. שתי פעולות אכיפה נוספות בוצעו למבנים שהוקמו באופן בלתי-חוקי בוואדי ארטאס, גם כן באזור גזרת בית לחם. אחד המבנים היה מאוכלס במשפחה פלסטינית שפונתה מהמקום על-ידי כוחות הביטחון.
5 צפייה בגלריה
כוחות מערכת הביטחון מפנים מבנים בלתי חוקיים
כוחות מערכת הביטחון מפנים מבנים בלתי חוקיים
פינוי המבנים הפלסטיניים בגזרת בית לחם
לדברי גורם ביחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים, "פעולות האכיפה שנערכו היום הם חלק מרכזי מהמאמצים המובלים על-ידי יחידת הפיקוח במנהל האזרחי במטרה למגר את תופעת הבנייה בשטחי C, וכן את מזהמי הסביבה שפוגעים בחיי התושבים ובביטחונם".
במנהל האזרחי אמרו כי "כוחות הביטחון ביצעו שלוש פעילויות אכיפה במגזר הפלסטיני ביחס לרכיבי בינוי אשר נבנו בשטח באופן בלתי-חוקי וללא אישור הגורמים המוסמכים בגזרת עציון. הפעילויות בוצעו בהתאם לסמכויות צה"ל באזור יהודה ושומרון".
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
השרים גלנט וסמוטריץ' ופינוי המאחז בשומרון
(צילום: EPA, עמית שאבי)
בלילה שבין חמישי לשישי עלו חמש משפחות לשטח שבו הוקם המאחז לזכרו של הרב שנמנה עם מנהיגי הציונות הדתית. כמה שעות לאחר מכן הגיעו למקום כוחות גדולים של יס"מ ומשמר הגבול, מלווים בפקחי המנהל האזרחי, והחלו בפינוי המתנחלים מהמקום. במקום התפתחו גם יידויי אבנים בין מתנחלים לפלסטינים, אחד מהצעירים היהודים נפצע קל.
הכוחות הגיעו לפינוי המאחז בהוראת מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, וגורם מדיני בכיר אמר בתגובה כי "מדיניות מקדמים בהידברות ולא במחשכים. בתיעוד מהזירה נראו כוחות הביטחון כורזים לצעירים שעל הגגות: "לא באנו להתעמת".

פינוי המאחז יצר כאמור עימות בממשלה. השר סמוטריץ' טען כי פנה בהתאם לסמכותו לראש מתאם פעולות הממשלה בשטחים לעצור את הפינוי ולא לבצעו עד לקיום דיון אצלו בעניין בראשית השבוע הנוכחי. סמוטריץ' טען עוד כי "שר הביטחון גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר סמוטריץ' ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה".
מנגד, מלשכתו של השר גלנט נמסר כי "שר הביטחון שוחח עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, והעניק גיבוי מלא לצה"ל וכוחות הביטחון. כל פעולה בשטח צריכה להיעשות לפי חוק, בתיאום מלא, ובכפוף להערכת המצב הביטחונית".
ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה את שר הביטחון גלנט, ומלשכתו נמסר: "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה". בלשכת נתניהו ציינו עוד כי הוא יכנס דיון בנושא.