במשך שנים מבקשים בכיתת הכוננות של מטולה שצמודה לגבול לבנון אפודים קרמיים מוגני ירי ורסיסים. המושבה הוותיקה מוקפת סביבה בתצפיות חיזבאללה, ועד כה העמידו בצה"ל לרשות 36 חברי כיתת הכוננות אפודים מיושנים שמגינים רק מפני פגיעת סכין וכדורי אקדח. "ביקשתי את האפודים הקרמיים ממפקד פיקוד העורף בביקור שלו ביום שני והוא הבטיח שידאג לנו", אמר דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה.
עם זאת, ליאור וינברג, חבר כיתת הכוננות, שנפצע בצהריים (שלישי) עם עוד שני חיילי מילואים של צה"ל באורח קל עד בינוני מטיל נ"ט שירה חיזבאללה, יצא מהבית ללא אפוד כלל - ולכן גם לא לבש אפוד בזמן הפגיעה. וינברג יצא מביתו, עלה על הטנדר החדש שברשותו, ואז פגע הטיל שנורה בכינון ישיר בחלקו האחורי של הרכב. הרכב נהרס כליל, וינברג ושני חיילים המילואים נפגעו מרסיסים ופונו על-ידי צוותי ההצלה לבית החולים זיו בצפת. חיזבאללה מיהר לפרסם תיעוד מהירי לעבר מטולה והפגיעה באזרח ושני החיילים.
חברי כיתת הכוננות מקווים כעת כי בצה"ל ידאגו מהר למענה המתאים כדי לאפשר להם מיגון בסיסי. מצבו של וינברג השתפר ורעייתו אורנה עדכנה כי מחר הוא צפוי לעבור לבית החולים איכילוב בתל אביב - שם הוא יטופל בפציעות הרסיסים הרבות שמהן הוא סובל. גם מצב רוחו השתפר והוא הכיר במזל הגדול שעמד לו אם הטיל היה מתפוצץ במקום קרוב יותר.
2 צפייה בגלריה
פנוי פצועים ממטולה
פנוי פצועים ממטולה
אחד הנפגעים במטולה
(צילום: אפי שריר)
2 צפייה בגלריה
פנוי פצועים ממטולה
פנוי פצועים ממטולה
אחד הפצועים סימן "וי"
(צילום: אפי שריר)

"היום הוא יצא הביתה כדי לקחת כמה פריטים להעביר אליי מאחר שעזבתי את היישוב בחופזה עם תיק קטן בלבד. כשעלה על הרכב, הוא נפגע", סיפרה אורנה. שלושת הפצועים פונו תחת אש בלתי-פוסקת מכיוון לבנון, וכוחות צה"ל הגיבו בירי ארטילרי ובמיסוך המרחב כדי לאפשר את חילוצם.
אחרונות המשפחות שסירבו להתפנות ממטולה פונו ממנו במבצע מיוחד שיצא לדרך עם חשכה. במשך כמה שעות פינה אותם ראש המועצה אזולאי מבתיהם ברכבו ללא אורות, וסייע להם לצאת למקום מבטחים בבית מלון בטבריה שהעמידה להם המדינה.

"נהיה הראשונים לדבר בוועדת החקירה אחרי המלחמה"

על מצוקת הרבש"צים (רכזי ביטחון שוטף צה"לי), שכמה מהם לחמו בשבת שעברה בגבורה אל מול פשיטת מחבלי חמאס ליישובי עוטף עזה, אפשר ללמוד מפניות של נציגיהם בחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר 2022 ליושבי הראש דאז של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, רם בן ברק ויואב גלנט.
בשנה שעברה בוצע במשרד הביטחון קיצוץ חד בתקציבים ובציוד של הרבש"צים. המכתבים לבן ברק וגלנט נשלחו עם העתקים לחברי הוועדה וגם לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראשי המועצות הרלוונטיות. "יש קיצוץ בתקני רבש"צים, מקצצים בתקני מחלקות הגנת היישוב, הרבש"צים נשלחים לקרב ללא סמכות, ללא ביטוח וללא תנאים, מה שפוגע קשות בביטחון מדינת ישראל.
עוד צוין במכתבים שנשלחו בסוף השנה שעברה: "קיימים יישובים שבהם קיצצו את מחלקות הגנת היישוב (כיתת הכוננות) ונלקח הציוד הביטחוני. בנוסף, קיימת תוכנית של משרד הביטחון לקיצוץ של 25% מהתקנים של רבש"צים ביישובים מאוימים. לא יכול להיות כי רבש"צים נלחמים בשטח ללא ביטוח, ללא סמכויות וללא תנאים״.
ארגון הרבש"צים ביקש באותן פניות לקיים דיון דחוף בוועדת החוץ והביטחון, אך הקריאות זכו להתעלמות כמעט מוחלטת. בן ברק ניסה לכנס את הוועדה בתקופתו, אבל לא הצליח לעשות זאת בגלל הפלת הממשלה הקודמת וההליכה לבחירות. סגן שר הביטחון בממשלה הקודמת, ח"כ אלון שוסטר, נפגש עימם והבטיח אז להסדיר את הסוגיה בתוך שלושה חודשים, אלא שאז כאמור הלכה המערכת הפוליטית לבחירות. גם הממשלה הנוכחית לא התייחסה לטענות ברצינות.
עם תחילת מתקפת הפתע של מחבלי חמאס בשבת שעברה, הראשונים שעמדו מולם ביישובי עוטף עזה, בשדרות ובאופקים היו חברי כיתות הכוננות. באחד מהיישובים היה בידיהם רק נשק אחד, באחרים כמה בודדים. כמה מהרבש"צים וחברי כיתות הכוננות שילמו בחייהם ואיתם אזרחים רבים.
"אנו נהיה הראשונים לדבר בוועדת החקירה שתקום מיד אחרי המלחמה. נבוא חשבון עם כל מי שפגע בביטחון ישראל", אמר יו"ר ארגון הרבש"צים בהסתדרות הלאומית איתי הופמן ששלח את המכתבים. בשיחה עם ynet סיפר הופמן על המחדל הגדול וציין שהכתובת הייתה על הקיר: "במאי האחרון ירדתי לעוטף עזה, פגשתי את הרבש״צים, לצערי הרבה מהם נרצחו, הם סיפרו לי על מחסור ברכבי ביטחון, בנשקים, בתקנים של אנשים בכיתות הכוננות. היה ברור לי שאם היו להם את האמצעים הראויים הם היו יכולים בשבת שעברה להגן על יותר אזרחים ואולי לעצור את הגעתם של המחבלים לשכונות נוספים וישובים נוספים".
הוא אמר עוד: "רק לפני כמה חודשים נפגשתי עם פקידים במשרד בביטחון, הם ישבו זחוחים, הקשיבו לדברים שאמרתי ואמרו לי אם ניתן במקום אחד נצטרך לקצץ לכם במקום אחר. בזמן שאני אומר להם שצריך להרחיב, שזה יפגע בחייהם של מיליון תושבים, הם דיברו איתי על קיצוץ. הסתכלו עלינו כאילו באנו 'לעשות עליהם קופה'. התרענו והתרענו והתעלמו מאיתנו. יכלו להינצל חייהם של רבים״.