3 צפייה בגלריה
רני באשה, קצין מודיעין לשעבר של כלא גלבוע
רני באשה, קצין מודיעין לשעבר של כלא גלבוע
רני באשה, קצין המודיעין לשעבר של כלא גלבוע
רב כלאי רני באשה, לשעבר קצין המודיעין מהשב"ס בכלא גלבוע, התייצב היום (ראשון) לשימוע לפני הדחה, בעקבות פרשת הסרסור בסוהרות. עם זאת סעיפי השימוע אינם כוללים התייחסות לפרשה. בתוך כך פנה סנגורו של באשה, עו"ד אייל בסרגליק, במכתב דחוף לוועדת הבדיקה לחקר בריחת האסירים מכלא גלבוע, ודרש להפסיק לחקור בפרשת הסרסור בסוהרות כיוון שלוועדה אין סמכות לכך לטענתו.
רב כלאי באשה, לשעבר קצין המודיעין של כלא גלבוע בזמן פרשת הסרסור בסוהרות, יטען בשימוע בשב"ס באמצעות פרקליטו כי "מדובר ברדיפה וחיפוש שעיר לעזאזל כדי להסיט את האש ממחדל בריחת האסירים מכלא גלבוע". באופן תמוה, אין התייחסות לפרשת הסרסור בסוהרות באף אחד משלושת סעיפי האישום שמצוינים בבקשת הזימון לשימוע.


השב"ס מאשים את רב כלאי באשה, שנמצא בחופשה כפויה, במתן ריאיון ללא רשות, בהתנהגות שאינה הולמת סוהר או שיש בה לפגוע בתדמית הארגון, ובגילוי או ניסיון גילוי או מסירה של דבר הנוגע לשירות לאדם בלתי מוסמך. עוד נטען כי יש מידע מודיעיני כלפי באשה, אך לפי עו"ד בסרגליק מדובר במידע שלא קיבל שום התייחסות לגביו, ו"אין לי דרך להיערך או להתגונן אליו".
עו"ד בסרגליק אומר ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet כי "בפרשת 'הסרסור בסוהרות' כפי שהתקשורת מכנה זאת, לא ניתן לזמנו לשימוע, מאחר ואין כל חדש בפרשה. לא ניתן לזמן לשימוע פעם שנייה על אותו נושא. בנוסף חלה התיישנות של שנתיים בעבירות משמעת. בנוסף לא הוצגו ראיות חדשות". הטענה המרכזית של עו"ד בסרגליק מדברת על אכיפה בררנית כלפי באשה.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אייל בסרגליק
עו"ד אייל בסרגליק
עו"ד אייל בסרגליק
(צילום: יח"צ)
ב-2019 הפרקליטות סגרה את תיק החקירה בפרשת הסרסור בסוהרות, מחוסר ראיות נגד רב כלאי באשה, קצין המודיעין שנטען כלפיו שנעתר לאסיר הביטחוני, מחמוד עאטללה, להציב סוהרות באגף שאותן הטריד מינית. בפרשה הוגש כתב אישום נגד עאטללה בלבד. רב כלאי באשה הועמד לדין משמעתי שבו הסתפקו בהשעייתו לשנה מהשב"ס והדחתו מתפקידים באגף המודיעין. הוא הוצב לפני מספר חודשים כמפקד בית המעצר בבית משפט השלום בפתח תקווה.
לפני שבועיים וחצי נציבת השב"ס, רב גונדר קטי פרי, הוציאה את רב כלאי באשה לחופשה כפויה ונשלח לו זימון לשימוע לפני הדחה מהשב"ס. על כך הגיב עו"ד בסרגליק: "זה לא פחות משערורייה. עוד טרם שוחחו עם הקצין ולא אמרו לו דבר וכבר החליטו להדיחו מבלי שהוצגה בפניו כל ראיה או טענה. הדרך להתנהל דרך התקשורת במקום לפנות ישירות לקצין לא תקינה, לא ראויה, ואנו נפעל בדרכים משפטיות לנקות את שמו".
3 צפייה בגלריה
באשה ונציבת השב"ס קטי פרי
באשה ונציבת השב"ס קטי פרי
באשה ונציבת השב"ס קטי פרי
(צילום: AFP, דנה קופל)
עו"ד בסרגליק טוען כי רוצים להדיח את באשה בגלל ראיון שנתן לתקשורת כשהתפוצצה הפרשה בוועדת הבדיקה, ולכאורה לא ביקש אישור דוברות. בריאיון התבטא כלפי מפקד כלא גלבוע ונטען "שפגע בתדמית הארגון בכך שהתבטא כלפי קצין בכיר בארגון באופן שאינו הולם וזאת באמצעי התקשורת"
בשל תקנות הקורונה שהוכנסו בשב"ס בעקבות הגל החמישי, השימוע ייערך בזום ולכך מתנגד עו"ד בסרגליק שמעדיף להמתין עד שניתן יהיה לערוך שימוע פנים אל פנים. ביום חמישי האחרון, סג"ד ריבי שפירא, ראש ענף משטר ומשמעת בשב"ס, העידה ביום רביעי וחמישי האחרון בפני חברי ועדת הבדיקה לבדיקת בריחת האסירים מכלא גלבוע.
בעדותה נחשפו מסמכים וחוות דעת שגיבשה לאחר סגירת התיק נגד באשה על ידי הפרקליטות. "הזיה", כך כינתה בזמן אמת את ההחלטה לסגור את התיק. בחוות הדעת שהגישה לשב"ס היא ציינה שגם אם נסגר התיק מחוסר ראיות על ידי הפרקליטות לרב כלאי באשה אין מקום בארגון ויש לפטר אותו מידית בשל הפגיעה בשם הטוב של הארגון ובשל נורמות וערכים שלא מתאימים לשב"ס. לבסוף הוא הועמד לדין שבו הסתפקו בהשעיה של שנה והדחתו מתפקידים בחטיבת המודיעין. היה סברה אז שגם נגד מפקד הכלא דאז, גנ"מ באסם קשקוש, שנגדו תיק החקירה נסגר מחוסר אשמה, יש לפתוח בהליכים משמעתיים אולם לא יצא מזה דבר.
עו"ד בסרגליק פנה במכתב דחוף לוועדת הבדיקה לחקר בריחת האסירים הביטחוניים, ודרש להפסיק לחקור בפרשת הסרסור בסוהרות. לטענת בסרגליק, הוועדה "בחרה מסיבה שאינה ברורה לפעול ולגבות עדויות ואף לחקור באותה פרשה בניגוד לדין. הינכם נדרשים בזאת, להפסיק את פעולות החקירה בפרשת הסוהרות, בשל היותה נעדרת סמכות ואף בשל העובדה כי המשך החקירה עלול להוביל לשיבוש".
עוד נטען כי מינוי הועדה מגדיר את נושא החקירה שלשמו הוקמה. "הועדה הוסמכה לחקור את השתלשלות האירועים והנסיבות הקשורות לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע ונסיבות האירוע בלבד". לדברי בסרגליק, "נעשה תעלול יחצני על ידי מר פרדי בן שטרית (מפקד כלא גלבוע) בעוד הוא מסיט את האש מסמכות הועדה לכיוונים אחרים".
בסרגליק אמר לאחר השימוע כי "עד לפתח השימוע לא הועברו אלינו מסמכים שנוגעים לסרסרות וזה עלה בתחילת השימוע ונאלצתי לענות במקום מבלי שנערכנו לכך מראש״. לדבריו, "העליתי טענות כבדות משקל לגבי ההליך והפרוצדורה והאכיפה הבררנית כלפי באשה. הרי תיק החקירה נגדו נסגר, אין טענה חדשה. כל הטענה המופרכת של סרסרות כלפי באשה היא עלילה. הכל ניסיונות של מפקד שב"ס להסיט את האש ממחדל בריחת האסירים".