מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה שנייה ושלישית את חוק זכויות הרווחה לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת החוק, זכויות הרווחה יוגדרו בהתאם לאמנת האו"ם (CRPD), שעליה ישראל חתומה החל משנת 2012. עם יישומו, אלפי אנשים עם מוגבלויות שמתגוררים כיום במעונות ובהוסטלים יועברו למגורים עצמאיים בדירות בקהילה, עם ליווי במסגרת תוכניות תמיכה.
החוק מרחיב את מגוון האמצעים שיעמדו לרשותם של הזכאים ובני משפחותיהם, ובמסגרתו המדינה לא רק תאפשר, אלא אף תעודד את מעברם של אנשים עם מוגבלויות לחיים בקהילה. בין היתר יתאפשר לכל בעל זכאות להרכיב סל אמצעים אישי, שבמסגרתו יוקצה לו תקציב לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות. בין שירותים אלה נכללים סיוע של עובד סוציאלי, רכישת עזרים טכנולוגיים, שירותי תמלול ותרגום לשפת הסימנים, וייעוץ והדרכה בתחומים שונים.
הליך החקיקה החל בחודש פברואר, והוא זכה לתמיכה נרחבת בכנסת, הן בקואליציה והן באופוזיציה. החוק עבר ברוב של 42 מצביעים בעד, ללא מתנגדים או נמנעים. לאחר שייושם במלואו, רוב האנשים עם מוגבלויות שנמצאים באחריותו של משרד הרווחה צפויים להתגורר בדירות בקהילה. בהתאם, המעונות וההוסטלים של המשרד יעברו לפעול במודל שונה, שבו יתגוררו בכל מסגרת לא יותר מ-24 דיירים.
שר החוץ יאיר לפיד, שבתו נמצאת על הספקטרום האוטיסטי, אמר כי "עבורי לא מדובר בחוק רגיל. לכל מי שאומר 'אתה נאבק על החוק הזה בגלל הבת שלך', התשובה היא כן, בהחלט. בעבר אמרתי תמיד שההחלטה החשובה ביותר שלי בפוליטיקה הייתה לתת תרופות חינם לניצולי שואה, עבור אבי. היום אוסיף לתשובתי גם את החוק הזה, בשביל בתי יעלי". בחודש שעבר, לפיד פרץ בבכי מהתרגשות במהלך דיון על הצעת החוק בישיבת הממשלה.
שר הרווחה מאיר כהן מסר: "אני נרגש. התחייבנו לחולל מהפכה בחייהם של בעלי המוגבלויות ולהחזיר אותם לקהילה. עמדנו בהבטחה המרכזית שלנו לציבור האנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם והעברנו חקיקה שתשנה את חייהם של אלפי אנשים באופן דרמטי". מנכ"לית המשרד, סיגל מורן, אמרה "בזכות ההתגייסות של חברי הכנסת, הצלחנו להשלים הליך חקיקה מורכב במהירות שיא. כבר התחלנו להיערך ליישום החוק, ואת התוצאות אנחנו נראה בשטח בחודשים הקרובים".