3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בקריאת מגילה בהרצליה
יצחק הרצוג בקריאת מגילה בהרצליה
נשיא המדינה יצחק הרצוג. משפטנים עמלו בחסותו על טיוטת פשרה
(צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
פרסום ראשון: בימים האחרונים עמלו משפטנים, בחסות נשיא המדינה, על טיוטת הפשרה בעניין הרפורמה המשפטית. הסעיף המרכזי בטיוטה הוא "חוק-יסוד: הכינון והחקיקה (עיגון האופן שבו מכוננים ומשנים חוקי יסוד)". להלן אחדים מהעקרונות הכלולים בטיוטת הפשרה: לא תחוקק פסקת התגברות. בית המשפט העליון יוסמך לבטל חוקים רגילים, ולא חוקי יסוד, רק בהרכב מלא, ברוב של שני שליש. לפי הטיוטה, "הכנסת לא תוכל לחוקק חוק החורג מפסיקה זו". כלומר, לא תהיה פסקת התגברות. ללא רוב כזה, "רשאי בית המשפט לקבוע סעד הצהרתי של אי-התאמה של החוק".
חברי הוועדה למינוי שופטים יהיו שלושה שרים, ח"כ מהקואליציה, שניים מהאופוזיציה, שלושה שופטים מבית המשפט העליון, ועוד שני נציגי ציבור שיתמנו במשותף על ידי שר המשפטים ונשיא/ת ביהמ"ש העליון. כלומר, לא יהיה רוב אוטומטי לקואליציה. בסעיף זה יש מחלוקת בנוגע לרוב הנדרש למינוי שופט לביהמ"ש העליון, בין רוב רגיל לרוב של שמונה חברים.
3 צפייה בגלריה
הדיון בבג"ץ
הדיון בבג"ץ
גם לפי טיוטת הפשרה, בית המשפט העליון לא יוכל לבטל חוקי יסוד. נשיאת העליון אסתר חיות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עילת הסבירות תצומצם. לפי הטיוטה, "בית המשפט לא יבחן את שיקול הדעת של הממשלה, במליאתה, על בסיס עילת הסבירות, בהחלטות של מדיניות או מינויים פוליטיים". ההתערבות תהיה רק "אם ההחלטה מופרכת בעליל או חורגת באופן קיצוני ממתחם שיקול הדעת שכל שר או פקיד סביר היה שוקל".
בעניין היועצים המשפטיים והייעוץ המשפטי - המצב יישאר בעינו. השינוי יהיה בכך שהממשלה תהיה מוסמכת "במקרים חריגים לאמץ עמדה סותרת (לזו של היועמ"ש – ב.י.) כחלק מאחריותה כלפי הכנסת והציבור ולקבל לשם כך ייצוג חיצוני במקרה שעמדתם תיבחן בבית המשפט".
3 צפייה בגלריה
קמפיין תמיכה בדרעי לאחר פסיקת בג"צ
קמפיין תמיכה בדרעי לאחר פסיקת בג"צ
העליון יוכל להתערב רק "אם ההחלטה מופרכת בעליל או חורגת באופן קיצוני ממתחם שיקול הדעת". מודעת תמיכה בדרעי
בנוסף, הטיוטה מעגנת זכויות יסוד שלא זכו עד היום לעיגון, כמו עקרון השוויון ("כל אזרח שווה בפני החוק, אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע, מין, העדפה מינית, לקות פיזית, נפשית או שכלית"), וכן את חופש הביטוי, חופש הדת וחופש מדת.
עדיין נותרו נקודות שנויות במחלוקת. אבל צריך לומר: אם הטיוטה תתקבל, היה תהיה בבחינת "רווח והצלה ליהודים". ולא רק ליהודים. בחירת שופטים לא תהיה בידי הקואליציה בלבד. לא תהיה פסקת התגברות. וזכויות יסוד שלא עוגנו עד היום בחקיקה - יזכו לעיגון. אף צד לא יכול לטעון לניצחון. תהיה רפורמה, אבל בלי שמץ של פגיעה בדמוקרטיה. הניצחון היחידי יהיה של תומכי הפשרה.
מבית הנשיא נמסר: "הפרסומים אינם על דעת הנשיא ומי מטעמו. יובהר ויודגש כי לא מדובר במתווה נשיא המדינה. מדובר בהצעה אחת מתוך רבות שהועברו בשבועות האחרונים על ידי חוקרים ואקדמאים ממכונים שונים. נשיא המדינה טרם גיבש מתווה סופי ולאחר שיגובש הנשיא יציג אותו לאזרחי ישראל".