"זו הארץ שלנו, זו המדינה שלנו. יש פה הרבה יהודים", כך אמר הבוקר (שני) לאולפן ynet דוד צ'רקסקי (20), חרדי יליד אוקראינה, ולאחרונה התגייס עם אביו לצבא האוקראיני כדי להשתתף במלחמה נגד הפלישה הרוסית.
- מה אתם עושים באוקראינה? "אני התגייסתי כשהתחילה המלחמה ואבא התגייס כבר בתחילת 2022. אנחנו נמצאים 300 קילומטר מדונייצק. יש לנו פה קהילה מאוד גדולה, אני חושב שהכי גדולה באירופה. ב-1990 בערך הגיע לכאן הרב קמינצקי, אחרי נפילת ברה"מ והתחיל לעבוד עם הקהילה".

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

- מה אתם עושים בעצם בצבא האוקראיני עכשיו? "אם יש פה רוסים בעיר - אנחנו חייבים לקחת אותם בשבי, להרוג אותם. לוקחים אותנו גם לקייב, גם לחרקוב, איפה שיש מלחמה".
1 צפייה בגלריה
דוד צ'רקסי ואביו
דוד צ'רקסי ואביו
דוד צ'רקסקי ואביו
(צילום מתוך הרשתות החברתיות)
- יש פחד? "כן. מי שלא פוחד הוא טיפש. אני מ-2014 רואה איך אנשים מתים, מגיעים בלי ידיים, בלי רגליים, אז כן, זה מפחיד. אתמול דיברת עם בן אדם והיום אתה שומע שהוא מת. מאתמול כל הזמן יש מטוסים עלינו".
- חשבת אי פעם שתהיה במצב כזה, שתילחם ברוסיה? "הייתי אמור להילחם עוד ב-2014. אבל הייתי עוד קטן".
גם היום לפנות בוקר נשמעו פיצוצים בקייב ובחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, שמסתמנת כמעוז הקרבות הראשי לפי שעה. הבוקר הוכרז עוצר בחרקוב. לפי הערכות, קרוב ל-400 אלף אזרחים אוקראינים נמלטו עד כה אל המדינות השכנות, בהן פולין, רומניה וסלובקיה. מדובר בעיקר בנשים וילדים, משום שחובת הגיוס הכללי לגברים שהוכרזה באוקראינה מחייבת את אלה להישאר בגבולותיה. לפי הערכות המודיעין האמריקני, עד כה שיגרה רוסיה יותר מ-350 טילים לעבר מטרות באוקראינה, וחלקם פגעו בתשתיות אזרחיות. "נראה שרוסיה מאמצת את השיטה של הטלת מצור, וכל אסטרטג צבאי מתחיל יידע לספר לך שכשאתה בוחר בשיטות כאלה – גדל הסיכוי לנזק צדדי", אמר גורם אמריקני בכיר.
בינתיים שני הצדדים ממשיכים לטעון להישגים בשטח. רוסיה טענה הבוקר כי השתלטה על הערים ברדיאנסק ואנרהודר שבדרום אוקראינה, וכי השיגה שליטה גם באזור תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'ז'יה שבדרום. לטענתה של מוסקבה, היא נהנית כעת מ"עליונות אווירית" בשמי אוקראינה, ואף שהיא צרה על הבירה קייב – "תושבי העיר חופשיים לעזוב אותה". רוסיה טענה הבוקר כי הממשלה האוקראינית משתמשת בתושבי קייב כמגנים אנושיים.
בבלארוס הודיעו כי הם מצפים לשתי המשלחות שיגיעו לגבול עם אוקראינה כדי לדון במשא ומתן - ובלשכתו של הנשיא זלנסקי כבר אישרו את הגעת הנציגים האוקראינים. "המטרה - הפסקת אש מיידית ונסיגה של כל הכוחות הרוסיים", אמרו האוקראינים.