חבוט ומותש, מרוסק בסקרים, התייצב בנימין נתניהו לומר את המינימום שבמינימום. משובש ועיוור למציאות נמנע מלעשות זאת קודם. המתקפה שפתח בה נגד המדינה, מוסדותיה ואזרחיה לא הסתיימה, כמובן, על אף דברי החלקות אמש (שני). אבל לפעמים הרע שבזמנים הוא גם הטוב שבזמנים, ועל כך צריך לעצור ולומר תודה. תודה לך, נתניהו. תודה על גיבושו והעצמתו מחדש של מחנה גדול ורב שעד עכשיו היה חלש, שקוע בתגרות פנימיות והתקשה להתפקס, פוליטית ואידיאולוגית. תודה שהגזמת. הערת ענק מרבצו.
תודה לך על כך שפקחת את עיניו של המחנה הזה וגרמת לו להבין שעל אף השונות בין מרכיביו - יש לו אתוס מכונן משותף והוא מתכנס לכדי מילה אחת פשוטה: דמוקרטיה. עד לפני רגע, החיים במדינה דמוקרטית, על כל פגמיה, נראו לנו מובנים מאליהם. לא משהו שיש להילחם למענו ביחד. עד שהפצעת בקדנציה הזאת בתצורה המסוכנת, המופקרת והבלתי מתפקדת שלך - נקי וחשוף מכל תכונה טובה או כישרון שהיו לך בעבר, והענקת לנו, בטובך, נרטיב נרחב, מוצק ואמיתי, משהו שעליו אין ולא תהיה פשרה.
תודה על שבעיצומו של משבר נוראי נסעת, על חשבוננו, לשלושה סופי שבוע רצופים, מפנקים ומושחתים - רק כדי לתת למארחיך להשפיל אותך ולקרוא אותך לסדר. תודה על שבעיצומו של משבר ביטחוני פיטרת את שר הביטחון שהתריע מפני המשבר. הדברים האלה היו חומר בעירה נוסף למחאה הנרחבת והמאוחדת ביותר שבערה כאן מאז ומעולם. בד בבד עם הסלידה הבינלאומית הגוברת ממך, הפכת את המוני האדם שנאבקים על ארצם ברחובות לשגרירים ולסנגורים הבינלאומיים הטובים ביותר של ישראל הדמוקרטית.
חוללת עבורנו את הבלתי ייאמן: חיברת בין טייקונים ובין סוציאליסטים, בין ועדי עובדים ובין קפיטליסטים שונאי שביתות, בין ליכודניקים - ראשי ערים, חברי כנסת, שרים, ומפגינים שהצביעו עבורך - ובין שמאלנים. חיברת בין צעירים ובין מבוגרים, בין סבים וסבתות ובין ילדיהם ונכדיהם.
שלי יחימוביץ'שלי יחימוביץצילום: עמית שאבי
הוצאת מבתיהם לוחמים ואמנים שעד עכשיו לא נקטו עמדה. תודה אישית ממני, שמאלנית ציונית סוציאליסטית ופמיניסטית, שמזדהה עם המאבק המזרחי, על שהבהרת לי ולחבריי שחרף הביקורת שיש לנו על המרכז הפוליטי העמום, ותחושת השונות שלנו ממנו - אנחנו כן חלק מגוש שנלחם, שכם אל שכם, נגד, כמה פשוט, הפיכתה של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון לדיקטטורה. ושאם יינטל הערך הבסיסי הזה, תישלל ממני גם הזכות לחדד את עמדותיי מולם, ודאי מול יריבים פוליטיים מרים מהם. תודה שהחזרת לנו את דגל המדינה, אחרי שספג התעללויות והגחכה מידי מירי רגב ודומיה. תודה שעזרת לנו להפסיק להתנצל מול דברי ההסתה שלך נגד כל מי שסירב לשרת אותך.
תודה שהוצאת מהעם הזה את רגעיו היפים, האידיאליסטיים, הנחושים והמרגשים ביותר. על כך שחשפת בפנינו והצגת לעין כל דור צעיר נהדר, שהבהיר לך שנפלת על הדור הלא-נכון, ושעליו אפשר לצטט את אלתרמן: ‏"מה נשיר עליהם, מה נשיר, ‏הם עושים זאת יפה מאיתנו... למולכם האומה על סיפו של הדרור משתחווה ובוכה. הבינוה". תודה, ביבי.
  • שלי יחימוביץ היא עיתונאית, לשעבר יו"ר מפלגת העבודה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il