ביישובי עוטף עזה וערי הדרום עקבו בשבועות האחרונים אחרי המתיחות שהתפתחה בירושלים וביהודה ושומרון, מתוך הבנה ברורה והרבה ניסיון חיים, שזה רק עניין של זמן עד שרצועת עזה תוצת מחדש. אמש זה אכן קרה - יותר מחצי שנה של שקט הסתיימה כאשר נשמעה אזעקה ביישובי חבל אשכול בעקבות שיגור רקטה שגם יורטה.
השאלה הגדולה שמדאיגה כעת את התושבים בעוטף היא האם "הטפטופים" צפויים לחזור ואף להידרדר להסלמה כדוגמת שומר החומות. בינתיים שקט בעוטף עזה, אין שינוי בשגרת החיים ואירועי התרבות בחול המועד פסח מתקיימים כרגיל, אבל האווירה מתוחה.
3 צפייה בגלריה
רגעי היירוט של הרקטה לעוטף עזה
רגעי היירוט של הרקטה לעוטף עזה
רגעי היירוט של הרקטה לעוטף עזה
"התושבים יודעים לעשות את ההקשר בין המצב בירושלים להשפעה על רצועת עזה. הם חיים את המציאות הזאת כבר יותר מ-20 שנה ומבינים לבד את רוח הדברים, ובאופן טבעי זה גם מעלה את רף החרדה ומציף תחושות שכבר מעט התרפאו", אמרה בשיחה עם ynet בכירה במרכזי החוסן בעוטף.
לדבריה, "המתיחות הביטחונית וגל הפיגועים משפיע מאוד על התושבים בדרום. מטפלים במרכזי החוסן מספרים שהמטופלים מבטאים חששות באופן כללי על המצב הביטחוני כי הם יודעים שזה מקרין לדרום. אומנם רוב הזמן שקט, אבל האווירה מתוחה. לכל אזעקה יש את ההשפעה שלה, גם אם היא נשמעת מרחוק. אזעקות באזור אשכול משפיעות גם על תושבי שדרות ואשקלון למשל. למרות שלא שמעו אותן, הם בהחלט חושבים לעצמם שהם הבאים בתור. השקט בחודשים האחרונים היה מבורך וחשוב מאז שומר החומות, וכעת זה עלול להציף מחדש הכל".
גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול הגיב אמש על הירי: "המתיחות הביטחונית בארץ משפיעה גם עלינו. אחרי חודשים של שקט באזורנו, הופעלה התראת צבע אדום בשני יישובים במועצה עקב שיגור רקטה מהרצועה".
3 צפייה בגלריה
גדי ירקוני ארכיון
גדי ירקוני ארכיון
"כרגע אין שינוי בהנחיות". גדי ירקוני
(צילום: הרצל יוסף)
"אני מחזק את חיילי צה״ל ולוחמי כיפת ברזל שיירטו את הרקטה בהצלחה ומגנים עלינו בגבול 24/7, כולל תגבור הסוללות באזור", הוסיף ירקוני. " אנו בקשר שוטף עם גורמי הצבא וכרגע אין שינוי בהנחיות לתושבים. אנו מצפים מהמערכת המדינית לפעול להבטחת הביטחון, השקט והמשך שמחת החג בעוטף עזה - באותה הנחישות בה פועלים בכל רחבי הארץ. כולי תקווה שנמשיך ליהנות כולנו משגרת החג".
הרבה מאוד מתושבי העוטף, כמו מרבית אזרחי ישראל, מטיילים בימים אלו ברחבי הארץ. עמיאל ניסן משדרות שמע על האזעקה כשהוא ומשפחתו טיילו בערבה."זה היה צפוי שהמצב הביטחוני יתדרדר גם לעזה. הרי דיברו על זה כל הזמן. אני לא מופתע מהאזעקה שהייתה. חמאס בעזה לא נח לרגע והנה גם עכשיו אנחנו יכולים להידרדר להסלמה".
לדבריו, "גם לפני שומר החומות כל הבלגן התחיל בירושלים וגלש לדרום. יש תחושה כאילו אנחנו על סף פיצוץ ואם לא יהיה שינוי או רגיעה - נחזור שנה אחורה לצערי. מעציב אותי מאוד לחשוב על זה אבל מצד שני עזה לא השתנתה וכנראה שגם לא תשתנה".
הרקטה שוגרה אתמול מכיוון חאן יונס, והאזעקה נשמעה בשעה 20:22 בקיבוצים כיסופים ועין השלושה. תושבים באזור דיווחו על שמיעת קולות נפץ. גורמים פלסטיניים מסרו ל-ynet כי ההערכה היא שהג'יהאד האיסלאמי הוא זה שעומד מאחורי הירי.
במגן דוד אדום הודיעו כי לא התקבלו קריאות על נפגעים, ובמועצה האזורית אשכול ציינו שלא ידוע על נזק כתוצאה מהשיגור, ואין הנחיות מיוחדות לתושבים. דובר צה"ל מסר כי מדובר בשיגור של רקטה אחת.
3 צפייה בגלריה
מנהיג ארגון ב עזה הגא״פ הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה
מנהיג ארגון ב עזה הגא״פ הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה
ההערכה - הג'יהאד האיסלאמי עומד מאחורי הירי. מנהיג הארגון זיאד נחאלה
רק כמה שעות לפני כן איים מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה כי האיומים לבטל את ההקלות לתושבי רצועת עזה במקרה של הסלמה על רקע המתיחות בירושלים "לא ישתיקו" את הארגון. מקור בג'יהאד האיסלאמי אמר ל-ynet לאחר הירי כי הרקטה שנורתה מהרצועה היא רק בגדר העברת מסר. לפי אותו גורם, המסר בירי הוא: "אנחנו כאן ואנחנו מוכנים".
בחסות השקט הממושך בדרום, בצה"ל זיהו התעצמות משמעותית של חמאס והג'יהאד האיסלאמי בחודשים האחרונים - ונערכו בהתאם בהכנת מטרות משמעותיות לתקיפה בהינתן ההזדמנות. אחרי כמה ימים של היערכות מוגברת של כיפת ברזל בדרום, כעת מתקיימים דיונים לבחירה ואישור של חלק מאותן מטרות חדשות.
אזעקת האמת האחרונה בישראל נשמעה באמצע ספטמבר, לפני קרוב לחצי שנה. היה זה ערב שלישי ברצף של שיגורי רקטות מעזה על רקע לכידתם של ארבעה מתוך שישה מחבלים שברחו מכלא גלבוע. חיל האוויר תקף בתגובה בשטח הרצועה. בערב השנה האזרחית החדשה התפוצצו שתי רקטות ששוגרו מעזה מול חופי גוש דן.
שלשום בצהריים נשמעה אזעקת צבע אדום במועצה האזורית שער הנגב, אך כעבור זמן קצר הודיעו בצה"ל כי מדובר באזעקת שווא.
פורסם לראשונה: 23:16, 18.04.22