4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"נמשיך בניסיונות להגיע להסכמות רחבות". לוין ורוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן התייחסו הבוקר (שלישי) לטיוטת הפשרה של נשיא המדינה יצחק הרצוג שנחשפה ב"ידיעות אחרונות", ואמרו כי מדובר ב"עיקור של הרפורמה המשפטית מתוכנה היסודי".
"אנו שמחים על הבהרת הנשיא כי מה שהתפרסם כ'מתווה הנשיא' אינו על דעתו או מטעמו", הם הודיעו, לאחר שבבית הנשיא הבהירו כי לא מדובר במתווה סופי אלא בהצעה אחת מתוך רבות. "מלבד זאת, כפי שברור לכל קורא, אותו 'מתווה' הוא עיקור של הרפורמה מתוכנה היסודי. הנשיא אמר בנאומו כי יעשה כל מאמץ להביא את הצדדים להסכמות. בירכנו ועודנו מברכים על מאמציו אלה של הנשיא, והקדשנו, ביחד ולחוד, שעות וימים כדי להידבר עם כל גורם שהראה נכונות לנהל שיח רציני בעניין".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
"המתווה שלו מעקר את הרפורמה מתוכנה היסודי". הנשיא הרצוג
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"בנוסף ידוע לנו כי גופים רבים היו מעורבים בניסיון להגיע למתווה מוסכם, בבית הנשיא ומחוצה לו", המשיכו לוין ורוטמן. "יש קונצנזוס נרחב, גם בציבור, גם באקדמיה, גם בהייטק ובכלכלה וגם בקרב חברי הכנסת על הצורך ברפורמה רחבה ומקיפה, וגם על העקרונות היסודיים שלה. לאחר ימים רבים של דיונים ניתן לומר בבירור כי ישנן הסכמות רחבות בהישג יד, כאלה שלא יעקרו את הרפורמה מעיקריה וייהנו מקונצנזוס רחב. נמשיך בקידום החקיקה כמתוכנן, ונמשיך בניסיונות להגיע להסכמות רחבות בדיוק כפי שעשינו בחודשים האחרונים".
לפי טיוטת הפשרה שפורסמה, בין השאר, לא תהיה פסקת התגברות, בוועדה למינוי שופטים לא יהיה רוב אוטומטי לקואליציה, עילת הסבירות תצומצם, בסוגיית היועצים המשפטיים המצב יישאר בעינו וזכויות יסוד שלא עוגנו עד היום בחקיקה - יזכו לעיגון.
גם מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית התנגדו למתווה הפשרה. "העברת הוועדה לבחירת שופטים לידי הפוליטיקאים שווה כניסה לדיקטטורה", הם מסרו. "הנשיא נתן ללוין, סמוטריץ' רוטמן ונתניהו את מפתח הכניסה לדיקטטורה. הם קיבלו את כל מה שרצו: בית משפט פוליטי, בג"ץ מסורס, ממשלה חסינה מכל ביקורת ומערכת משפט מעוקרת. מיליונים הנאבקים זה חודשיים למען הדמוקרטיה בישראל קיבלו יריקה בפרצוף. בניגוד להתחייבותו הפומבית, הנשיא ניהל הליך חד-צדדי בחדרים חשוכים והביא הצעה לדיקטטורה אחרת. לא נקבל זאת. ממשיכים להיאבק, כי לא נחיה תחת דיקטטורה".
4 צפייה בגלריה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הצהרת ראשי האופוזיציה
" אסור שמי שייתן לנתניהו לגיטימציה לריסוק הדמוקרטיה הישראלית תהיה האופוזיציה". מיכאלי
(צילום: רויטרס)
מפורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, שכולל מעל 120 מרצות ומרצים למשפטים, אמרו כי בטיוטת הפשרה של הרצוג "יש שיפור לעומת תוכנית הקואליציה, אולם יש בו גם חסרונות קריטיים". הם הרחיבו: "1) בחירת שופטים ברוב רגיל של הוועדה - מודל זה יביא לפוליטיזציה של השפיטה ויפגע אנושות בעקרון הפרדת הרשויות. כלל ההכרעה חייב להיות של 8 מתוך 11 חברים. יש לעגן בחוק יסוד את בחירת נשיא בית המשפט העליון לפי ותק.
"2) קביעת ההרכב והרוב הדרושים לפסילת חוקים של 10 מתוך 15 שופטי בית המשפט העליון - משמעות קביעת הרכב ורוב לא מעשיים אלה היא הותרת כוח חקיקה בלתי מוגבל בידי הרוב הקואליציוני בכנסת. ככל שקובעים הליך מיוחד לביקורת שיפוטית יש להסתפק בדרישה של הרכב של תשעה שופטים ורוב של 2/3 מתוכו. 3) היעדר כל מגבלה מהותית על הנושאים בהם עוסקים חוקי יסוד - זהו פתח לחקיקת חוקים שאינם כפופים לביקורת שיפוטית וסותרים את ערכי מגילת העצמאות.
"4) ההסדר קובע הוראות מעבר רחבות המאפשרות לשנות הכול בשנה הקרובה - זהו פתח לחקיקה שתסתור את המתווה עצמו. למשל חוק דרעי וריקון מתוכן של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. חיוני שהפשרה תעוגן במלואה כעת בהסדר מלא וכולל. 5) צמצום הזכות לשוויון כך שלא תחול על איסור אפליה כנגד אזרחים ערבים - זוהי פגיעה חמורה בזכויות אדם".
4 צפייה בגלריה
בוגי יעלון
בוגי יעלון
"פייסנות שמביאה לאסון". בוגי יעלון
(צילום: משה מזרחי )
יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה גם היא מוקדם יותר לטיוטת הפשרה של הרצוג, ואמרה בריאיון ל-ynet radio כי "התשובה היא לא". לדבריה, "הנשיא הוא איש יקר שכוונותיו נפלאות, זה לא רלוונטי למה שקורה בוועדת החוקה. זו מלכודת, ואסור בשום פנים ואופן שמי שייתן לנתניהו לגיטימציה לריסוק הדמוקרטיה הישראלית תהיה האופוזיציה".
"הממשלה הזו מסרבת לעצור את החקיקה", הוסיפה מיכאלי. "זה מאוד ברור, התשובה שלהם לאורך כל הדרך מאוד ברורה. היא דוהרת קדימה עם ה-D9 שלה, מחסלת, מרסקת והורסת. רק אתמול הם העבירו עוד חוק מושחת שיאפשר לנתניהו לקבל תרומות, רק שלשום הם העבירו חוק שיאסור על הכנסת חמץ שיאפשר לחפש לאנשים בתיקים חמץ בכניסה לבתי חולים. אז עם מי יש לדבר?".
גם הרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון, ממובילי המחאה נגד החקיקה להחלשת מערכת המשפט, יצא נגד יוזמת הנשיא. "זו פייסנות שמביאה לאסון", כתב בסדרת ציוצים ארוכה בטוויטר - וקרא להרצוג: "אל תגרום נזק. אל תפתח פתח לרע. הרוב הדמוקרטי לא יאפשר זאת. ישראל לא תהיה דיקטטורה. הדמוקרטיה תנצח".
עוד כתב יעלון: "כבוד הנשיא הרצוג, לדאבון הלב נראה שאינך מבין את מה שרוב עצום בציבור כבר מבין. אנחנו ניצבים מול מזימת הפיכה, שחותרת להפוך את ישראל מדמוקרטיה לדיקטטורה. מול מזימה כזו הכרח תמיד להעמיד קיר ברזל דמוקרטי, ובוודאי שאסור לנסות לרצות את התוקפן. אין לתת לו חלק מזממו. איך אתה מתעלם מכך שנחשפה כוונת הנאשם וחבר מורשעיו להפוך את ישראל מדמוקרטיה לדיקטטורה? איך אתה מתעלם מקביעת היועמ"שית ונשיאת העליון - המוסמכות לדבר - שהחקיקה כולה היא בלתי חוקית, למעשה בלתי חוקית בעליל שדגל שחור מתנוסס מעליה - ודינה לכן להיפסל ולהיגנז".