4 צפייה בגלריה
נסים שטרית
נסים שטרית
ניסים שטרית
בנימין זאבי (69), בנו של השר המנוח רחבעם זאבי (גנדי), מואשם ברצח הנער ניסים שטרית (16) ב-1986. כך הותר היום (א') לפרסום - יומיים אחרי שזאבי הבן הואשם במעשה יחד עם ברוך שרביט (76).
זאבי ושרביט, חסידיו של מנהיג קהילת שובו בנים אליעזר ברלנד, הואשמו ברצח אף על פי שגופתו של הנער לא אותרה עד היום. ברלנד עצמו ישמש כעד תביעה במשפט הנאשמים.
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לחשוד נוסף בחשד למעורבותם במקרי רצח והיעדרות שהתרחשו באזור ירושלים לפני עשרות שנים
הארכת מעצר לחשוד נוסף בחשד למעורבותם במקרי רצח והיעדרות שהתרחשו באזור ירושלים לפני עשרות שנים
בנימין זאבי
(צילום: יואב דודקוביץ' )
4 צפייה בגלריה
רחבעם זאבי (גנדי)
רחבעם זאבי (גנדי)
רחבעם זאבי (גנדי)
(צילום: דוד רובינגר)

כתבי האישום, שהוגשו על ידי פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט המחוזי בעיר, מייחסים לשניים עבירה של "רצח תוך ביצוע עבירה". בחלק הכללי של כתבי האישום צוין כי שטרית נחשד ב-1985 על ידי אנשים שקשורים לקהילת שובו בנים כמי שקיים מפגש עם בחורות בניגוד לנורמות הדתיות של אנשי הקהילה.
עוד צוין בחלק הכללי של כתב האישום כי "צביקה צוקר, חתנו של ברלנד, ריכז בהנחייתו של ראש הקהילה פעילות שעניינה הכאה ואיום על אנשים אשר לדעת ברלנד או חתנו סטו מהנורמות הדתיות שבהן החזיקו ביחס לקשרים עם נשים וחריגה מאורחות 'הצניעות' של הקהילה. הפעילות נודעה בציבור ככזאת מטעם 'משמרת הצניעות'".

לפי כתב האישום, ב-1985 הנחה חתנו של ברלנד אדם שהיה חבר בקהילה לאיים יחד עם שני אנשים נוספים על הנער כדי לגרום לו לחדול מלהיפגש עם בחורות. ב-20 ביוני 1985 נסעו שלושה מחברי הקהילה לאשדוד, שם למד באותה העת המנוח בישיבה. הם ביקשו לקרוא לשטרית באמתלת שווא שלפיה קיימת אפשרות שיקבל מלגת לימודים.
שטרית, כך צוין בכתב האישום, עלה לרכבם של השלושה והם הסיעו אותו לחוף הים באשדוד. השלושה אמרו לנער כי הם משתייכים ל"משמרות הצניעות", והורו לו לספר על קשריו עם בנות או שיהרגו אותו. בעקבות האיום מסר להם שטרית שמות של בנות שאיתן היה בקשר והבטיח כי "יחזור בתשובה". בהמשך נסעו השלושה עם הנער ליער הקרוב לים, שם הכו אותו והמשיכו לאיים על חייו.
לאחר מכן השלושה הסיעו את הנער לירושלים, בדרך פקדו עליו להזמין בתרמית כמה מחבריו שנוהגים להיפגש עם בנות ליער רמות ובמקביל עדכנו את צוקר כי תפסו את המנוח. שטרית התקשר לחבריו בהתאם להנחיית השלושה. כשאחד מחבריו של הנער הגיע למקום, השלושה הכו אותו ואת שטרית מכות חזקות, שמו אדמה בפיו של הנער, שאלו את שטרית וחברו על יחסיהם עם בנות ואיימו עליהם כי אם ייתפסו בשנית - "יסרסו אותם".
ב-7 ביולי 1985 הגיש שטרית תלונה במשטרה בגין התקיפות בחוף היום באשדוד וביער רמות. ב-14 באוקטובר 1985, זיהה הנער בירושלים את אחד מתוקפיו ומסר את פרטיו למשטרה. לאחר פרק זמן נוסף הבחין המנוח בתוקף אחר. התוקף נמלט ממנו ודיווח לצוקר על אודות חשיפתו.
לפי הפרקליטות, במועד שאינו ידוע לה, הורו ברלנד וצוקר לשני הנאשמים ולאנשים מהקהילה הסרים למרותם לגרום למנוח "לחזור בתשובה" ולחדול מלהיפגש עם בחורות באמצעות איום עליו והכאתו. בעקבות כך, קשרו הנאשמים עם אחרים קשר לחטוף את הנער, לאיים עליו ולהכות אותו ובכך לגרום לו לחדול מלהיפגש עם בחורות, להענישו ולכפות עליו אורחות התנהגות שנחשבות לטעמם "צנועות" וכדי להרתיע אנשים מן הקהילה וסביבותיה מלנהוג כמותו.
בהמשך לכך, תכננו המעורבים לפתות את שטרית להיפגש עם אישה ולכשיגיע לחטוף אותו למקום מבודד ושם לאיים עליו ולהכות אותו. בחודשיים האחרונים של 1985, יצר צוקר קשר עם חברה בקהילה, וגייס אותה לקחת חלק בתוכנית כמי שתפתה את המנוח להגיע למפגש, וכל זאת לפי הוראת ברלנד.

"אשת הפיתוי" - והטמנת הגופה ביער

ב-23 בינואר 1986 פנה צוקר לאישה, ואמר לה שפעילות אליה גויסה תתבצע באותו הלילה. בשעה 21:00 בערב אסף אחד מחברי הקהילה את האישה מביתה והסיע אותה ברכבו לדירה ברחוב תדהר בירושלים, אשר שימשה מעת לעת כמקום מפגש לחברי הקהילה. האישה עלתה לדירה ואיש הקהילה המתין ברכב להמשך מימוש התוכנית. במקביל העבירו המעורבים את מספר הטלפון בדירה ומסרו לו שיוכל לשוחח במספר זה עם אישה בשם "דליה".
במקביל, ולצורך מימוש הקשר, נפגשו בדירה שני הנאשמים עם צוקר וכמה מחברי הקהילה שזהותם אינה ידועה. עם הגעתה של האישה לדירה, היא התבקשה על ידי אחד מחברי הקהילה להמתין לשיחת טלפון משטרית. האיש אף הנחה אותה להזדהות בתרמית כאישה בשם "דליה", ולהזמין את הנער לפגוש אותה בדירה.

זמן קצר לאחר מכן, הנער התקשר לדירה והאישה שוחחה איתו. תוך זמן קצר שטרית הגיע לדירה והאישה פתחה לו את הדלת. בשלב זה התנפלו עליו הנאשם שרביט ועוד כמה מהנוכחים בדירה. הם הפילו את הנער ארצה. אחד הנאשמים ואחרים הכו את הנער בכל חלקי גופו. לאחר תחילת הכאתו של המנוח, הורה צוקר לאישה לעזוב את הדירה.
בשלב זה הורו הנאשמים לנער להיות בשקט פן יעורר את חשדם של השכנים בבניין. השניים הוציאו אותו מהדירה והכניסו אותו בעל כורחו אל הרכב שבו המתין איש הקהילה. הנער הושב בין שני הנאשמים במושב האחורי של הרכב. הם נסעו משם ליער אשתאול. כשהגיעו לעומק היער והבחינו בחברי קהילה נוספים שהמתינו להם, הונחה הנהג לעצור את הרכב.
שני הנאשמים משכו את שטרית בכוח מהרכב והורידו אותו ביער. הנער הספיק לנשוך את הנאשם שרביט בצווארו, ובתגובה לכך הכה הנאשם את הנער בידיו. הנוכחים הנוספים החלו אף הם להכות את הנער במכות חזקות בגופו במשך כמה דקות. לאחר שהנער הוכה באופן נמרץ, הכריז אחד הנוכחים כי הוא מת. לפי כתב האישום, הנאשמים איתרו בור ביער וביחד עם אחרים קברו את שטרית וכיסו את גופתו באדמה.
עוד צוין בכתב האישום כי מיד לאחר קבורת שטרית, נכנסו שני הנאשמים ברצח לרכב והוסעו מהיער לירושלים. בסמוך להגעתם לירושלים, עדכנו כמה מהמעורבים את ראש הקהילה ברלנד כי הכאת הנער שטרית הסתיימה במותו.
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
ברלנד נחקר ושוחרר למאסר שאותו הוא מרצה בתיק אחר
(צילום: עמית שאבי )
הפרקליטות ביקשה להאריך את מעצרם של שני הנאשמים עד תום הליכים. עורכות הדין גאולה כהן ושירה נתן ציינו בבקשה כי "כתבי האישום שהוגשו היום מבטאים את המאבק הנחוש וחסר הפשרות של רשויות האכיפה למיצוי הדין עם עבריינים גם שנים רבות לאחר ביצוע העבירות. כתבי האישום מתארים את מסכת המעשים החמורים שביצעו הנאשמים ואחרים אשר היו שותפים לרציחתו של ניסים שטרית ז"ל, השתתפו בחטיפתו בתרמית ובכוח והכו אותו, ללא רחמים, עד שמצא את מותו.
"מדובר באירוע אכזרי במיוחד אשר נועד לכפות את דרך חייהם של הנאשמים על המנוח ועל הציבור. במהלך החקירה נחקרו חשודים רבים שהתגבשו נגדם ראיות לעבירות חמורות של חטיפה, סחיטה באיומים ותקיפה שאילולא חלפה תקופת ההתיישנות היו מוגשים נגדם כתבי אישום. אנו משתתפים בצער המשפחה ומקווים כי חשיפת האמת תביא למזור כלשהו לבני משפחתו של ניסים שטרית ז"ל אשר ימשיכו לשאת את הכאב והצער".
משפחת שטרית מסרה בתגובה להסרת איסור הפרסום על שמו של זאבי: "עוד נדבך ברצח המזעזע של ניסים ז"ל, שהיה רק בן 16, נחשף היום. הימים האלה קשים לנו מאוד ואנחנו כואבים עד עמקי נשמתנו. לפני 35 שנים, רוצחים נתעבים רצחו בישראל נער בן 16 והארץ שקטה. עם הגשת כתבי האישום והתחלת חשיפת שמותיהם של הרוצחים, הארץ צריכה לרעוד. ויש עוד רבים, רבים שנעדרים מכתבי האישום, שנעדרים מהעין הציבורית, שמתהלכים בנינו כאחד האדם, אחרי שרצחו נער בן 16, ולא ננוח ולא נשקוט עד שכולם יבואו לדין".
עו"ד סלבה רודנקו מסר בשמו של בנימין זאבי: "מר זאבי מכחיש את החשדות נגדו, עומד על חפותו, ואומר 'לא רצחתי אף אחד, סוף האמת להתגלות'. מר זאבי עזב את קהילת שובו בנים לפני שנים רבות ומאז עזיבתו הוא נרדף עד כדי סכנה לשלומו וביטחונו. כל מי שנכח בדיוני הארכות מעצר וקרא את כתב האישום יודע כי החשדות נגד מר זאבי מבוססים על עדות יחידה של אחד מאנשי הקהילה (ברוך שרביט) שקיבל הוראה מרב הקהילה לפני כחודש באותה פגישה מפורסמת בבית המעצר.
"כפי שעלה מהדיונים האחרונים בבית המשפט, תיק החקירה רצוף קשיים ומעלה סימני שאלה גדולים, בין היתר לגבי אמיתות דבריו וכוונותיו של העד היחיד. כאמור, מר זאבי עומד על חפותו ומכחיש כל קשר לעבירה המיוחסת לו. לאחר קבלת חומר החקירה ולימודו, יילחם מר זאבי בכל כוחו על חפותו ועל שמו הטוב בבית המשפט ושם הוא מקווה שיצא הצדק לאור".
פורסם לראשונה: 11:59, 05.12.21