2 צפייה בגלריה
משפחת נתניהו בדרך לחופשה
משפחת נתניהו בדרך לחופשה
בנימין נתניהו בשדה התעופה בסן פרנסיסקו בשבוע שעבר
העיתונאית רונית ורדי, מחברת הספר "ביבי - מי אתה אדוני ראש הממשלה?", סיפרה פעם בראיון: "בנימין נתניהו בדק בצורה מאוד מקצועית מהם תווי האישיות הרצויים למועמד לראשות ממשלה בישראל, וענה עליהם. הוא השתמש במערכת מחקרים מקצועית ומשוכללת. האנשים רוצים דמות של איש משפחה? הוא יספק להם את זה. ביבי הוא מוצר שבנוי בצורה מאוד מקצועית. למשל, הצילום עם הטי-שירט השחור בתוך המים בקיסריה. זו תמונה ספורטיבית וגברית, שאולי מזכירה אפילו את הצילום המפורסם של יוסי בן-חנן מהתעלה".
נתנהו אימץ את העיקרון הזה בהתנהלות הפוליטית שלו לאורך שנים. התמונות שיצאו לציבור תוכננו ובוימו בקפידה כדי להציג אותו באור המחמיא ביותר. דן מרידור, שהיה שר האוצר בממשלת נתניהו, נכנס לעימות עמו שהביא לבסוף להתפטרותו. בשיאו של הוויכוח ביניהם הוא הגיע לפגישת עבודה בלשכתו של ראש הממשלה והופתע לראות צלמים ממתינים בפתח. הוא הבחין שעוזרו של נתניהו מגביה את כיסא המנהלים של נתניהו, בעוד שלו המתין כיסא נמוך. התמונה שיצאה לתקשורת הייתה של ביבי הענק יושב עם שר האוצר הנמוך שלו. במציאות גובהם זהה.
בנובמבר 2002, בעת מרוץ הבחירות לכנסת ה-16, היה נתניהו בסיור בדרום והעניק ריאיון לערוץ 2. הוא הנחה את צוות הטלוויזיה כיצד לצלם אותו ובאיזו זווית. בעיתונות דווח: "בכתבה (בטלוויזיה) נכללו קטעים שצולמו לפני תחילת הריאיון, שבהם מכוון נתניהו את הצלם, נותן לו הוראות שונות, ובין השאר מתאם את הצילום ומבקש מיועצו לדאוג שיצולם מהסנטר ומעלה בלבד". כשהיה ראש ממשלה הוא השתמש בשירותי לשכת העיתונות הממשלתית שאפשרה לו שליטה מרבית על התצלומים שיצאו לציבור.
אבל לפי המבט של נתניהו, המישיר עיניו אל המצלמה, לא נראה היה שהוא התנגד לתמונה. אולי המטרה הייתה לאפשר להפיץ תצלום "בנעלי בית", שהיא דרך לעורר אמפתיה
התצלום האחרון שלו, יושב על מזוודה בשדה התעופה בסן פרנסיסקו, הפתיע לא מעט. הוא נראה כמו ישראלים רבים המטיילים בחו"ל שמנצלים כל רגע לנוח, בכל מקום שיימצא. בתצלומים נוספים נראה נתניהו ממתין בתור לעלייה למטוס, יחד עם אשתו שרה ובנו יאיר (ומאבטח גם), ללא שום פריווילגיה המוענקת לאישים רבי מעלה. שערו המטופח בדרך כלל נראה דליל לפתע בקדמת ראשו ואינו זהה לתצלומים הרשמיים שמופצים מטעמו.
ברשתות החברתיות התנהל ויכוח ער לגבי התצלומים ומשמעותם. היו כאלה שסברו שזוהי הוכחה לכך שתהילת עולם חולפת באיזשהו שלב. הנה, האיש שעמד לרשותו מטוס בואינג שהטיס אותו לכל מקום בעולם, צריך עכשיו להידחק בתורים כאחד האדם. יש אחרים המאמינים שנתניהו מציג עצמו כמסכן כדי לעורר את רחמיהם של בוחריו לקראת הבחירות הבאות.
נתניהו הוא אדם עשיר. לפי הערכה של "כלכליסט" משנת 2020 נאמד הונו בכ-50 מיליון שקל. מישהו כזה יכול להשתמש בשירות של טרמינל פרטי בנמלי תעופה, הכוללים הסעה מהמטוס ואל המטוס ברכב VIP וביצוע ביקורת דרכונים, בידוק ביטחוני, צ’ק-אין וטיפול בכבודה בזמן שהנוסע ממתין בחדר פרטי.
שארל-מוריס דה טליראן, שהיה שר החוץ של נפוליאון, נודע כממזר בלתי נלאה שבכל מה שאמר היה כפל לשון שמפיל בפח את איש שיחו. יום אחד נפוצו באירופה שמועות שהוא מת ושרי החוץ ביבשת החלו לתהות מה הוא זומם במהלך הזה. גם אצל נתניהו הדברים תמיד אינם כפשוטם ואפילו הבטחתו שלא לעשות טריקים ושטיקים, הייתה טריק ושטיק בפני עצמם.
2 צפייה בגלריה
משפחת נתניהו בדרך לחופשה
משפחת נתניהו בדרך לחופשה
משפחת נתניהו בדרך לחופשה
ייתכן שבימים אלה נבנית אסטרטגיה חדשה שמטרתה למצב את נתניהו החדש. במקום ראש הממשלה הנהנתן, שמבלה בחברת מיליארדרים, מתחולל מהפך והוא נברא מחדש בצלמו של מהטמה גנדי, המנהיג ההודי שנודע בסגפנותו והתנזרותו ממנעמי החיים. הוא ייסע באוטובוסים ורכבות ויעשה את קניותיו לביתו בשוק מחנה יהודה ואשתו תבשל בלי אב בית וצוות משרתות. וכך יסלול נתניהו את דרכו ללב הקונצנזוס הישראלי.
ישנם דיווחים שונים לגבי מי שצילם את התמונה בסן פרנסיסקו. על פי עמית סגל, הצלם הוא עורך דין ישראלי שנקלע למקום במקרה. אבל לפי המבט של נתניהו, המישיר עיניו אל המצלמה, לא נראה היה שהוא התנגד. אולי המטרה הייתה לאפשר להפיץ תצלום "בנעלי בית", שהיא דרך לעורר אמפתיה לפוליטיקאי שמאפשר להיכנס לסביבה האינטימית שלו.
כך או אחרת, התוצאה הפוכה. התמונה מכמירת לב ומלמדת שגם בסן פרנסיסקו הייאוש לא נעשה יותר נוח. נתניהו בנה תמיד את תדמיתו כאיש על הגבעה וכדמות מסתורין מרוחקת מן הציבור. אין פלא שמעריציו מכנים אותו מלך ישראל, מישהו שהוא גדול מן החיים ומיצורי אנוש רגילים. אפילו בתצלומים אינטימיים שבוימו בקפדנות, ביבי נראה מחייך או מקרין עוצמה. במסכנות לא חוזרים למנהיגות ובעיקר לא משיגים קהלי יעד חדשים שנתניהו זקוק להם כדי לעשות זאת.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com