"שיירקב עד יומו האחרון": בני משפחת מזרחי, שאיבדו את בנם משה ז"ל בפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, בחרו שלא להגיע היום (שלישי) להכרעת הדין בעניינו של ראש ארגון הפשע יצחק אברג'יל - אך מרגישים שהקביעה שלפיה הוא זה שעמד מאחורי הפיצוץ שגבה את חייו של משה יחד עם עוד שני עוברי אורח תמימים היא סוג של סגירת מעגל.
3 צפייה בגלריה
יצחק אברג'יל
יצחק אברג'יל
יצחק אברג'יל
(צילום: מוטי קמחי)

"מבחינתי שום דבר לא יחזיר לי את הבן שלי", אמרה בעצב יעל מזרחי, אמו של משה, בריאיון לאולפן ynet. "התחושה היא איומה, הייתי אמורה להגיע לבית המשפט - אבל הילדים שלי בשום אופן לא רצו שאגיע. הילדים אמרו לי בשביל מה לך ללכת? כדי שהכול יחזור ויעלה לך? גם ככה אני חרדתית מאוד, ואני גמורה מהמקרה הזה. אפילו לנהוג אני לא מסוגלת. בעלי קיבל מזה את המחלה, עבר ניתוח ראש, התקפי לב ואירוע מוחי. אף אחד לא דיבר איתנו בכלל". מזרחי אמרה שציפתה להכרעת הדין שניתנה היום לאברג'יל ואמרה: "אני מקווה שיירקב שם עד יומו האחרון".
לקריאת הכרעת הדין המלאה - לחצו כאן
גם רפי סרויה, אחיו של רחמים סרויה ז"ל, אמר שהיה משוכנע שהשופטים ירשיעו את אברג'יל. "קראתי את כל החומר וידעתי שתהיה הרשעה", אמר. "יש קצת הקלה, זה ברור. עבר כל כך הרבה זמן עבר ועדיין זה לא מרפא את הכאב. אחי היה רווק ואכל אצלנו בכל יום שישי בערב. מאז בכל שישי אנחנו יושבים בשולחן ומזכירים אותו, מדברים עליו ועל כל מה שהוא פספס".
במסגרת הפרשה הסבוכה הוחלט שאברג'יל רצח בכוונה תחילה את שלושת הקורבנות כשניסה לחסל את העבריין זאב רוזנשטיין, ואיתו הורשעו גם עופר בוהדה, שהשופטים קבעו כי היה חלק מהמעגל הפנימי של מבצעי הפיגוע והשתתף בהנחת המטען, וגם אהרון סוסן ושמעון שבח בעבירות קשירת קשר וסיוע. אבי רוחן, מספר שתיים בארגונו של אברג'יל, זוכה מעבירת הרצח - והורשע בסיוע לרצח מאחר שלא היה מעורה בתוכנית עצמה. ישראל אוזיפה ופטריק עמוס, שהואשמו גם הם באירוע, זוכו.
משה מזרחי, נפתלי מגד ורחמים סרויה
אברג'יל בן ה-52, שצפוי להיכנס לפחות למאסר עולם אחד - וייתכן גם שלשלושה, כמספר עוברי האורח שרצח - לא ישתחרר בימי חייו. הוא הורשע גם בשורת סעיפי סחר בסמים בהיקף של קרוב לרבע מיליון שקל, בין היתר על הברחת 460 ק"ג קוקאין מפרו לקנדה יחד עם מספר 2 בארגון אבי רוחן, הברחת 11 ק"ג סמים לאנגליה על-ידי בלדרית שנעלמה, מכירה של 12 טונות חשיש במרוקו, יבוא סמים ליפן ועוד. רוחן עצמו זוכה מעבירת הרצח בפיגוע הפלילי, אך הורשע בסיוע לרצח.
"התוועדנו לפנים הרבות של יצחק אברג'יל", אמרו השופטים בסיום הדיון. "הוא ניסה לשכנע אותנו שזנח את דרך הפשע. הוא תיאר את התובנות שרכש בזכות לימודיו וצייו את הריאיון עם דן שילון והבטחתו שלא לחזור לפשע. לא ברור עד כמה התכוון לשנות את דרכו, אבל זה לא קרה. כעולה בין השאר מעדותו, חייו האפורים של עובד כפיים במפעל, מקום העבודה שבו הושם לאחר שחרורו, לא הלמו את אישיותו ואת שאיפותיו להערצה, כסף, כבוד ופרסום. המציאות לימדה שלא זו בלבד שלא שינה את דרכיו - אלא שגדל, התעצם, שכלל את קשריו ויכולותיו והקים ארגון עברייני רב-מעללים למגינת ליבה של החברה".
3 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ ברחוב יהודה הלוי בתל אביב
זירת הפיצוץ ברחוב יהודה הלוי בתל אביב
זירת הפיצוץ ברחוב יהודה הלוי בתל אביב
(צילום: תומריקו)

השופטים פירטו על ארגון פשע עוצמתי, בעל היררכיה שבראשה עמד אברג'יל, שהתנהל ב"משמעת ברזל", עם קבוצות וקודים מוסכמים על חבריו. "שמענו עדויות אינספור. "ראשי הארגון לא בחלו בפעולות אלימות, הצטיידו בטילי לאו במטרה לקטול מתחרים. ראש הארגון ובכיריו מימנו את פעולות הארגון בסחר בסמים.
"במשך השנים, דמותו הכריזמטית ורבת העוצמה של אברגי'ל העצימה את כוחו של הארגון ואת המוניטין שצבר", אמרו השופטים. "רבים בעולם העברייני ביקשו את קרבתו. קרבה ליצחק אברג'יל פתחה דלתות בעולם התחתון. מוניטין זה, שקיבל גם ביטוי תקשורתי, סייע לאברג'יל ולאנשיו ליצור קשרים בארץ ובעולם ולהעצים את פעילותו העבריינית של הארגון אשר גדל והתרחב עד שהפך לכוח בינלאומי משמעותי שפעל במגוון תחומים: נשק, הימורים, סמים ואלימות. כך, בין השאר, חברו אברג'יל ואנשיו לקבוצתו העבריינית של אבי רוחן ופעלו במשותף עמם להוצאות תכניות עברייניות רחבות היקף".
3 צפייה בגלריה
עורך הדין נסים מרום בבית המשפט
עורך הדין נסים מרום בבית המשפט
התובע נסים מרום מרוצה בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
התובע במשפט, נסים מרום, אמר בסיום הדיון כי "זו סגירת מעגל אחרי מאמץ חובק עולם שנמשך 18 שנה, פרי שיתוף פעולה של המשטרה והפרקליטות. זה ארגון הפשיעה המסוכן שידעה ישראל, שעסק בסחר בינלאומי בסמים ובעבירות אלימות. הכרעת הדין היא מכה ניצחת של רשויות האכיפה נגד ארגוני הפשיעה שפעלו בישראל בעשורים האחרונים. מקווים שהכרעת הדין הזו יהיה כדי להקל ולו במעט מכאב משפחות הקורבנות ולהעביר מסר מרתיע לארגוני הפשיעה שירחיקו את המאבקים ביניהם מהציבור התמים, וכי הרשויות לא ירפו עד שיבואו איתם חשבון - גם בחלוף שנים ארוכות".
עורך דינו של אברג'יל מהסנגוריה הציבורית, שמשון וויס, הופתע מהכרעת הדין ואמר שהראיות שהמדינה הציגה התבססו על "עדי מדינה שקרנים", כלשונו. "נצטרך ללמוד את הערכת הדין, שמונה שני כרכים ומאות עמודים, ולשקול את צעדנו. אנחנו מאמינים בחפות של יצחק נילחם עליה בכל הערכאות ובכל האמצעים. נראה שאיציק לא מביע אמון במערכת המשפט, ומבחינתו זוהי רק עוד תחנה לבית המשפט העליון".