ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (שני) נאום מיוחד לאומה שבו הכריז על עצירת חקיקת המהפכה המשפטית. "החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית, כדי להגיע להסכמה רחבה", אמר נתניהו, שלא הזכיר בדבריו את פיטורי שר הביטחון יואב גלנט. ynet העביר את נאומו של נתניהו בשידור חי.
"אני ער למתח העצום שנוצר בין שני המחנות. אני קשוב לרצונם של אזרחים רבים להפיג את המתח הזה. אבל יש דבר אחד שאינני מוכן לקבל. יש מיעוט קיצוני שמוכן לקרוע את המדינה שלנו לגזרים", אמר נתניהו בפתח נאומו. "הוא נוקט באלימות, מצית אש, מאיים לפגוע בנבחרי ציבור, מלבה מלחמת אחים, וקורא לסרבנות שהיא פשע נורא. מדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי צה"ל, וצה"ל לא יכול להתקיים עם סרבנות".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
נתניהו
(צילום: מארק ישראל סאלם)
נתניהו הוסיף כי "סרבנות היא פשע נורא". לדבריו, "סרבנות מצד אחד תוביל לסרבנות מהצד השני. סרבנות זה קץ המדינה שלנו, ולכן אני דורש, דורש מראשי זרועות הביטחון ומראשי הצבא, להתנגד בתקיפות לתופעת הסרבנות. לא להכיל אותה, לא להבין אותה, לא לקבל אותה. לעצור אותה. אלה שקוראים לסרבנות, אלה שקוראים לאנרכיה ולאלימות, קורעים במודע את התינוק לגזרים. אבל רוב רובם של אזרחי ישראל, משני צדי המתרס, אינם רוצים לקרוע את התינוק. הם אינם מוכנים לקרוע את העם לגזרים.
"אזרחי ישראל, אני אינני מוכן לקרוע את העם לגזרים", אמר נתניהו. "במשך שלושה חודשים קראתי פעם אחר פעם להידברות, וגם אמרתי שאהפוך כל אבן כדי להגיע לפתרון. כי אני זוכר, אנחנו זוכרים, שאיננו עומדים מול אויבים. אנחנו עומדים מול אחים. ואני אומר כאן ועכשיו - אסור שתהיה מלחמת אחים. אנחנו נמצאים בנתיב של התנגשות מסוכנת בחברה הישראלית. אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר שמסכן את האחדות הבסיסית בינינו. משבר כזה מחייב את כולנו לפעול באחריות. אתמול קראתי את מכתבו של בני גנץ, בו הוא מתחייב להיכנס בתום לב להידברות על כלל הסוגיות. אני יודע שיש עוד אנשים שתומכים בגישה הזאת. להם אני מושיט את ידי. ואני עושה זאת לאחר שקיבלתי אתה סכמתם של רוב חבריי.
"כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות - אני כראש ממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמתית להידברות אמתית", אמר נתניהו. "אנחנו עומדים על הצורך להביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט, וניתן הזדמנות כדי להשיג אותם בהסכמה רחבה. זו מטרה ראויה מאין כמוה. ולכן מתוך אחריות לאומית, מתוך הרצון למנוע את הקרע בעם, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת, כדי לתת זמן לנסות להגיע לאותה הסכמה רחבה לקראת החקיקה במהלך הכנסת הבאה. כך או כך, נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות, תוך שימור, ואני מוסיף אף חיזוק של זכויות הפרט".
5 צפייה בגלריה
הפגנה ברחוב עזה בירושלים
הפגנה ברחוב עזה בירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית ברחוב עזה בירושלים
( צילום: איילה פיין)
נתניהו פנה לאלפים שהגיעו להפגנת הימין בעד המשך החקיקה. "אני רוצה לפנות כאן לתומכי המחנה הלאומי - יש לנו את הרוב לעשות זאת לבד בכנסת, עם תמיכה עצומה בעם. רבבות מתומכינו הגיעו הערב לירושלים כדי לתמוך ברפורמה. כדי לומר 'צריך שינוי. צריך רפורמה'. אני רוצה להגיד לכם - אני גאה בכם. אתם לא אזרחים סוג ב'. אני מעריך את זה שיצאתם היום לרחובות, לרחובות הבירה שלנו, כדי להשמיע את קולכם הדמוקרטי, את הקול שלכם, שלנו, אף אחד לא ישתיק", אמר נתניהו.
"הגעתם בצורה ספונטנית, לא מאורגנת, לא ממומנת, לא בדחיפה תקשורתית, עם כל הלב ועם כל הנשמה. ריגשתם אותי. אני מבקש מכם רק דבר אחד: תמשיכו לנהוג באחריות ואל תיגררו לשום פרובוקציה", הוסיף נתניהו. "הדרך שלנו צודקת. רוב גדול בציבור מכיר היום בנחיצות של רפורמה דמוקרטית במערכת המשפט. לא ניתן שיגזלו מהעם את הבחירה החופשית שלו. לא לוותר על הדרך שלשמה נבחרנו, אבל כן נעשה ניסיון להשיג הסכמה רחבה".
5 צפייה בגלריה
מפגינים בעד ההפיכה המשפטית בבאר שבע
מפגינים בעד ההפיכה המשפטית בבאר שבע
מפגינים בעד ההפיכה המשפטית בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
נתניהו השתהה עם ההצהרה על עצירת החקיקה, אחרי שהיה אמור למסור הודעה כבר בבוקר, אבל בהמשך נפגש שוב עם ראשי הקואליציה. על רקע הפגנות הימין בעד המשך החקיקה, פרסם נתניהו הודעה קצרה שבה קרא להימנע מאלימות במחאות בירושלים: "אני קורא לכל המפגינים בירושלים, מימין ומשמאל, לנהוג באחריות ולא לפעול באלימות. אנשים אחים אנחנו". בכירים בסביבתו של ראש הממשלה עדכנו כבר בצהריים את הממשל האמריקני כי הוא צפוי להכריז על עצירת החקיקה.
מוקדם יותר שר המשפטים יריב לוין, שמוביל את המהפכה המשפטית, אמר כי "אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה נתניהו באשר להליכי חקיקת הרפורמה. זאת, מתוך ידיעה שמצב שבו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד". זאת לאחר שלוין התנגד בתוקף לעצירת הליכי החקיקה, גם לנוכח המחאות של רבבות ישראלים שפרצו אמש ברחבי הארץ באופן ספונטני, בתגובה לפיטוריו של יואב גלנט מתפקיד שר הביטחון. גם סיעות ש"ס ויהדות התורה גיבו את נתניהו בעצירת החקיקה.

בעוצמה יהודית ובציונות הדתית קראו מוקדם יותר להמשיך בחקיקה, אך לא הציבו אולטימטום כדי למנוע את המהלך. הערב נפגש בן גביר עם נתניהו בלשכתו בכנסת והשניים סיכמו על עצירה זמנית של החקיקה וקידום המהפכה המשפטית עד יולי. מעוצמה יהודית נמסר כי "נתניהו סיכם עם השר בן גביר כי תינתן לממשלה ארכה למושב הקרוב, להעביר את הרפורמה בהידברות. במקביל סוכם בין השניים כי כצעד להגברת המשילות, תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה הקמת המשמר הלאומי תחת המשרד לביטחון לאומי".
בצהריים, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הודיע על השבתת המשק אם החקיקה בכנסת לא תיעצר ואם הדחתו של גלנט לא תבוטל. "ראש הממשלה, אם אתה לא מודיע היום שאתה חוזר בך מהפיטורים של שר הביטחון גלנט ומהחקיקה, אנחנו מתחילים בשביתה", אמר בר דוד במסיבת עיתונאים שכינס לצד בכירי המשק. בהמשך ההסתדרות הודיעה כי הבורסה תושבת מחר, בהתאם להתרחשויות היום, ובאם חקיקת המהפכה המשפטית לא תיעצר. יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה הנחה על עצירת המראות בנמל התעופה בן גוריון.
5 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
אמר שיכבד כל החלטה שיקבל נתניהו. לוין
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
השר המודח גלנט, שעדיין לא קיבל מכתב פיטורים באופן רשמי, חשף מוקדם יותר בדיון הסגור שקיימה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "לפי דוחות המודיעין, ישנה היחלשות במעמדה הבינלאומי של ישראל, לרבות התמיכה של ארה"ב". גלנט אמר עוד: "אנחנו במשבר חריף וחסר תקדים". יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר בתום הדיון החסוי: "שמענו דברים מדאיגים. זו לא העת להחליף שר ביטחון. רוב חברי הוועדה סבורים שצריך להחזיר את גלנט לתפקידו".
המחאות שפרצו כאמור אמש והגיעו לשיאן במהלך הלילה, נמשכו גם היום: עשרות אלפים הפגינו סמוך למשכן הכנסת בירושלים, וכבר משעות הבוקר נרשמה צפיפות ברכבות לבירה. מתיעוד בתחנת הרכבת יצחק נבון נראו המונים עולים יחדיו במדרגות הנעות, כשהם אוחזים בדגלי ישראל וקוראים בקול רם: "דמוקרטיה! דמוקרטיה! דמוקרטיה!". בהמשך הגיעו המפגינים לרחוב עזה וכיכר פריז.
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
אדלשטיין וגלנט בכניסה לוועדת החוץ והביטחון, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל נרשמו היום הפגנות מחודשות בתל אביב, ונתיבי איילון לכיוון צפון נחסמו לזמן קצר פעמיים, בהפרש של שעתיים, ונהדפו על ידי השוטרים. גם הכביש בדרך נמיר נחסם בשני הכיוונים, מתחת לגשר רוקח, במשך יותר משלוש שעות. הפגנות גדולות נערכות בשלל מוקדים ברחבי הארץ, מחיפה בצפון ועד באר שבע.
בתוך כך, בג"ץ דחה על הסף את העתירה שהגישה עמותת "משמר הדמוקרטיה" להוצאת ראש הממשלה נתניהו לנבצרות. השופט אלכס שטיין, שחייב את העותרים בהוצאות בסך 5,000 שקלים, הסביר כי על העותרים היה לפנות קודם לנתניהו וליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ולבקש את התייחסותם.
הדרמה הפוליטית החלה אמש כמה דקות לפני השעה 21:00 בערב, כשהופצה ההודעה שלפיה "ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להעביר מתפקידו את שר הביטחון יואב גלנט". החלטת נתניהו התקבלה לנוכח הצהרת גלנט יממה לפני כן, שבה קרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. בסביבת נתניהו ציינו כי "הסיבה המרכזית למהלך - תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום".

בהמשך צייץ נתניהו: "כולנו חייבים להתייצב נגד סרבנות". נתניהו זימן אמש את גלנט לשיחה קצרה בלשכתו, ושם אמר לו כי אין לו אמון בו. ראש הממשלה ציין כי הנאום של גלנט נעשה ללא תיאום עימו, בשעה שבה שהה בלונדון. בנוסף עלו בשיחה התדרוכים ממערכת הביטחון והדלפה על בקשת גלנט לכנס את הקבינט - שנענתה בשלילה. בלשכת ראש הממשלה הכחישו כי הייתה בקשה כזו.
גלנט עצמו הבהיר כי הוא עומד מאחורי עמדותיו. "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי", כתב גלנט בטוויטר. בתו של גלנט פרסמה שיחה בין שר הביטחון המודח לאמו. "יש לך שכל ואומץ ואני מאוד אוהבת אותך. אני מקווה שהכול יהיה בסדר", היא אמרה לו, וגלנט השיב: "הכול יהיה בסדר, העיקר הבריאות".
למרות כוונת הקואליציה לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית, אישרה מוקדם יותר ועדת החוקה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. שמונה חברי כנסת תמכו בהצעה, שבעה התנגדו. יו"ר ש"ס אריה דרעי ביקש להקפיא את קידום הצעת החוק שאמורה לסלול את דרכו חזרה לממשלה. לפיכך, "חוק דרעי 2" לא יעלה לפי שעה לאישור בהצבעה במליאת הכנסת.