התבטאות חריגה של יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי על חוק הגיוס והיכולת של המפלגות החרדיות להעביר חוק "נוח" בנושא באקלים הציבורי והפוליטי הנוכחי. במהלך ביקור ניחום אבלים אמש (חמישי) בביתו של סגן שרת התחבורה אורי מקלב (יהדות התורה) שיושב שבעה בעקבות פטירת אביו, הודה דרעי כי חוק הגיוס גורם לפלונטר פוליטי.
1 צפייה בגלריה
אריה דרעי, אריאל אטיאס ואורי מקלב
אריה דרעי, אריאל אטיאס ואורי מקלב
ח"כ דרעי והשר לשעבר אטיאס בניחום האבלים של סגן השר מקלב
"המצב קשה", אמר דרעי על חוק הגיוס, "גם מבחינה פוליטית גם מבחינה ציבורית. להעביר עכשיו את חוק הגיוס יהיה מאוד קשה. גם ככה מבחינה מדינית המצב לא פשוט". דרעי אמר את הדברים לנוכחים בחדר בניחום האבלים בירושלים, כשלידו ישב השר לשעבר אריאל אטיאס שממונה מטעם ש"ס על המגעים הפוליטיים בעניין חוק הגיוס.
גורם בכיר ביהדות התורה אמר כי המפלגות החרדיות מוכנות להתכנס סביב הצעת חוק הגיוס של בני גנץ וגדי איזנקוט בתנאי שישמרו על עיקרון אחד: כל מי שירצה ללמוד תורה יוכל לעשות זאת. "לא נשבור הפעם את הכלים על חוק הגיוס", אמר בכיר בסיעת יהדות התורה. "למדנו את הלקח מהרפורמה המשפטית. לא נלך עם ראש בקיר. אנחנו רוצים לשמר עיקרון אחד: מי שירצה ללמוד תורה - יוכל ללמוד תורה. אנחנו מוכנים לנהל משא ומתן על סנקציות ויעדי גיוס, אבל לא על העיקרון של לימוד התורה".
השר גנץ ושר הביטחון יואב גלנט, העבירו במהלך ביקורי הניחומים בביתו של מקלב מסרים פייסניים לנציגי המפלגות החרדיות, ואמרו כי מוטב להגיע להצעת חוק מוסכמת בהידברות ולא באופן חד-צדדי. כך טען גורם שהיה מעורב בשיחות. הגורם הוסיף כי גנץ וגלנט הדגישו את הרגישות של החוק לציבור החרדי ,ואמרו כי יש להגיע להסכמות בשיתוף פעולה.

יו"ר המחנה הממלכתי גנץ, שהשתתף הבוקר יחד עם חבר מפלגתו השר חילי טרופר בצעדת משפחות החטופים שעושה את דרכה לכיוון ירושלים, אמר כי "עם ישראל כולו מאוחד, חזק ואיתן במסע לניצחון הצבאי, החזרת חטופינו והבטחת עתידנו". הוא התייחס גם למחלוקת סביב חוק הגיוס ואמר כי "אנחנו בשעת רצון של החברה הישראלית בנושא הזכות לשרת בצה"ל. הזכות הזו הפכה בימים האלו לצורך לאומי וביטחוני דחוף".
לדבריו, "שמירה על צבא העם היא צורך קיומי של הבטחת עתידנו שאי אפשר להתפשר עליו. זה מה שרוב הציבור בישראל מבין - וזו החובה שלנו כנבחרי ציבור לפעול כדי שזה יקרה. לכולם מגיעות זכויות שוות. לכולם מגיע לשמור על אמונותיהם ודרך חייהם, וכולם צריכים לקחת חלק בזכות לשרת את המדינה. אפשר לעשות זאת. חובה לעשות זאת, בתהליך נכון ובהסכמה רחבה גם עם החרדים וגם עם הערבים. כי רק ביחד ננצח".
על-רקע המחלוקות בסוגיית חוק הגיוס והעתירות שהוגשו נגדו לבג"ץ, איים שר הביטחון יואב גלנט ביום רביעי השבוע כי ללא הסכמת כל מפלגות ממשלת החירום הוא לא יגיש את החוק שאמור להסדיר גיוס של חרדים לצה"ל. "המלחמה הוכיחה שכולם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה, כל חלקי העם", הצהיר גלנט במה שהפך לצעד שטורף את הקלפים ויכול להוביל לפירוק ממשלתו של בנימין נתניהו.
במערכת הפוליטית הבינו מהר מאוד את משמעות ההצהרה של שר הביטחון, שהעניקה למעשה "זכות וטו" ליו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ שחבר לממשלה בתחילת המלחמה. בסיעות החרדיות בכנסת היו מי שהגיבו בתדהמה לנוכח דברי שר הביטחון, וגורם פוליטי בכיר סיכם: "המשמעות של אמירת גלנט, אם שום דבר לא ישתנה, היא שתוך זמן קצר לא תהיה ברירה אלא ללכת לבחירות".
ראש הממשלה נתניהו זיהה היטב את המדורה הפוליטית שהצית שר הביטחון שלו, ובחסות המלחמה הקדיש חלק נכבד ממסיבת העיתונאים שלו אמש לאזהרות על הליכה לבחירות בזמן הקרבות בעזה. "בחירות כלליות פירושן הפסקת המלחמה, זו חצי שנה שבה הממשלה והכנסת יהיו משותקות ומשוסעות", אמר נתניהו. "גם הלוחמים יהיו משוסעים, יהיו אמוציות, מחנות, התרסות. בחירות כלליות פירושן תבוסת ישראל".
בהתייחסו באופן ישיר לחוק הגיוס, אמר נתניהו: "אני מוקיר עמוקות את לימודי התורה - אך אי-אפשר להתעלם מהתחושה הרווחת בציבור על הפער בחלוקת הנטל. גם הציבור החרדי מכיר בצורך הזה, והוא נכון לשנות את המצב, ולכן נקבע יעדים לגיוס חרדים לצה"ל ולשירות האזרחי. אפשר להשיג זאת בלי לפלג את העם ובלי להסית נגד אף ציבור.
"ברור לי דבר אחד - אי-אפשר להשיג הסכמה מוחלטת. הסכמה כזו יש רק בצפון קוריאה. מי שמחפש הסכמה מוחלטת בדמוקרטיה, לא יקבל שום החלטה. דיברתי עם נציגי החרדים", אני מתרשם שיש שינוי ויש הבנה שאנחנו צריכים לעבור לשלב אחר, למתווה ברור שיקויים. אני אופטימי שניתן להגיע להסכם".