4 צפייה בגלריה
אירית ליליאן שגרירת ישראל החדשה בטורקיה
אירית ליליאן שגרירת ישראל החדשה בטורקיה
השגרירה המיועדת באנקרה. אירית ליליאן, תהיה האישה הראשונה בתפקיד?
(צילום: משרד החוץ)
ועדת המינויים העליונה של משרד החוץ אישרה היום (שני) את מינויה של אירית ליליאן לתפקיד שגרירת ישראל בטורקיה. אם מינויה יגיע לאישור הממשלה, זאת תהיה הפעם הראשונה אי-פעם שאישה מתמנה לתפקיד בכיר שכזה. בשנתיים האחרונות שימשה ליליאן כממונה על שגרירות ישראל באנקרה, וכעת לאחר ההכרזה על נרמול יחסים מלא בין המדינות, היא צפויה להתמנות לשגרירה. בתפקידה הקודם כיהנה כשגרירה בבולגריה. היא נחשבת לדמות דיפלומטית מצטיינת, מוערכת ומומחית לענייני טורקיה. בשנתיים האלה הייתה ליליאן מהגורמים המרכזיים שהביאו לפיוס בין המדינות.
היא שמרה במשך כל התקופה הזו על קשרים בלשכתו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, במיוחד עם עוזרו הבכיר איברהים קאלין. השגריר הקודם של ישראל באנקרה, איתן נאה, גורש ממנה כזכור במאי 2018 על רקע האירועים האלימים סביב גדר המערכת בגבול עם רצועת עזה, ומאז הורד דרג היחסים בין המדינות.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
טורקיה התעקשה על מינוי שגרירים במסגרת נרמול היחסים. לפיד וארדואן, ייפגשו השבוע
(צילום: AP, EPA)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
הליכוד יעתור? בטורקיה חששו מחזרת נתניהו לשלטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
שגריר ישראל טורקיה איתן נאה שדה התעופה איסטנבול בידוק גירוש
שגריר ישראל טורקיה איתן נאה שדה התעופה איסטנבול בידוק גירוש
הבידוק המשפיל שעבר השגריר האחרון. איתן נאה
ליליאן היא דיפלומטית משורות משרד החוץ ועל כן ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד מקווה שהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה תאפשר להביאו לאישור הממשלה, למרות שמדובר בממשלת מעבר. הטורקים התעקשו במגעים עם ישראל שימונו שגרירים בהקדם, מחשש שלהם שאם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו יחזור לשלטון תהליך נרמול היחסים יתקע מאחר והם רואים בנתניהו כמי שמתנגד לחימום היחסים עם טורקיה.
לפיד ימריא הלילה לעצרת האו"ם, ובשוליה הוא צפוי להיפגש עם נשיא טורקיה. זו תהיה הפגישה הראשונה בין ראש ממשלה ישראלי לבין ארדואן מאז פגישתו עם ראש הממשלה אהוד אולמרט לפני 13 שנה - ממש לפני תחילת המשבר הדיפלומטי בין המדינות שהחל בנאומו של שמעון פרס בדאבוס בינואר 2009.
ייתכן כי בליכוד ינסו לטרפד את אישור מינויה של ליליאן, ברקע הבחירות שייערכו בעוד פחות מחודשיים, ויעתרו נגדו לבג"ץ. כעת במפלגה טוענים כי אין להם עוד עמדה בנושא. בתקופת ממשלת המעבר של נתניהו-גנץ, טרפד הליכוד כ-30 מינויים של שגרירים שניסה שר החוץ דאז גבי אשכנזי להוציא לפועל.
עוד החליטה ועדת המינויים על מינויו של דניאל מרון לסמנכ"ל מערב אירופה במשרד החוץ. מרון שימש עד לאחרונה כשגריר ישראל בצ'כיה. בנוסף, רוית בר מונתה לקונסולית הכללית בשנגחאי – תפקיד שיועד במקור לחברת הכנסת ממרצ ג'ידא רינאווי זועבי כמינוי פוליטי שירד מהפרק. הוועדה אישרה גם את מינויו של איסמעיל חלדי לשגריר ישראל באשחבד, בירת טורקמניסטן.