4 צפייה בגלריה
"בזכות השיחה". לפיד וארדואן הכריזו על נרמול יחסים מלא
"בזכות השיחה". לפיד וארדואן הכריזו על נרמול יחסים מלא
"בזכות השיחה". לפיד וארדואן הכריזו על נרמול יחסים מלא
(צילום: יואב דודקביץ', רויטרס)
ישראל וטורקיה הכריזו על נרמול יחסים מלא בין המדינות, זאת לאחר שיחת ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בחודש שעבר. במסגרת ההכרזה, ישראל וטורקיה יחזירו את השגרירים והקונסולים כלליים למדינות, יותר מארבע שנים לאחר ששגריר ישראל בטורקיה איתן נאה גורש ממנה.
ראש הממשלה לפיד אמר כי "חידוש היחסים עם טורקיה הוא נכס חשוב ליציבות האזורית ובשורה כלכלית חשובה מאוד לאזרחי ישראל". לדבריו, "נמשיך לפעול ולחזק את המעמד הבינלאומי של ישראל בעולם". שלשום נחשף ב-ynet כי ישראל וטורקיה קרובות מאוד להבנות שיאפשרו כבר בקרוב לחברות התעופה הישראליות לנחות במדינה, גם באיסטנבול וגם באנטליה. משזה סוכם - עברו בישראל לשלב השני בפיוס עם הטורקים והוא נרמול מלא של היחסים - ובין היתר השבת השגרירים.
4 צפייה בגלריה
חברות התעופה הישראליות חוזרות לטוס לטורקיה
חברות התעופה הישראליות חוזרות לטוס לטורקיה
חברות התעופה הישראליות חוזרות לטוס לטורקיה
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
שגריר ישראל טורקיה איתן נאה שדה התעופה איסטנבול בידוק גירוש
שגריר ישראל טורקיה איתן נאה שדה התעופה איסטנבול בידוק גירוש
התקרית המשפילה בטורקיה. איתן נאה, השגריר שגורש ב-2018
אמש, נציין, שוחח מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז עם סגן שר החוץ הטורקי סדאת אונאל, והשניים סיכמו את הדברים. במסגרת ההחלטה תעלה מחדש דרג היחסים בין ישראל וטורקיה לייצוג דיפלומטי מלא. נמסר כי "השבת דרג היחסים הדיפלומטיים מהווה המשך של המגמה החיובית בהתפתחות היחסים בשנה החולפת, מאז ביקור נשיא המדינה יצחק הרצוג באנקרה, והביקורים ההדדיים של שרי החוץ בירושלים ובאנקרה".
בחודשים האחרונים נמשך תהליך ההתקרבות בין ישראל לטורקיה. נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע במרץ האחרון לארמונו של הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן באנקרה, והתקבל בתזמורת שניגנה את ההמנון "התקווה" - במפגש המדיני הראשון מאז 2008. שלושה חודשים אחר כך, גם ראש הממשלה יאיר לפיד הגיע לטורקיה, בצל סיכול פיגוע איראני על אדמת איסטנבול.
הנשיא הרצוג התייחס אף הוא להודעה על נרמול היחסים ואמר כי הוא "מברך על החזרת היחסים הדיפלומטיים המלאים עם טורקיה". לדבריו, "זהו תהליך חשוב שאנו מובילים בשנה האחרונה שיוביל להתפתחות הכלכלה, התיירות וקשרי הידידות בין המדינות. שותפות ושכנות טובה במזרח הים התיכון חשובות לכולנו. בני כל הדתות – מוסלמים, יהודים ונוצרים, יכולים וצריכים לחיות בשלום".
שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו התייחס אף הודעה להודעה על נרמול היחסים המלא והבהיר כי "טורקיה לא זנחה את הסוגייה הפלסטינית". לדבריו, "החזרת שגרירים היה אחד הצעדים לנרמול היחסים. הצעד החיובי הזה הגיע מישראל, ולכן טורקיה החלטנו גם למנות שגריר בישראל, בתל אביב".
4 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
נועדו בטורקיה במרץ, מפגש מדיני ראשון מאז 2008
(צילום: AFP)
בחודש שעבר שוחח לפיד לראשונה עם ארדואן, שיחה שהובילה להכרזה היום, ומלשכתו נמסר אז כי השניים בירכו על הסכם התעופה שנחתם בין המדינות, והביעו תקווה לשיפור נוסף ביחסים בין המדינות.
הבכיר הישראלי ששוחח עם ynet שלשום העריך שכבר תוך שבועות ספורים חברות התעופה הישראליות יקבלו אישור לנחות בטורקיה. לדבריו, לאחר ששתי המדינות חתמו לפני כחודש על הסכם תעופה הדדי חדש, כעת הצדדים סוגרים את הפרטים האחרונים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות לטוס לטורקיה, תוך היענות לדרישות האבטחה הקפדניות של ישראל.
חברות התעופה הישראליות נעדרות משדות התעופה ברחבי טורקיה כבר 15 שנים, בעקבות מחלוקות בין הרשויות בישראל והרשויות בטורקיה סביב סוגיות תפעוליות ביטחוניות. במרץ 2007 הפסיקה אל על להפעיל את שלוש טיסותיה השבועיות לאיסטנבול, והסבירה כי הקו "סובל ממרכיבי עלויות ביטחון כבדים ומהגבלות על הפעילות השוטפת, הנובעים מהסטנדרטים הגבוהים הכרוכים ברגישויות הביטחוניות".
וכך, הקו נותר פתוח אך ורק בפני חברות התעופה הטורקיות ובראשותן ענקית התעופה טורקיש אירליינס. איגוד הטייסים הישראלי מנסה להיאבק במצב כבר מספר שנים, בטענה שמדובר בתחרות לא הוגנת שנותנת יתרון בלעדי לחברות הטורקיות למדינה שנחשבת יעד אטרקטיבי לתיירות, לעסקים ולטיסות מטען.