הייעוץ המשפטי בכנסת ובממשלה התנגד להדחה - אבל חברי הכנסת תמכו: בוועדת הכנסת דנו הבוקר (שלישי) בהדחתו מהכנסת של ח"כ עופר כסיף (חד"ש), שחתם על עצומה נגד ישראל - התומכת בתביעה שהגישה דרום אפריקה להאג בגין רצח עם בעזה. בסופו של דיון סוער, ובניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי, ועדת הכנסת הצביעה בעד הדחתו של כסיף ברוב של 14 תומכים מול שני מתנגדים. כדי לאשר את ההדחה יצטרכו 90 ח"כים לתמוך במליאה בהדחת כסיף, שיוכל לערער לעליון אם כך יקרה.
בבקשה להדחה תמכו יו"ר הוועדה אופיר כץ, זאב אלקין, בועז ביסמוט, עמית הלוי, ארז מלול, שרון ניר, משה סעדה, צביקה פוגל, אריאל קלנר, משה רוט, מתן כהנא, סימון מושיאשוילי, נאור שירי ומיכל וולדיגר. וליד טאהא ואחמד טיבי הצביעו נגד. מירב בן ארי מיש עתיד לא השתתפה בהצבעה בשל אילוצים אישיים אך מסרה כי הייתה מצביעה בעד. "זה יום שחור לכנסת", הגיב טיבי, כשמנגד אמר סעדה מהליכוד: "זהו יום של צדק".
מיד לאחר שהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד אביטל סומפולינסקי התחילה להסביר את העמדה בבקשת ההדחה והקריאה את העצומה שעליה חתם כסיף, פרצה מהומה שבמהלכה התעמתו ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) עם ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש). פורר אמר: "כסיף ביקש להאשים את ישראל ברצח עם". תומא סלימאן השיבה: "זה לא נכון, למה אתה מסלף? הוא ביקש את הפסקת המלחמה".

5 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ח"כ כסיף בוועדה
(צילום: עמית שאבי)
עו"ד סומפולינסקי, שהציגה כאמור את עמדת היועצת המשפטית לממשלה, עוררה כעס בקרב כמה מחברי הכנסת כשאמרה כי "עוצמת שאט הנפש וההתקוממות ממעשהו של חבר כנסת אינן מדד לביסוס עילה להדחה של חבר כנסת מכהן. סלידה מהמעשים וגינויים לחוד, והתגבשות עילה משפטית להדחת חבר כנסת מכהן - לחוד".
נציגת היועצת המשפטית לממשלה אמרה כי היא לא מקלה ראש בתמיכה הרחבה שלה זוכה בקשת ההדחה, והבהירה: "הזכות לבחור ולהיבחר היא נשמת אפו של כל משטר דמוקרטי, ומבוססת על עקרונות יסוד של שוויון וחופש ביטוי פוליטי. אין חולק שאין מדובר בערכים מוחלטים, נדרשים סייגים מהותיים שימנעו שימוש בכלים הדמוקרטיים כדי לפגוע במדינה או בעקרונות היסוד שלה".
עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה תואמת את זו של היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק, שלפיה הראיות להדחת כסיף לא די חזקות כדי לעמוד בעילות שנכללות בחוק להדחת חבר כנסת. עו"ד סומפולינסקי אמרה: "כראיות ממש מה שהוצג נוגד את ההסדר. צריך גם לזכור שבית המשפט בחן התבטאויות אלה והן אינן עומדות בדין להדחה. במוקד בקשת ההדחה עומדת החתימה של ח״כ כסיף על העצומה, אך לא בוססה תשתית לראיות של תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור או מדינת אויב נגד ישראל״.
5 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ח"כ מירב בן ארי. לא הצביעה
(צילום: שלו שלום )
5 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
נציגת היועמ"שית אביטל סומפולינסקי
(צילום: עמית שאבי)
עוד אמרה נציגת היועצת המשפטית לממשלה: "בקשת ההדחה עושה קפיצות מחשבתיות שהומחשו על ידי ח"כ פורר שמציגות את התמיכה בעצומה לתמיכה בפעילות טרור וכך גם ההתבטאויות שלו נגד פעילות צה"ל. גם אם התבטאויותיו של ח"כ כסיף קשות, לפי בית המשפט הן אינן עילה להדחת חבר כנסת מכהן. אכן, לאורך השנים אנחנו עדים למצבים שבהם חבר כנסת מביע תמיכה במעשה טרור ולאחר מכן הוא מבקש להבהיר אותם ובית המשפט בוחן כל מקרה לגופו.
"לעומת זאת, תמיכה של חבר כנסת בטענות מופרכות נגד המדינה בביצוע רצח עם, מזעזעת וקיצונית ככל שתהיה, אינה פוגשת את העילות להדחת חבר כנסת. הדחת חבר כנסת היא פעולה שפוגעת באופן קשה ביותר בזכות לבחור ולהיבחר, בזכויות האישיות שלו ובחופש הביטוי הפוליטי וחייבת להיעשות אך ורק על פי דין ובהתבסס על תשתית ראייתית מבוססת".
חברי הכנסת שתומכים בהדחתו של ח"כ כסיף התקוממו. ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) אמר: "בושה וחרפה שזאת עמדת היועמ"שית, אם היו לו כיפה וציצית הוא מזמן היה יושב במרתפים". יו״ר הוועדה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אמר: "מדובר בחבר כנסת שבאופן שיטתי מדבר ופועל נגד המדינה וחייליה. מבחינת האיש הזה שלא יהיה צבא וששכנים שלנו יאכלו אותנו חיים או יזרקו אותנו לים. האיש הזה מתעב את כוחות הביטחון, את חיילי צה"ל, פוגע בהם גם בהיבט המילולי וגם הפיזי".
5 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
יו"ר הוועדה ח"כ כץ
(צילום: עמית שאבי)

ח"כ אחמד טיבי (תע"ל) טען כי כל המוטיבציה להדיח את ח"כ כסיף מקורה בקמפיין פוליטי. לדבריו, "אני מבין את הכעס הרגשי של חלק מחברי הכנסת או של הציבור כלפי עמדות של חבר הכנסת כסיף או אפילו של הסיעה שלנו, במיוחד אחרי 7 באוקטובר, אבל ההתנגדות לעמדות האלה צריכה להיות במאמר או בנאום, אבל אתם ישר הולכים להליך הדחה שכזה שמבטל את רצון הבוחרים של חד"ש-תע"ל.
"המחוקק הבין למה אסור להשתמש בכלי הזה, עד כדי כך שרבים מאלה שחתמו על העצומה, אמרו כשעבר שחוק ההדחה הוא מביש, כל חברי יש עתיד ורבים אחרים, גם חברי מפלגות חרדיות. המקרה של ח״כ כסיף יהווה תקדים, רוצים להדיח אותו היהודי כדי להדיח את כל חברי הכנסת הערבים. מי פוגע יותר במדינת ישראל? עופר כסיף או בנימין נתניהו? תארו לכם שכסיף היה מעביר 3,000 שקל לחמאס. הוא היה משלם על זה מחיר יקר כי גם אתם וגם רשויות החוק היו יוצאים נגדו. אז להעביר מיליונים? מי פגע יותר במדינת ישראל".
את ההצעה יזם יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ פורר, וחתמו עליה 87 חברי כנסת מכל סיעות הבית למעט רע"ם, חד"ש-תע"ל והעבודה. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא חתם. זו הפעם הראשונה שהחוק להדחת חברי כנסת מיושם, שכן ההליך להדחת באסל גטאס בשנת 2016 נעצר בראשיתו בגלל ההתפתחויות במשפטו הפלילי על הברחת טלפונים לאסירים ביטחוניים.
5 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
יוזם בקשת ההדחה, ח"כ פורר
(צילום: עמית שאבי)
יועמ"שית הכנסת עו"ד שגית אפיק אמרה אתמול לחברי הוועדה כי "עליכם לשקול שיקולים ענייניים בלבד ולהבין שהסמכות שהיא תקדימית צריכה להיעשות במקרי קיצון חריגים שבחריגים. נדרשת מסה קריטית של ראיות ברורות וחד-משמעיות שמראה שהתמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור היא מאפיין דומיננטי בפעילותו של כסיף ושהוא פועל להוציא זאת לפועל".
כסיף, מצידו, אמר בדיון אתמול: "ההאשמה בבקשת ההדחה, שאני תומך במאבק המזוין של חמאס נגד ישראל, היא שקר מובהק ובוטה במיוחד, סילוף פרוע שאין בו אטום של אמת, רדיפה פוליטית והשתקה של כל קול ביקורתי בכלל ושל נציגי הערבים בכנסת בפרט. בכל מקום גיניתי את טבח ה-7 באוקטובר שביצע חמאס, באופן חד-משמעי. חמאס פוגע באזרחים חפים מפשע, חתמתי על העצומה מתוך אמונה שרק הפסקת אש תביא את החטופים הביתה ותמנע הרג מיותר של פלסטינים וישראלים".

השלב הבא: הצבעה במליאה

כעת, לאחר ההצבעה בוועדת הכנסת, תתקיים הצבעה נוספת במליאת הכנסת ועליה יידרש רוב של 90 חברי כנסת על מנת להשלים את הליך ההדחה. ההצבעה צריכה להתקיים במליאה תוך שלושה שבועות, והקואליציה צפויה לקבוע את המועד למועד שבו יש להם סיכוי גבוה להעביר את ההדחה, מאחר שבמקרה זה דרוש גיוס של כל הסיעות התומכות בהדחה. אם גם הכנסת תתמוך בהדחה (ברוב של 90 ח"כים לפחות), לחבר הכנסת כסיף יהיו יומיים לערער לבית המשפט העליון.
במפלגת העבודה, שלה אין נציג בוועדה, הודיעו לאחר ההצבעה כי לא יתמכו בכנסת בהדחתו: "מעשיו ואמירותיו של ח"כ כסיף ראויים לכל גינוי. אבל עם כל שאט הנפש, חוות הדעת של הייעוץ המשפטי קובעות באופן ברור כי פעולותיו אינן מקימות עילה להדחה כקבוע בחוק. ככל שנתניהו ושותפיו אינם חובבי חוק, ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית. לא נתמוך בהליך ההדחה שנוגד את החוק ומהותו אנטי-דמוקרטי".
אם הנושא יגיע לעליון, סביר להניח שההחלטה תתהפך, מאחר שלפי הייעוץ המשפטי לכנסת ולממשלה הראיות שהוצגו והטענות נגד כסיף אינן עונות על העילות הכתובות בחוק יסוד הכנסת. בכל מקרה, אם כסיף לא יערער או שהעליון לא יהפוך את ההחלטה, חברותו של כסיף תופסק רשמית 14 יום אחרי ההצבעה במליאה.
פורסם לראשונה: 11:06, 30.01.24