שבוע לאחר שמבקר המדינה מתניהו אנגלמן דרש מראש הממשלה בנימין נתניהו ומהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי לשתף פעולה עם צוותיו שבודקים את מחדל הטבח ב-7 באוקטובר, ענה לו הרמטכ"ל ואמר כי "הטיית הקשב תפגע במאמצי המלחמה".
על אף ההכנות וכניסת צה"ל לרפיח סירב אתמול המבקר לפניית הרמטכ"ל לדחות את מהלכי הביקורת שלו בצה"ל, בטיעון שהוא עוסק עתה בפעולות הקשורות למערכה ברפיח. דרישת אנגלמן לפתוח בביקורת על מחדלי 7 באוקטובר תוך כדי המלחמה מעוררת סערה כבר כמה חודשים, וגוררת חילופי האשמות בינו ובין הצמרת הביטחונית. רק לפני שבוע שלח המבקר מכתבים לנתניהו ולהלוי בדרישה לשתף פעולה עם צוותיו, רמז כי השניים לא משתפים פעולה עם הבדיקה וקרא להם "למלא אחר חובתם החוקית לשתף פעולה עם ביקורת המדינה ולמסור כל מסמך הנדרש לצורך הביקורת".
1 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
הרמטכ"ל והמבקר
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
בהודעה מטעמו של רא"ל הלוי נכתב כי "בתקופה האחרונה פעל צה"ל עם נציגי מבקר המדינה על מנת להגיע למתווה מוסכם באשר לעריכת ביקורת בצה"ל, בעקבות האירועים שהובילו לפתיחת המלחמה. קיווינו שיימצא פתרון. עם זאת, במדינת ישראל מעולם לא נערכה ביקורת מבקר המדינה בצה"ל תוך כדי מלחמה. ביקורות הופסקו בעתות שכאלה, ולא בכדי.
"צה"ל נלחם מתחילת המלחמה בשבע זירות, וכל אלה – ביחד עם מלאכת התחקירים והפקת הלקחים, מציבים את צה"ל, המצוי באחת המלחמות המורכבות שידעו מדינת ישראל וצה"ל, בתקופה קריטית ועמוסה ביותר", כתב הרמטכ"ל. "מסקנתך לפיה העיתוי הנוכחי מאפשר תחילת ביקורת לא הולמת את המציאות הביטחונית ואת העומס בצה"ל".
לדברי רא"ל הלוי, "הטיית הקשב לביקורת הזו תפגע באופן חמור וממש במאמצי המלחמה, וכנגזרת מכך בביטחון. לפיכך אני מציע לדון בכך בהמשך, על פי התפתחות האירועים. אני מתחייב כי צה"ל ישתף פעולה באופן מלא עם מבקר המדינה, אך לא על חשבון המשימות המורכבות העומדות בפנינו. כניסת המבקר לביקורת בעת הזו תפגע במאמצי הלחימה".
לצד זאת חזר הרמטכ"ל על אחריותו למחדל: "את אחריותי האישית לאירועים, כמו גם אחריות צה"ל ומפקדיו, הבעתי מספר פעמים בפומבי. היא ברורה לי מאוד, על כל השלכותיה. חובתי המרכזית היא לביטחון אזרחי ישראל, להשגת מטרות המלחמה ולהיערכות המתחייבת להתפתחויות האפשרויות".
בהודעתו בשבוע שעבר רמז המבקר כי הן הרמטכ"ל והן ראש הממשלה לא משתפים פעולה עם הבדיקה וקרא להם "למלא אחר חובתם החוקית לשתף פעולה עם ביקורת המדינה ולמסור כל מסמך הנדרש לצורך הביקורת".
ל-ynet נודע כי בתגובה למכתבו של הרמטכ"ל, שמוען למבקר, נשלח אמש מכתב תשובה לידי סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, ובו נכתב כי בכוונת משרד מבקר המדינה להתחיל את הביקורת בצה"ל באופן מיידי.
גורמים במערכת הביטחון תקפו את המבקר אנגלמן בתגובה, ואמרו כי "ביום שבו צה"ל מפנה אוכלוסייה מרפיח לקראת תמרון, הוא מוסר הודעה על תחילת ביקורת בצה"ל, בניגוד לעמדת הרמטכ"ל. תחילתה של ביקורת, הגם שהיא מדורגת, בעת הנוכחית, תפגע במאמצי הלחימה ותסיט את קשב המפקדים. חשוב להבין שהטענה שניתן לדרג את הביקורת היא לא מעשית. התפיסה שפיקוד העורף או דובר צה"ל לא משתתפים בהמאמצים המבצעיים המרכזיים היא מנותקת. אלה גופים הפועלים מסביב לשעון, בייחוד בימים האלה. הרמטכ"ל הבהיר בכתב ובצורה מאוד ברורה שאין מקום לביקורת עכשיו, ומתחייב לשיתוף פעולה כשהעצימות המבצעית תאפשר. לא ברור מה הדחיפות. אין תקדים היסטורי לביקורת תוך מלחמה. מדובר בניתוק מוחלט של המבקר".