יומיים אחרי הפרסום ב-ynet שלפיו גורמים המעורים היטב בסחיטה באיומים שמיוחסת לראש ארגון הפשע לטיף אבו לטיף (52) מראמה הביעו הסתייגות מהחלטת הפרקליטות להסיר את ידיה מהתיק, הוגש היום (ראשון) כתב האישום נגדו.
במקביל הואשמו בתיק שמייחס למעורבים גם קשירת קשר לעשות פשע וניסיון לקבלת דבר במרמה גם אשרף חלבי (34) מירכא, קבלן ובעלים של חברה לביצוע עבודות עפר, וכן ציון ברנץ (58) מנהריה, מהנדס ובעלי חברת ייזום והנדסה.
2 צפייה בגלריה
לטיף אבו לטיף
לטיף אבו לטיף
לטיף אבו לטיף
(צילום: ניצן דרור)
הגשת כתב האישום על-ידי יחידת התביעות של להב 433 במשטרה היא תמוהה ובלתי מוסברת. פרקליטות מחוז צפון אמורה להגיש כתבי אישום בנסיבות כאלה, קל וחומר כשמדובר בראש ארגון פשע. ואולם, במקרה הזה החליטה כאמור הפרקליטות לוותר על הטיפול בתיק, למרות ראיות ברורות נגד אבו לטיף והנאשמים האחרים. בעקבות כך, התיק יידון בבית משפט השלום בחדרה ולא בבית משפט מחוזי.
מכתב האישום עולה כי במהלך פברואר 2021, פרסם משרד הביטחון מכרז שעניינו הקמת מכללה טכנולוגית לתעופה וחלל בכרמיאל - פרויקט שנאמד בשווי של 25 מיליון שקלים. חלבי פנה אל הקבלן שזכה במכרז בשליחותו של אבו לטיף ואיים עליו.
"זה שלנו, זה האזור שלנו. אתה לא יכול להיכנס לפה. אתה יודע של מי המשפחה, אתה מכיר", אמר הקבלן לזוכה במכרז. אשרף המשיך ואיים על הקבלן בהזדמנויות נוספות. הקבלן הזוכה עדכן את משרד הביטחון בסחיטה של אבו לטיף ואנשיו, והודיע כי הוא מוותר על ביצוע המיליונים.

השיטה ל"פרוטקשן"

כתב האישום, שהוגש בתום חקירת אנשי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בפיקודו של תת-ניצב בועז בלט, מתאר הלכה למעשה כיצד עובדת שיטת גביית "פרוטקשן" במכרזים ציבוריים שצוברת תאוצה. גופים ממשלתיים וציבוריים מפרסמים מכרזים, שבהם זוכים קבלנים מסוגים שונים. לאחר הזכייה או בסמוך אליה, פונים אל הקבלנים הזוכים גורמים עברייניים וכופים עליהם לסגת מהמכרז.
הקורבנות נאלצים לציית ונמנעים מלשתף פעולה עם המשטרה מחשש שיאונה להם רע. כחלק מתופעת הניסיון להשתלט על מכרזים, הגורמים העברייניים פועלים בכמה דרכים, בין היתר תוך שליחת נציגים כבר בשלב המקדים לסיורי קבלנים על-מנת לאיים ולומר להם שהמכרז כבר שייך לאותם גורמים. אחרי שיחות איום לקבלנים, נאלצים הזוכים במכרז לוותר עליו או להעביר אותו לביצוע קבלנים אחרים.
2 צפייה בגלריה
אלמוג כהן במליאת הכנסת
אלמוג כהן במליאת הכנסת
ח"כ אלמוג כהן
(צילום: שלו שלום )
בעקבות הפרסום ב-ynet על החלטת הפרקליטות לוותר על הגשת האישום נגד אבו לטיף, פנה ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) לשר המשפטים יריב לוין ולפרקליט המדינה עמית איסמן בדרישה לקבל הסברים.
"דווקא בימים אלו שבהם אנו רואים עד כמה התרחבה שליטתם של ארגוני הפשע על החברה האזרחית, אנו נדרשים להכות באגרוף ברזל בתופעה חמורה זו ולהביא את מלחמת ההתשה הזו לסיומה", ציין ח"כ כהן במכתבו. "אבקש הסבר מדוע כתב האישום הוגש על-ידי המשטרה".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "מדובר בתיק סחיטה באיומים, שטופל ולווה מתחילתו על-ידי יחידת התביעות בלהב, עוד לפני שעלו ראיות למעורבותו של לטיף אבו לטיף, כיוון שמדובר בעבירה שבסמכות יחידת התביעות. למותר לציין, כי הפרקליטות מלווה באופן קבוע חקירות ותיקים הנוגעים לארגוני פשיעה, ובכלל זה למשפחת אבו לטיף, ולפני פסח אף הגישה כתב אישום גדול ומשמעותי מזה בעניינה".
עו"ד ג'וליאן חדאד, המייצג את אבו לטיף, מסר בתגובה: "על חולשת הראיות (אם בכלל) העירו בית המשפט השלום ובית המשפט המחוזי בשלב המעצרים. כל המטרה של כתב האישום המופרך זה להותיר את אבו לטיף במעצר על לא עוול בכפו. כתב האישום הזה משקף את האווירה של פגיעה ביסודות הדמוקרטיה שאליה נקלעה מדינת ישראל בתקופה האחרונה".