ג'ו ביידן, הנשיא הנבחר של ארה"ב, הציג היום את הצוות שיוביל את המאבק של הממשל במגפת הקורונה. לקראת האישור הרשמי של החיסונים לקורונה בארה"ב, הכריז ביידן על היעד של הממשל החדש בחלוקת החיסונים: 100 מיליון מנות של חיסונים ב-100 הימים הראשונים בבית הלבן. לכל אדם דרושות שתי מנות של החיסון לנגיף.

3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנכנס ג'ו ביידן נאום ב דלאוור
נשיא ארה"ב הנכנס ג'ו ביידן נאום ב דלאוור
"נוכל לשנות את מסלול המגפה"
(צילום: gettyimages)
ביידן אמר שאחרי תשעה חודשים שבהם המגפה מתפשטת ברחבי ארה"ב, החשש הוא שהאמריקנים כבר אדישים למגפה ולמחיר שהיא גובה. בנאום בדלאוור קרא ביידן לקונגרס לאשר את תוכנית הפצת החיסונים לקורונה, כדי להעניק מימון ולהבטיח שהחיסונים יגיעו לכל מקום בארה"ב. ביידן, שיושבע לתפקיד ב-20 בינואר, אמר שהוא מאמין שבתוך 100 ימים תוכל ארה"ב לפתוח את רוב בתי הספר. "מסכות, חיסונים ופתיחת בתי ספר. אלו יהיו שלושת היעדים העיקריים ב-100 הימים הראשונים שלי", אמר ביידן.
הנשיא הנבחר אמר הערב: "100 הימים הראשונים שלי בתפקיד לא יסיימו את המגפה, אני מבטיח לכם את זה. לא נקלענו לבלאגן הזה במהירות, ולא נצא ממנו במהירות. זה ייקח זמן, אבל אני משוכנע שאחרי 100 ימים נוכל לשנות את מסלול המגפה ולשנות לטובה את החיים באמריקה. לא משנה מה הדעות הפוליטיות או השקפת העולם שלכם, תעטו מסכה למשך 100 ימים".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנכנס ג'ו ביידן מציג את צוות ה קורונה ב דלאוור אנתוני פאוצ'י נואם
נשיא ארה"ב הנכנס ג'ו ביידן מציג את צוות ה קורונה ב דלאוור אנתוני פאוצ'י נואם
אנתוני פאוצ'י. יהיה היועץ הראשי של ביידן למאבק בקורונה
(צילום: רויטרס)
אחד המומחים בצוות הקורונה של ביידן יהיה ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון האמריקני הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות. פאוצ'י, שהתעמת עם טראמפ פעמים רבות על ניהול משבר הקורונה, יהיה היועץ הרפואי הראשי של ביידן למאבק במגפה. פאוצ'י אמר שתוכנית 100 הימים של ביידן "נועזת אבל ברת ביצוע". הוא הדגיש: "הכרחי לעזור לציבור להימנע מסיכונים לא הכרחיים ולעזור לנו להציל חיים". בתוך כך, הערב אישר צוות המעבר של ביידן ששר ההגנה הבא יהיה הגנרל לשעבר לויד אוסטין.
ביידן הציג את הצוות שלו בשעה שמספר הנדבקים בקורונה בארה"ב חצה את ה-15 מיליון. לפי הנתונים של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס מספר האמריקנים שנדבקו בנגיף עומד על 15,019,092 בני אדם. מספר קורבנות הקורונה בארה"ב הוא 284,887.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם ועידה על חיסוני קורונה בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
דונלד טראמפ נואם ועידה על חיסוני קורונה בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
טראמפ בבית הלבן. "אמריקה תחילה" גם בחלוקת החיסונים
(צילום: MCT)
הממשל האמריקני רכש מראש מחברת פייזר 100 מיליון מנות של החיסון לקורונה. הנשיא היוצא דונלד טראמפ חתם הערב על צו שמעניק עדיפות לאמריקנים שרוצים להתחסן, על פני אזרחי מדינות אחרות. לפי הבית הלבן הצו מנחה את מחלקת הבריאות ושירותי האנוש בארה"ב לתת עדיפות לאמריקנים שרוצים להתחסן, כשמדובר בתרופות שמיוצרות בארה"ב. השפעת הצו בפועל אינה ברורה, גם לאור העובדה שחברות התרופות כבר חתמו על הסכמים גם עם מדינות אחרות.
ה-FDA, מנהל המזון והתרופות של ארה"ב, צפוי להעניק השבוע אישור סופי לחיסוני הקורונה. החיסונים מסתמנים כבטוחים, אך חלוקת החיסונים – בזמן החלפת השלטון וכשהמגפה ממשיכה להשתולל – מדאיגה את האמריקנים. נראה שהצו של טראמפ הוא בעיקר הצהרתי, וחלק ממדיניות "אמריקה תחילה" של הנשיא הרפובליקני.
"אנחנו הולכים להבטיח לעם האמריקני גישה חינמית, בטוחה ויעילה לחיסוני הקורונה", אמר בכיר בבית הלבן. הגורם אמר שמטרת הצו הנשיאותי, שעליו חתם טראמפ במהלך ועידה בנושא החיסונים בבית הלבן, היא להרגיע את החשש ממחסור בחיסונים בשבועות הקרובים. הגורם אמר שהממשל משוכנע שלארה"ב יהיו מספיק חיסונים לכל האמריקנים שרוצים להתחסן לפני סיום הרבעון השני של 2021.