לאחר שארה"ב הטילה וטו במועצת הביטחון על צירוף פלסטין כמדינה חברה לאומות המאוחדות, הפלסטינים מנסים לבצע מעקף ויביאו ביום שישי להצבעה בעצרת הכללית של האו"ם יוזמה חסרת תקדים שנועדה לתת להם סמכויות כמו מדינה חברה לכל דבר, כולל זכות הצבעה. בימים אלה הופץ נוסח בין המדינות להתייעצות ומדינות יכולות להגיש הערות ואז יתכן שיחולו בו שינויים.

למעשה אין תקדים לבקשה הפלסטינית ומדובר באתגר גדול מבחינת ישראל. משרד החוץ הישראלי מעורב בנושא כבר כמה ימים והנחה את שגרירויות ישראל לפעילות דיפלומטית דחופה. בישראל אומרים כי מדובר במהלך חסר תקדים אשר חורג מהפרוצדורות של האו"ם לפיהם הדרך לקבלת מדינה חברה חייבת לעבור דרך אימוץ המלצה חיובית בנושא במועצת הביטחון. שגרירויות ישראל הונחו לפנות למשרדי החוץ השונים ולבקש את התנגדותם להצעת החלטה זו. הצעת ההחלטה של העצרת הכללית למעשה מנסה להעניק לפלסטינים את כל הזכויות של מדינה חברה מלאה, למעט הטייטל של "מדינה חברה".
על פי נוסח ההחלטה שהופץ "המדינה הפלסטינית היא מדינה שוחרת שלום בהתאם למשמעות של סעיף האו"ם, אשר ביכולתה וברצונה למלא את מחוייבות אמנת האו"ם ולכן צריכה להתקבל כחברה באו"ם. העצרת ממליצה למועצת הבטחון לשקול מחדש את הנושא בחיוב, להעניק למדינת פלסטין זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה ואפקטיבית שלה בפעילות העצרת הכללית, כינוסים בינ"ל שונים מטעם האו"ם או גופי או"ם אחרים במעמד שווה".
2 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
הנציג הפלסטיני באו"ם. "המדינה הפלסטינית שוחרת שלום"
(צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)
עוד נכתב בטיוטה: "מבקשים מהוועדה הכלכלית-חברתית של האו"ם ECOSOC, סוכנויות וגופים נוספים לפעול באופן דומה. ⁠קוראים למאמץ בינ"ל מחודש ומתואם לסיים הכיבוש הישראלי והשגת פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני בכפוף לחוק הבינלאומי, החלטות או"ם רלוונטיות כולל החלטה 2334 כולל עקרון ״land for peace". קוראים למזכ"ל לנקוט צעדים ליישום ההחלטה".

ההתנגדות הישראלית: "פרס לחמאס ולאיראן"

ישראל מתנגדת להצעה ובין היתר הטיעונים של ישראל היא העלתה את נושא השבויים בעזה. בדברי ההתנגדות נכתב: "שחרור החטופים חייב להיות בראש סדר העדיפויות: אנו מצפים מכל ידידותינו לשים דגש בעיתוי הנוכחי על דרישה לשחרור מיידי ובלתי מותנה של כל החטופים ולגנות את ארגון הטרור חמאס. העיסוק הנוכחי במדינה פלסטינית לא קשור למציאות בשטח, מחזק את החמאס, מביא להקשחת עמדותיו במו"מ לשחרור החטופים ועלול לסכל את המהלך ההומניטרי החשוב של שחרורם".
2 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
ארדן באו"ם. "היוזמה מנוגדת לאמנת האו"ם"
(צילום: EPA/SARAH YENESEL)
עוד נכתב כי "הניסיון לכפות הסדר מדיני על ישראל בעקבות מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר ולאחר המתקפה האיראנית ב-13.4 מהווה פרס לחמאס ולאיראן. אסור לשכוח שב-7 באוקטובר יזם חמאס מתקפה אכזרית וחסרת תקדים כנגד מדינת ישראל, הזוועה הגרועה ביותר כנגד יהודים מאז מלחמת העולם השניה. בנוסף, איראן היא זו שתקפה ב-13.4 את ישראל בירי חסר תקדים של מאות כטב"מים, טילים בליסטיים וטילי שיוט. הצעת החלטה זו מהווה מתן רוח גבית לטרור הפלסטיני ולתוקפנות האיראנית, שעה ש-133 חטופים עדיין מוחזקים ברצועת עזה. גם מדינות שהכירו בעבר בפלסטינים ברמה הבילטראלית צריכות להתנגד כעת להצעת החלטה זו, לנוכח הנסיבות.
בסיכום ההתנגדות נכתב: "הפלסטינים אינם עומדים בקריטריונים של מדינה חברה מלאה באו"ם. ועדה של מועבי"ט קבעה (16/4) באופן חד משמעי, כפי שעשתה גם ב-2011, שלא קיימת הסכמה בקרב חברות מועבי"ט בנוגע לעמידת הפלסטינים בקריטריונים הנדרשים להתקבל באו"ם כחברה מלאה והפלסטינים לא עומדים בקריטריונים הנדרשים של שלטון אפקטיבי מדינה שוחרת שלום והמנעות משימוש בכוח. במיוחד לאחר ה-7 באוקטובר המצב ביחס לקריטריונים אלו רק הורע. לא ניתן לטעון שלרש"פ יש שלטון אפקטיבי באיו"ש וברצועת עזה, במיוחד לנוכח הפיצול בין הגדה לרצ"ע, שליטת חמאס ברצועה ויכולותיו הצבאיות. כמו כן לא ניתן לטעון שהפלסטינים שוחרי שלום ונמנעים משימוש בכוח, לנוכח הטרור הפלסטיני בהובלת חמאס וגא"פ והעדר גינוי לטרור מצד הרש"פ, ההסתה ומדיניות תשלום המשכורות למחבלים".
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר בתגובה ליוזמה הפלסטינית: "הפלסטינים שוב מנצלים את הרוב האוטומטי ואת הרקבון המוסרי של האו"ם וההחלטה לא תשנה דבר בשטח אלא תוכיח כמה שהאו"ם מנותק מהמציאות ומתגמל טרור. כיוון שהיוזמה מנוגדת לאמנת האו"ם, אם היא תאושר - אני מקווה שארצות הברית תחדל מלממן את האו"ם, בהתאם לחוק האמריקאי".