מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שלח היום (רביעי) מכתבים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בדרישה לשתף פעולה עם צוותיו שבודקים את מחדל הטבח ב-7 באוקטובר. הוא רמז כי השניים לא משתפים פעולה עם הבדיקה וקרא להם "למלא אחר חובתם החוקית לשתף פעולה עם ביקורת המדינה ולמסור כל מסמך הנדרש לצורך הביקורת".
לעיון במכתב של אנגלמן לנתניהו - לחצו כאן לעיון במכתב של אנגלמן להלוי - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, מתניהו אנגלמן, בנימין נתניהו
הרצי הלוי, מתניהו אנגלמן, בנימין נתניהו
"שתפו פעולה". המכתב של אנגלמן להלוי ונתניהו
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא, EPA)
"חובתי הציבורית והערכית כמבקר המדינה היא לבצע ביקורת מקיפה על המחדל הגדול בתולדות המדינה, טבח שמחת תורה בשבעה באוקטובר", כתב אנגלמן, "אנשי משרדי נמצאים כעת בעיצומה של ביקורת בעשרות נושאים ואנו בודקים את התנהלות כלל הדרגים - המדיני, הצבאי והאזרחי". לדבריו, "אחרי יותר מחצי שנה של מלחמה, אזרחי ישראל זכאים לתשובות בדבר אחריותם של כלל הגורמים, הנסיבות והאחראים למחדל - ומוסד מבקר המדינה נחוש לספק אותן".
הוא הבהיר כי לאחר שהביקורת החלה בדרג המדיני והאזרחי, במשרד הביטחון ובגופי הביטחון השונים - כעת היא תחל את פעילותה בצורה מדורגת אף בצה"ל. "על ראש הממשלה והרמטכ"ל להורות לאנשיהם לפעול על פי החוק ולשתף פעולה עם צוותי הביקורת, באופן שיבטיח את ביצועה כמתחייב בחוק", הוסיף.
"יצוין כי גם בנוגע לביקורות שהתחלנו בנושאים אזרחיים ובהן צה"ל אינו המבוקר הראשי והן אינן נוגעות ללחימה, צה"ל אינו משתף פעולה ואינו מאפשר את השלמתן של ביקורות אלו שהן בעלות חשיבות עליונה למענה הראוי לאזרחי ישראל בעת הזו".

במכתבו לרמטכ"ל הלוי, מדגיש המבקר אנגלמן כי מאז שהודיע על פתיחה בביקורת התקיימו פגישות בין צוותי משרדו לנציגי צה"ל, לצד שיחות טלפוניות רבות, מתוך כוונה לייצר מתווה ביקורת אשר מחד גיסא מאפשר למשרד מבקר המדינה למלא את תפקידו וחובתו כלפי הציבור, ומאידך גיסא אינו פוגע בפעילות צה"ל בלחימה.
המבקר ציין בפני הלוי: "כעת אנו נמצאים קרוב לשבעה חודשים לאחר מתקפת הטרור ב-7.10 ולאחר שצה"ל עבר זה מכבר לשלבי לחימה בעצימות נמוכה יותר, בפרט בזירה הדרומית, כפי שהצהירו גורמי צה"ל. כמו כן הודעת על הקמת צוותי בדיקה והנעת כמה תהליכים של תחקור פנימי בתוך צה"ל - בנושאים רבים החופפים את תוכנית הביקורת של ביקורת המדינה שהומצאה לעיונכם".
עוד כתב המבקר לרמטכ"ל: "עד עתה, ביקורת המדינה כיבדה את בקשתך להשהות את פתיחת הביקורת בצה"ל, זאת הגם שביקורות המלחמה השונות כבר החלו במשרד ראש הממשלה, במשרד הביטחון ובגופי ביטחון שונים, בין היתר בדרך של עיון במסמכים. התהליכים שהחלו בצה"ל בשבועות האחרונים, ובהם הקמת צוותי תחקור פנימיים, דילול כוחות המילואים, סיום תפקידם הצפוי או מינוים לתפקידים אחרים של קצינים בכירים, אופייה של הלחימה והתמשכותה, לצד חלוף כשבעה חודשים מאז פרצה מלחמת 'חרבות ברזל' הובילו אותי למסקנה כי בשלה העת לפתיחת ביקורת בצה"ל, בהתבסס על המתווה שנידון בפגישתנו ביום 10 באפריל לצד הביקורות המבוצעות עתה בדרג המדיני".
עם זאת, המבקר מתח ביקורת על כך שצה"ל לא משתף פעולה ואינו מאפשר את השלמתן של ביקורות אזרחיות שקשורות להתנהלותו. "כתוצאה ממניעת כניסה של צוות ביקורת על ידי צה"ל למחנה שורה (בחלקו האזרחי), לא ניתן להשלים את הביקורת בנושא פינוי חללים (במיקוד על חללים אזרחיים), ובאופן דומה, מתעכבת גם הביקורת בנושא הטיפול באנשי מילואים שהם סטודנטים או בעלי עסקים עקב אי-קיומה של פגישה עם קצין מילואים ראשי", ציין אנגלמן במכתבו להלוי. "בנושאים האזרחיים צוותי הביקורת זקוקים לממשקים מועטים עם גורמי צה"ל על מנת לסיים את הביקורת ולהגיש את ממצאיהם והמלצותיהם".
2 צפייה בגלריה
פעילות חטיבת ׳כרמלי׳ (2) במרחב מסדרון מרכז הרצועה
פעילות חטיבת ׳כרמלי׳ (2) במרחב מסדרון מרכז הרצועה
כוחות צה"ל בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
בהמשך מבהיר אנגלמן את שלבי הביקורת בצה"ל. בשלב הראשון, במהלך החודש הנוכחי, תחל לדבריו ביקורת בצה"ל "בנושאים שאינם בליבת הלחימה". לדברי המבקר, "המיקוד בהן הוא בפן האזרחי ובתחקור ובטיוב של פעולות הממשלה והגופים המבוקרים בצל הימשכות מלחמת 'חרבות ברזל' ובראייה צופה פני עתיד. ביקורות אלו כוללות בין היתר את הביקורת בנושא פינוי פצועים לבתי החולים ב-7.10 שבה נדרשת התייחסות מקצין רפואה ראשי, וכן את הביקורת בנושא פינוי אוכלוסייה וקליטתה, שבה יש צורך בקבלת התייחסות פיקוד העורף".
בשלב השני, בתחילת יוני, יחלו ביקורות בנושאים שבהם צה"ל הוא מבוקר משני וכן בנושאי ליבה מבצעיים מסוימים. "כך לדוגמה", מציין המבקר, "לשם השלמת הביקורת בנושא רישוי המסיבה ברעים ואבטחתה נדרשת התייחסות הגורמים המאשרים באגף המבצעים ובפיקוד דרום - לאחר שהצוות נפגש זה מכבר עם גורמי משטרת ישראל והרשות המקומית. ביקורות אלו יבוצעו אף הן בצורה מדורגת: תחילה נתמקד באיסוף החומרים הנדרשים, ולאחר למידת החומרים שנאספו נתאם פגישות עם הדרג הבכיר בצה"ל ועם בעלי תפקידים רלוונטיים בדרג הלוחם".
בשלב השלישי, שיחל באוגוסט, יבוצעו לפי המבקר ביקורות נוספות לנושאי ליבה שקשורים לכשל ב-7.10. "ביקורות אלו יבוצעו אף הן בצורה מדורגת - איסוף החומרים הנדרשים ולמידתם, ולקראת סוף אוגוסט 2024 - תיאום פגישות עם הדרג הבכיר בצה"ל ועם בעלי תפקידים רלוונטיים בדרג הלוחם", סיכם אנגלמן.
המבקר הדגיש במכתבו לרמטכ"ל כי "הביקורת תתקיים ברגישות הראויה, ומתוך קשב לצורכי צה"ל ולהתפתחות הלחימה. המתכונת ההדרגתית שנקבעה היא מידתית ומתונה בשים לב לאופייה ולעצימותה הנוכחיים של הלחימה, שצפויה לדברי צה"ל להימשך זמן רב. במקרה של התפתחות זירתית שתחייב עצימות גבוהה של לחימה, מנהל החטיבה לביקורת מערכת הביטחון תת-אלוף במיל' איתן דהן יהיה איש הקשר מטעם משרדנו לפניות צה"ל בכל הנוגע להיעדר זמינות של דרג לוחם בכיר למפגשים או להשהיית ביקורת בנושא זה או אחר. לצד זאת, במקרה של הפוגה משמעותית בלחימה נבחן את צמצום לוחות הזמנים".
במכתבו לראש הממשלה נתניהו, מזכיר המבקר שהודיע לגורמים הבכירים במשרדו על פתיחת הביקורת. "בהודעה זו התבקשה הנחייתם (של הגורמים הבכירים), לכלל הגורמים המקצועיים הכפופים להם, לשתף פעולה באופן מלא עם צוותי הביקורת בהתאם לצורכי הביקורת", ציין אנגלמן.
עוד פירט המבקר בפני נתניהו כי לצורך התחלת הביקורת נערכו פגישות עם ראשי יחידות במשרד ראש הממשלה. אנגלמן ציין: "בהמשך לכך שלחנו בחודש ינואר דרישות פרטניות להמצאת מסמכים ממזכיר הממשלה, מהמזכיר הצבאי, מהמטה לביטחון לאומי ומראש הסגל בלשכת ראש הממשלה. במסגרת זו נדרשו בשלב ראשון עשרות רבות של מסמכים הנחוצים לצורך התנעת עבודת הביקורת בנושאים שונים, ובהם מסמכים הנוגעים לתפקוד הקבינט המדיני-ביטחוני; סיכומי דיונים שהתקיימו במטה לביטחון לאומי; יומני פגישות של ראשי ממשלה שכיהנו בשנים האחרונות; ומסמכים שהתקבלו מגופי הביטחון".
אנגלמן מציין בפני נתניהו כי מאז התקבלו במשרדו יומני הפגישות של נתניהו ושל קודמו נפתלי בנט, וכן חלק מהמסמכים שנדרשו מלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ממזכירות הממשלה ומהמטה לביטחון לאומי. עם זאת, המבקר כותב לנתניהו כי "מזכירות הממשלה והמטה לביטחון לאומי הטילו סייגים על העברת מסמכים, באופן שמגביל את המסמכים המועברים אלינו רק לשנתיים שקדמו לפרוץ המלחמה; לשכת המנכ"ל העבירה חלק מהמסמכים המבוקשים; המטה לביטחון לאומי מעביר מסמכים אך קצב העברתם איטי".
אנגלמן סיכם במכתבו לראש הממשלה: "העובדה שלמעלה מחצי שנה לאחר הטבח ביום 7.10 וקרוב לארבעה חודשים לאחר שהודעתי על התחלת הביקורת, צוותי העבודה במשרדי אינם זוכים למלוא שיתוף הפעולה הנדרש בקשר לעבודת משרד ראש הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני בכל הנוגע לאירועים ולהליכים שקדמו להם - משקפת מצב לא ראוי מבחינה ציבורית. ההתנהלות האמורה, המעכבת את עבודה הביקורת, אינה מתיישבת עם הוראות הדין, ועלולה לפגוע בעבודת ביקורת המדינה בבואה לבחון את התנהלות כלל הדרגים, ובהם הדרג המדיני, לפני יום 7.10, במהלכו ובתקופה שלאחריו".
לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה: "מכתבו של המבקר הגיע אלינו דרך התקשורת. בניגוד לנטען, משרד ראש הממשלה משתף פעולה באופן מלא עם משרד מבקר המדינה. כל בקשה נענתה במלואה, לרבות כל שאלה בעניינו של ראש הממשלה, על אף העובדה שכל צוותי משרד ראש הממשלה עובדים סביב השעון בעניין המלחמה. העובדה שדובר המבקר בחר להוציא ידיעה אחרת, משוללת כל יסוד, במקום לפנות למשרד ראש הממשלה - היא התנגחות מיותרת בזמן מלחמה. משרד ראש הממשלה ימשיך לשתף פעולה באופן מלא עם משרד מבקר המדינה".

האזהרה של הרמטכ"ל: "הביקורת תסיט את קשב המפקדים מהלחימה"

בינואר השנה נחשף ב-ynet כי מבקר המדינה אנגלמן דרש מהרמטכ"ל הלוי, בעיצומה של המלחמה, גישה מיידית לחומרים צבאיים ומאגרי מידע שנוגעים לעשרות נושאים, לרבות כאלה שנמצאים בתפר שבין צה"ל לבין הדרג הפוליטי.
במכתבו לרא"ל הלוי בינואר, דרש המבקר להנחות מיידית את כל הגורמים בצה"ל לשתף פעולה באופן מלא עם צוותי הביקורת, לרבות העברת חומרים ופגישות ונגישות למאגרי מידע שונים. המבקר דרש להתחיל כבר אז במלאכת איסוף החומרים, והבהיר כי בכוונתו לבצע את הביקורת בלוח זמנים קצר של כמה חודשים בודדים, אף על פי שצה"ל עסוק במלחמה בעזה ובחילופי האש מול חיזבאללה בגבול לבנון.
חודש לאחר מכן נפגש אנגלמן עם הרמטכ"ל הלוי, ובתום הפגישה מסרו השניים כי היא "התקיימה ברוח טובה מתוך רצון משותף לפעול מבלי לפגוע בלחימה. לשם כך יתקיים שיח בין דרגי העבודה, ולאחריו השניים ישוחחו בשנית". אנגלמן והלוי סיכמו אז כי הביקורת על התנהלות צה"ל לקראת ובעת המלחמה תחל רק לאחר שדרגי הצבא וצוות המבקר יתאמו מתווה מוסכם לביקורת.
לפני הפגישה בפברואר, הרמטכ"ל מחה בפני מבקר המדינה על עריכת ביקורת במהלך הלחימה, והתריע בפניו כי בקשתו לחקור תחומים שקשורים לצה"ל עלולה לפגוע בתפקוד הצבא בזמן המלחמה. עוד ציין אז הלוי כי "הביקורת במתכונתה המתוכננת, תוך כדי הלחימה, עומדת בסתירה לעקרון שאותו הדרת. היא תסיט את קשב המפקדים מהלחימה, היא תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו, והיא לא תאפשר את הפקת הלקחים לשם השגת יעדי המלחמה. לא בכדי, אין תקדים לקיום ביקורת במתכונת שהגדרת בעת המלחמה".