איש במערכת הפוליטית לא באמת הופתע אמש (שלישי) מהודעת הפירוק הרשמית של מפלגת "המחנה הממלכתי", אף שזו קמה כאלטרנטיבה שלטונית וגם התקרבה לכך בנסיבות הטרגיות של החודשים האחרונים. הלכה למעשה, בני גנץ וגדעון סער, שהיו פעם עד לא מזמן בני זוג פוליטיים, מתנהלים כבר תקופה כרווקים פרודים והפערים ביניהם, האישיים והאידיאולוגיים, מתרחבים והולכים. גנץ מתעקש להישאר במרכז המפה הפוליטית בסוגיות הליבה, ומנגד סער שובר פומבית בחזרה ימינה למחוזות המוכרים לו.
על מכתב הפירוק לוועדת הכנסת חתומים מלבד סער גם יתר חברי "תקווה חדשה" – השרה יפעת שאשא ביטון והח"כים זאב אלקין ושרן השכל. שלשום התקיימה פגישה של ארבעתם בלשכת סער בכנסת, ושם גובשה ההחלטה להיפרד ולדרוש מקום בקבינט המלחמה. גורמים בתקווה חדשה אמרו שלמיטב ידיעתם גנץ וסער לא נפגשו בארבע עיניים מאז ההצטרפות לממשלה, ואם היו נפגשים סער היה מעדכן אותו. כלומר – יו"ר המחנה הממלכתי שמע לראשונה על הפילוג מהתקשורת.
סער הכחיש גם אחרי ההצהרה שבכוונתו להצטרף לליכוד, ומתעקש שהוא מכוון להתמודדות עצמאית עם "צירוף כוחות חדשים מהימין". התכנון הזה, יחד עם הצהרתו לאחרונה שלפיה הוא סבור שעידן החרמות – רמז רמז - צריך להסתיים, עשויים בטווח הרחוק לייצר מציאות פוליטית שעד לאחרונה קשה היה לדמיין.

עוד קודם לכן, גם בטווח הקרוב צפויות הפתעות. החלק המעניין בהודעת הפירוק של סער הייתה קריאתו הפומבית לבנימין נתניהו לצרפו לקבינט המלחמה. עד כה סירב גנץ להרחבת קבינט המלחמה ולצירוף שחקנים פוליטיים נוספים. זה למעשה היה התנאי כמעט היחיד לכניסתו. אלא שכעת, על רקע היחסים המתרופפים עם ראש הממשלה, גובר אצל נתניהו החשש שגנץ בדרך החוצה. לכן, צירוף סער לקבינט כעת יכול להעניק לו אשראי פוליטי לדרישתו לשמור על אחדות בימי הלחימה.
בסביבת ראש הממשלה עושים את החישובים ולא מאתמול: יציאתו של גנץ מהממשלה היא אירוע גדול שעשוי להתניע מחדש את המחאה, להוציא המונים להפגנות ולהגביר משמעותית את הווליום סביב הדרישה לקיום בחירות עכשיו. נתניהו לא מרוצה מכך שגנץ הוא האיש שאצבעותיו שולטות בסכר הזה. כבר תקופה ארוכה הוא מנסה למצוא את הדרך להרחיב את האפשרויות שלו ולפזר סיכונים. לא גנץ יכתיב לו מתי יחזור התוהו ובוהו לרחובות.
החזרה של סער לגוש הימין וההתרחקות שלו מגנץ מאפשרות לנתניהו מרחב תמרון נוח יותר. ההערכה היא שגם אם גנץ יפרוש מהממשלה, סער יישאר. בכל הזדמנות חוזרים אנשי תקווה חדשה על המסר: כל זמן שהמלחמה מתנהלת, אין טעם לצאת מהממשלה או לקיים בחירות. אם נתניהו יכניס עכשיו את סער לקבינט המלחמה, כוחו והשפעתו של גנץ שם ייחלשו בהדרגה. השאלה היא מה זה יעשה למעמדו הציבורי.
פורסם לראשונה: 21:37, 12.03.24