האם מצרים "התקפלה" ומסכימה לקלוט בשטחה יותר ממיליון תושבי עזה שאולצו לעקור לרפיח? האם התחייבות כספית של ארה"ב לתשלום ענק למצרים תמורת "אירוחם" של תושבי עזה היא ששכנעה את עבד אל-פתאח א-סיסי? עד כמה ישראל נמצאת בתמונת התוכנית לקליטת תושבי עזה בסיני?
לפי פרסומים היום (חמישי) באתר "קבוצת סיני לזכויות אדם", במזרח סיני, סמוך לגבול עם עזה, התחילו לפני יומיים להכשיר שטח ענק לקליטת העזתים. לפי התוכנית, השטח יהיה מוקף בחומות ענק שנועדו לבלום ניסיונות הסתננות של תושבי עזה לשטחי סיני או להמשיך  ל"מצרים הגדולה" - קהיר, אלכסנדריה וערי התעלה. גורם רשמי במצרים סירב להתייחס לפניית ynet נושא.
ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם כי מפי גורמים רשמיים בקהיר שהרשויות במצרים חוששות ממבצע ישראלי באזור רפיח, ובשל כך נבנה באזור חצי האי סיני מתחם מוקף בחומות בשטח של כ-13 קמ"ר. לפי אותם גורמים, האזור שנבנה יכול לאפשר שהייה של 100 אלף בני אדם. מושל אזור צפון סיני הכחיש שמדובר בשטח שמיועד לפליטים פלסטינים. לדבריו, הפעילות באזור היא חלק ממאמץ לשקם בתים שנהרסו במהלך המבצע של צבא מצרים נגד פעילי דאעש באזור.
2 צפייה בגלריה
מצרים בונה איזור מגודר לקליטת פליטים מעזה
מצרים בונה איזור מגודר לקליטת פליטים מעזה
בניית חומה בשטח שמיועד לכאורה לקליטת עזתים
החומה שבנייתה נמשכת עכשיו, ותמונה שלה כבר התפרסמה, צפויה להכשיר את השטח לקליטת לפחות מיליון וחצי תושבי עזה שפונו מבתיהם ונדרשו לרדת לרפיח, ומאז הם מצטופפים באוהלים או בשטחים פתוחים ליד שפת הים, לא הרחק מהגבול הרשמי בין עזה לרפיח המצרית. 
קבלנים מצרים שפועלים להכשרת השטח ליד הגבול עם עזה ומקימים את החומה, טוענים כי בשלב הראשון גובהה יהיה שבעה מטרים. לדבריהם, "אם יהיה צורך, נגביה עוד יותר". בתים של תושבי סיני הבדואים שנבנו בשטח זה, ומשמשים למגוריהם, ייהרסו לטובת הפרויקט החדש. יצוין כי אותם הקבלנים היו מיועדים לבניית עזה מחדש, ולהקים בנייני מגורים חדשים במקום אלה שנהרסו בתקיפות צה"ל.
2 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי
 ראש הממשלה נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי
ראש הממשלה נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי
(צילום: EPA, AP)
ההערכה היא שגורמים בכירים בישראל ובכללם ראש הממשלה בנימין נתניהו, המוסד, השב"כ וקציני מודיעין, כמו גם גורמים אמריקנים בכירים, נמצאים בתמונת הקמת השטח בסיני. ייתכן שגורמים אלה התחייבו בהחלטה משותפת לא לחשוף את המידע. עם זאת יודגש כי לא ניתן היה להשיג אישור או הכחשה לידיעה על פרויקט הבנייה ותוכניות העברת העזתים לסיני.
חשוב גם להזכיר כי מצרים דחתה כמה פעמים קריאות ישראליות ואמריקניות ליישב את תושבי עזה בשטחה - הרחק מסיני. הנשיא המצרי א-סיסי אף נתן ביטוי זועם לכך באחד מנאומיו, כשפנה לראש הממשלה נתניהו: "אם כל כך אכפת לך מתושבי עזה, למה שלא תיישב אותם בנגב הישראלי?" . 
לפי ההערכות השונות, אם אכן מצרים נתנה את הסכמתה לקליטה זמנית של תושבי עזה, ומקימה עבורם "יישוב מקלט זמני" בסיני - ההסכמה לכך נובעת בעיקר משיקולים כספיים, בגלל המשבר הכלכלי הקשה וירידת ההכנסות מתעלת סואץ, בגלל המשבר עם החות'ים בים האדום, והקפאה בבת אחת של ההכנסות מהתיירות למצרים בעקבות המלחמה בעזה.