5 צפייה בגלריה
יארה שיבלי
יארה שיבלי
יארה שיבלי. "לא ישנים כמעט שבוע"
"אנחנו עוזרים לישראלים כמה שאנחנו יכולים, משתדלים כמה שיותר לעזור. האנשים שלנו בשטח נמצאים כל הלילה בשטח בקור כדי לחלץ ישראלים. אנחנו עובדים לילות וימים ולא ישנים כבר כמעט שבוע. אנשים יכולים להגיד מה שהם רוצים אבל אנחנו עושים את העבודה שלנו עד הסוף". הדוברת היא יארה שיבלי (27), בדואית מהכפר שיבלי בצפון, עובדת משרד החוץ שמתגברת את המחלקה הקונסולרית בשגרירות ישראל בקייב מאז פרוץ המשבר בין רוסיה לאוקראינה. בשנתיים וחצי האחרונות היא עובדת כסגנית הקונסול הישראלי באיסטנבול והייתה בצוות העובדים שליווה וסייע לבני הזוג אוקנין שהיו עצורים בטורקיה.
לפני שבועיים וחצי היא הוזעקה בדחיפות לטוס לקייב ועברה יחד עם הצוות מערבה ללבוב ומשם לצד הפולני. שיבלי יושבת בחפ"ק של משרד החוץ בעיירה פשמש בצד הפולני של הגבול ומרכזת את מאות הפניות של הישראלים שזקוקים לסיוע דחוף.
"אנשים מתקשרים לטלפון החירום ולמענה הוואטסאפ שלנו ואני מעבירה את הפניות לנציגים שלנו בשטח שהולכים לאתר אותם במעברים ולחלץ אותם", היא מסבירה. "אנחנו מתעדפים פניות - במקרים של נשים בהריון, ילדים קטנים, קשישים".
5 צפייה בגלריה
יארה שיבלי
יארה שיבלי
יארה שיבלי
5 צפייה בגלריה
חילוץ הישראלים מאוקראינה
חילוץ הישראלים מאוקראינה
יואל לאון עם הסטודנטים הערבים מחרקוב
היא סייעה בחילוץ של 150 הסטודנטים הערבים שהתפנו מאוקראינה, כולל כאלה ממזרח ירושלים. "זאת אחת הסיבות שמשרד החוץ דאג לשלוח אותי לכאן, כדי שיהיה מישהו דובר ערבית", אמרה.
יחד עם שיבלי עובדים מסביב לשעון עשרות אנשי משרד החוץ והשגרירות בקייב. מי שמרכזת את העבודה היא הקונסולית בקייב, לילך אטיאס. על פי נתוני משרד החוץ, מאז תחילת הלחימה ביום חמישי יצאו מאוקראינה כ-2,000 אזרחים ישראלים. בחיתוך המצב שערך אתמול שר החוץ יאיר לפיד עלה כי מעברי הגבול לפולין עמוסים מאוד, והמלצת המשרד לאזרחים הישראלים היא להשתמש במעברי הגבול להונגריה, רומניה, סלובקיה ומולדובה.
במקביל, שגריר ישראל לשעבר באוקראינה, הדיפלומט יואל ליאון, רב חרדי, סייע בחילוץ כ-100 סטודנטים ערבים אזרחי ישראל שלומדים רפואה בחרקוב והגיעו למעבר הגבול במולדובה.

המשלחת משיבא לקישינב

שרית לרנר, תושבת קיבוץ רבדים ואם לשלושה, היא מנהלת הטכנולוגיות של שיבא Beyond - בית החולים הווירטואלי של שיבא. בשבת היא עלתה על מטוס והצטרפה למשלחת הסיוע ההומניטרי המשותף לבית החולים ולאיחוד הצלה.
ללרנר קשר אישי למשבר - אחותה נשואה ליוצא אוקראינה, שעלה ארצה לפני יותר מעשור. אחיו, אשתו ושני ילדיהם גרים בקייב ולפני כשלושה שבועות הגיעו לבקר את אמו שמתגוררת בחיפה. לאחר שפרצה המלחמה, החליטו להישאר כאן באופן זמני. מהמטבח המאולתר בקישינב בירת מולדובה, שרית סיפרה על מה שעבר עליה ביום הראשון של המשלחת ברומניה ובמולדובה.
5 צפייה בגלריה
משלחת סיוע הומניטרית לפליטים במולדובה
משלחת סיוע הומניטרית לפליטים במולדובה
"מתנה גדולה להיות בצד הנותן", שרית בקישינב
(צילום:באדיבות המצולמת שרית בקישינב)
5 צפייה בגלריה
משלחת סיוע הומניטרית לפליטים במולדובה
משלחת סיוע הומניטרית לפליטים במולדובה
משלחת סיוע הומניטרית לפליטים במולדובה
(צילום:באדיבות המצולמת שרית בקישינב)
"כבר בשדה התעופה בבוקרשט פגשנו פליטים אוקראינים יהודים", אמר. "הם ראו אותנו עם האפודים הכתומים של איחוד הצלה ופנו אלינו. הם התרגשו מאוד לראות אותנו. הם סיפרו שנטשו את הבתים שלהם כמו שהם ופשוט ברחו".
ביום ראשון הגיעה המשלחת לקישינב במולדובה. "ליד בית הכנסת בעיר יש מלון, שאליו הגיעו כ-100 פליטים יהודים מאודסה ומוויניצה", סיפרה לרנר. "בין אלה שפגשנו בבית הכנסת הייתה שרה, שנמלטה מאודסה עם בעלה. שרה נמצאת בשבוע ה-25 להריונה והייתה זקוקה לבדיקה בשל תפרחת מדאיגה על העור. פרופ' גדי סגל התחבר מהמחשב שלו בארץ למכשיר הטייטו שלי בקישינב ויחד בדקנו את שרה".