ברקע ההודעה של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ על ביטול חובת המסכות בחללים סגורים, גורמים המעורים בפרטים סיפרו ל-ynet היום (רביעי) כי הדיון בנושא הוקדם – וההחלטה התקבלה בלילה. בפועל הוא היה אמורים להתקיים בסוף חודש אפריל, וכאמור הוקדמו במספר ימים.
הגורמים המרכזיים להקדמת ההחלטה היו הלחץ הציבורי שהרגישו במשרד הבריאות והפנמה כי כל מה שנותר הוא להגיב על הלך הרוח בציבור, שכן גם כך כבר רבים לא עוטים את המסכות וגם הצורך להביא הישג לציבור.
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
שאפו להביא לציבור "הטבה" ברקע הדעיכה בתחלואה. בנט והורוביץ
(צילום: יאיר שגיא, יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
יצאנו לבדוק האם שומרים על ההנחיות ברכבת חיפה
יצאנו לבדוק האם שומרים על ההנחיות ברכבת חיפה
בקרוב: נסיעה בתחבורה ציבורית ללא חובת מסכה
(צילום: עידו ארז)
יש לציין כי גם גורמי מקצוע שבעבר נחשבו "שמרנים" ותמכו, בין היתר, בעיכוב בדחיית ביטול הבידודים במערכת החינוך כמו ראש שירותי בריאות הציבור הד"ר שרון אלרעי-פרייס ופרויקטור הקורונה הפרופ' סלמאן זרקא - לא התנגדו הפעם להסרת המסכות. גורמים נוספים כינו את ההחלטה "פוליטית" והדגישו את השאיפה של בנט והורוביץ להביא לציבור מעין "הטבה", וזאת ברקע הדעיכה בנתוני התחלואה.
"ההחלטה על הסרת מסכות בחללים סגורים נכונה, ראויה ומשקפת את ההכרה המתפתחת בקורונה כעוד מחלה ויראלית של דרכי הנשימה", אמר ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות. "כזו שבנתונים הידועים כיום השפעתה על מערכת הבריאות מוגבלת עד מאוד. קיימת חשיבות של קובעי המדיניות להכיר במציאות המתפתחת, לרבות הקשב ושיתוף הפעולה של הציבור - תוך לקיחת סיכונים מושכלים. ככל שיהיה בעתיד שינוי בדמות של זינוק בתחלואה או וריאנט חדש צריך יהיה לשקול את הצעדים".
מנגד, אחרים סבורים כי למרות החלטת ראש הממשלה ושר הבריאות אינה נכונה. "לטעמי לא צריך כרגע לבטל את המסכות במקומות סגורים ואת הבדיקות בנתב"ג", טען פרופ' יהודה אדלר, יועץ קורונה לרשויות מקומיות. "שתי פעולות אלו חשובות למניעת הדבקה ואינן פוגעות בכלכלת ישראל. אני מתפלל ליום שאנשי רפואה חזקים אמינים ומקצועיים ינהלו את מערכת הבריאות שלנו. כרגע המערכת הציבורית כלפי מטה".

נזכיר כי זו הפעם השנייה שמתקבלת ההחלטה שלא לחייב לעטות מסכות בחללים סגורים בשל הירידה בתחלואת הקורונה. ההוראה תיכנס לתוקף ביום שבת בשעה 20:00 בכפוף לאישור ועדת הבריאות של הכנסת, שבראשה עומדת ח"כ עידית סילמן. עם זאת יהיו מרחבים שבהם חובת המסכות תישאר בשל פוטנציאל הדבקה גבוה. לפי לשכת רה"מ, מדובר בבתי חולים, בתי אבות, מטוסים, ואזרחים שנמצאים בדרכם לבידוד.
"עברנו עוד גל קורונה", אמר בנט לאחר ההחלטה. "הפעם הקורונה הגיעה גם אליי, כמו לרבים. אבל גם הפעם: לא סגרנו את המדינה, לא עצרנו את החיים, לא היו פיטורים המוניים. חיים לצד המגפה. עברנו את פרעה, וגם את האומיקרון והשנה - מימונה בלי מסכות".
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג. גם הן ייפסקו?
(צילום: רויטרס)
שתי המגבלות האחרונות שעוד מושתות על הציבור הן חובת הבידוד למאומתים במשך 7-5 ימים למחוסנים או 10 ימים ללא מחוסנים, וחובת בדיקות בנתב"ג ובמעברי הגבול לכל נוסע נכנס. כפי שפורסם הבוקר ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", בכירים במערכת הבריאות קראו למשרד וראשיו לבטל את חובת הבדיקות בנתב"ג, בין היתר בשל שיעור זניח של חיוביים שמתגלים בבדיקות, כמו גם בשל העלות הגבוהה שלהן, שעשויה להגיע למאות שקלים למשפחה.
עם זאת, יש גם קולות אחרים במערכת הבריאות, המצדדים דווקא בהמשך הבדיקות בנתב"ג, וזאת כדי לאתר באופן מיידי וריאנטים חדשים שעלולים להתפתח בעולם ולהגיע לארץ. בתשובה לשאלת ynet ו-"ידיעות אחרונות" נמסר אתמול ממשרד הבריאות כי טרם נקבע דיון בנושא זה.