ח"כ טלי גוטליב (הליכוד), שבתקופה האחרונה קראה לא לכבד פסיקות בג"ץ שמבטלות חוקים, וכתבה בפייסבוק כי תעמיד לדין משמעתי את הפרקליטים שליוו את תיקו הפלילי של בנימין נתניהו, סיפרה הבוקר (רביעי) על תחושותיה לאחר מושב הפתיחה של הכנסת ה-25, שהתקיים אתמול, בריאיון לדוריה למפל ויואב רבינוביץ ב-ynet radio. "לא הייתי צריכה להתחייב לחוקת ישראל ולאזרחיה, כי בי נשבעתי להיות נאמנה לערכיי ולצו מצפוני, ובטח ובטח להיות נאמנה לבוחרים שלי", אמרה.
גוטליב מתחה ביקורת חריפה על ח"כ איימן עודה (חד"ש-תע"ל), שתועד אתמול כשסירב לעמוד במיקום הקבוע של חברי הכנסת ליד דגל ישראל, לצורך הצילום המסורתי. "זה זעזע אותי עד עמקי נשמתי. גם כשהוא היה צריך לקום ולומר 'מתחייב אני', ראיתי אותו בזווית העין שלי בקושי קם מהכיסא והמילים בקושי יוצאות לו מהגרון. אם אני הייתי יו"ר הכנסת הייתי אומרת לו 'סליחה אדוני, לא שמעתי', כי הוא מקבל משכורת ממני וממשלם המיסים", אמרה. גוטליב הוסיפה: "חד"ש ותע"ל הם האויבים שלי. הם אויבי מדינת ישראל שחותרים תחת קיומה כמדינה יהודית".
4 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה-25
השבעת הכנסת ה-25
ח"כ גוטליב בהשבעת הכנסת ה-25
(צילום: יואב דודקביץ')
- למה את בעצם לא בעוצמה יהודית? האמירות שלך מזכירות את בן גביר, לא את נתניהו. "לא כל ערבי הוא אויב שלי. אבל אם למשל גם מנסור עבאס יאמר משהו שמכבד או מחזק משפחות מחבלים או את משפחותיהם, גם בו אראה אויב מבית, שלא יהיה לך ספק. אני בודקת אותו ואבדוק אותו בכל רגע נתון, כל אמירה שיוצאת לו מהפה, ובטח ובטח שלא אשב איתו בממשלה".
- רוצחי משפחת דוואבשה הם גם אויבים מבית? "אני מגנה טרור, וטרור יהודי עוד יותר, אבל אין מה להשוות. גם לא את הכמות, ובכלל עצם ההשוואה הזו היא כל כך נוראית בעיניי. אי אפשר להזכיר את זה באותה נשימה כמו הטרור האסלאמי".
- את מתכוונת לדרוש תפקיד כלשהו? "לא אדרוש שום תפקיד, זו הכנסת הראשונה שלי, אבל אני מתאימה מאוד להיות יו"ר ראש ועדת חוקה ומשפט. אבל כמובן שלא אדרוש אותו. אם ימצאו אותי מתאימה לתפקיד אבצע אותו בשמחה".
4 צפייה בגלריה
עופר כסיף
עופר כסיף
ח"כ כסיף: "הדגל שלי הוא הדגל האדום של הסוציאליזם"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
גם ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) סירב אתמול להצטלם ליד דגל ישראל, ואמר מאוחר יותר באולפן ynet: "הדגל לא מסמל את עצמאותו של העם היהודי. בעיקר בגלל הממשלה המתגבשת, הוא מסמל גזענות וכיבוש". בריאיון לשרון כידון וישי שנרב הבוקר, כסיף חזר וטען כי לא סירב להצטלם לצד הדגל. "אני לא ראיתי מה היה עם טיימן, אבל זה לא שאמרו לי 'בוא, תצטלם' ואמרתי לא. המשכתי לדרכי", אמר. כסיף הוסיף כי "דגל הוא סמל, אין לו ערך בפני עצמו, וכרגע דגל ישראל מסמל גזענות, כיבוש והדרה, ועם דגל כזה אני לא יכול להזדהות".
- דגל המדינה מסמל ערכים קבועים, מי שמחזיק בשלטון לא רלוונטי. היו תקופות בחייך שבהן כן הזדהת יותר עם דגל ישראל? "אני חולק עלייך לגמרי, דגל מסמל תמיד משהו פוליטי, ואומר שוב: לא מדובר בהזדהות עם דגל, זה הדהות עם מה שהדגל מסמל. תיאורטית, אם ישראל תהפוך ממדינה כובשת וגזענית למדינה דמוקרטית שויוויונית, ללא כיבוש, אני לא רואה בעיה להזדהות עם הדגל".
- עם איזה דגל אתה כן מזדהה? "מבחינתי, הדגל שלי הוא הדגל האדום כי הוא מסמל את הסוציאליזם שאני מאמין בו. אין לי בעיה גם להצטלם ליד הדגל הפלסטיני, שמסמל שיוויון ומאבק לשחרור מכיבוש".
- הוא גם מסמל את מסע הרצח של המחבל באריאל, שדקר ודרס למוות שלושה יהודים. "לא, הדגל לא מסמל את זה, אני לא מקבל את הטיעון. מה שהוביל אתמול לדקירות זה הכיבוש. כמובן שאנחנו רוצים ששפיכות הדמים תיפסק, אבל אי אפשר להתייחס לאירועים באופן מופשט. צריך לראות את ההקשר, וההקשר הוא הכיבוש. כל עוד יש כיבוש, יש התנגדות".
4 צפייה בגלריה
אפרת רייטן באולפן ynet
אפרת רייטן באולפן ynet
אפרת רייטן באולפן ynet
(צילום: יריב כץ )
ח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה ל-ynet radio כי השבעת הכנסת "לא הייתה חגיגה גדולה" עבור מפלגתה, וציינה: "אנחנו צריכים לשנס מותניים ולהמשיך להילחם על זהותה של המדינה והמשטר שלה, כמדינה יהודית ודמוקרטית". רייטן התייחס לכוונת הקואליציה המתגבשת לחוקק פסקת התגברות על בג"צ. "פסקת התגברות ב-61 ח"כים תיקח את כוחו של בית המשפט ותיתן אותו לכנסת ולממשלה. לא יהיו יותר איזונים ובלמים, זה המקום שבו הדמוקרטיה נמחקת", אמרה.
- גם נתניהו חושב כמוך. הוא אמר לחרדים שזו צריכה להיות חקיקה עמוקה של חוק יסוד, עם גבולות ברורים. הם לא יעשו את זה בשבועות הראשונים. "ובכל זאת, אני לא רגועה, משום שכרגע נתניהו יצטרך להתאים את עצמו לדרישות של שותפיו. גם לא שמענו זעקות שבר כאשר בית המשפט החליט להכשיר את נתניהו ואת שיקלי ואת סילמן, ולפסול את המינוי של מני מזוז. הקריאות נגד האקטיביזם של בית המשפט באות תמיד רק מצד אחד, כאשר הפסיקות לא נוחות לו".
4 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו
ח"כ עמיחי אליהו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ח"כ עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) התייחס בריאיון ל-ynet radio לכוונת מפלגתו לקדם חוק עונש מוות למחבלים."אנחנו צריכים גם הרתעה אך גם ענישה מסיבית, שלא ישתלם לאנשים להצטרף לטרור. לכן נקדם עונש מוות למחבלים, וכמובן, גם שלילת זכויות אזרחיות: גירוש ושלילת אזרחות. גם צריך להמשיך במדיניות הריסת הבתים", תיאר.
ח"כ אליהו הוסיף כי "עונש מוות זה הקצה של הסקאלה, ורק לאנשים שמפגעים בנו ובטרור לאומני. בנוסף צריך ליישם תוכניות חינוך ברשות הפלסטינית וגם בקרב ערביי ישראל, כדי למנוע את המצב שיש פה קבוצת אוכלוסייה שלא מחוייבת למוסר ולשלטון החוק ולא לשום תכתיב אזרחי".
- מה בנוגע לדרישתכם לתיק ביטחון הפנים? זו לא טעות? מדובר במשרד עם מעט סמכות. "נדרוש לתקן בחקיקה את הסמכויות של השר, כדי שהוא יוכל להשפיע יותר על כל המערכות לביטחון הפנים, שתהיה לו בין היתר יותר השפעה על המשטרה ועל מינויים. אנחנו צריכים לעשות ניתוח עומק על מנת לשנות את המערכות ולתת יותר כוח וגיבוי לשוטרים. נשפר גם את התנאים הבסיסיים שלהם בשכר, נערוך גיוס מסיבי של שוטרים, וניישם חקיקה שתאפשר לנו לתת להם גם גיבוי בפני העמדה לדין".