המאבק להגברת קצב החיסונים עולה מדרגה: קבינט הקורונה החליט בשבוע שעבר כי לא מחוסנים יתחילו לשלם החל מהיום (א') על בדיקות מהירות שיוכלו לאפשר להם להיכנס לאירועים שנערכים תחת מתווה "התו הירוק" או "התו השמח". מה עלות הבדיקה? כיצד היא נעשית? מה האמינות שלה? ומי יממן את הבדיקות לבני 12 ומטה? ynet עושה סדר.
מהן הבדיקות המהירות? מדובר בבדיקות לגילוי נגיף הקורונה, שמבוססות על טכנולוגיה שאינה מצריכה שינוע למעבדה ומאפשרת מתן תשובה מהירה במיוחד.
4 צפייה בגלריה
שר הבריאות ניצן הורוביץ עובר בדיקת קורונה מהירה במתחם מד"א בירושלים
שר הבריאות ניצן הורוביץ עובר בדיקת קורונה מהירה במתחם מד"א בירושלים
בדיקות מהירות בתשלום
(צילום: יואב דודקביץ')
מדוע הוחלט על הקמת מתחמי בדיקות מהירות? הבדיקות המהירות מאפשרות "תו ירוק יומי" שיוטמע ישירות באפליקציית רמזור, כך שאנשים שאינם מחוסנים או טרם זכאים לחיסון, כמו ילדים, יוכלו להיות שותפים לפעילות המשק בחופשיות רבה יותר.
למי זה מיועד? הבדיקות המהירות מיועדות למי שנדרש להציג "תו ירוק" ואינו נמנה עם מחוסנים או מחלימים.
תוך כמה זמן מרגע הבדיקה תהיה תשובה? בין 15 ל-30 דקות מרגע הדגימה.
מי משלם על הבדיקה? ראש הממשלה נפתלי בנט הכריז לפני כשבועיים כי סרבני החיסונים ישלמו בעצמם על בדיקות הקורונה. בהתאם להחלטת משרד הבריאות, כלל הנבדקים הלא מחוסנים מעל גיל 12 יישאו בתשלום של הבדיקות המהירות.
האם בני 12 ומטה יכולים להיבדק? בהחלט, והם לא נדרשים לשלם על הבדיקה המהירה. משרד הבריאות הוא זה שמממן את הבדיקה המהירה לבני 12 ומטה. החוק אינו מחייב נוכחות של הורה, אלא הסכמה שלו, שיכולה להינתן בדרכים שונות. הצוות יכול להפעיל שיקול דעת, ולהחליט שלא לבדוק במקרים בהם נראה שהילד צעיר מדי או אינו מתמודד בצורה נאותה עם המצב או הבדיקה לבדו.
מי מפעיל את מערך הבדיקות? 45 גופים שונים, לרבות מד"א, מפעילים את מערך הבדיקות המהירות ברחבי הארץ. ניתן לבצע את הבדיקה רק בגופים אלה שנרשמו כראוי במשרד הבריאות. לעיון ברשימת מפעילי הבדיקות המהירות - לחצו כאן
מה עלות הבדיקות המהירות? עלות הבדיקות היא 69 שקלים, אך היא צפויה להיות זולה יותר אצל כמה מהגופים בשל התחרות ביניהם.
האם נדרשת הפניה לביצוע הבדיקות? לא.
האם נדרש לקבוע תור? הדרישה תלויה בספק ונהליו. ככלל, מומלץ לקבוע תור מראש. במד"א, להם הפריסה הרחבה ביותר של עמדות לבדיקות מהירות, מבקשים לקבוע תור מראש על מנת להבטיח את הסדר והשירות המיטבי. אילו מסמכים נדרשים לביצוע הבדיקה? תעודת זהות. ילדים מתחת לגיל 12, כאמור, יצטרכו ייפוי כוח בכתב מההורים.
4 צפייה בגלריה
פיילוט חדש של חברת אל על לתוצאות מהירות של בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס
פיילוט חדש של חברת אל על לתוצאות מהירות של בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס
המטופל יקבל את התשובה במסרון
(צילום: שאול גולן)
כיצד נעשית הבדיקה? הבדיקה מתבצעת באמצעות ערכות בדיקה ייעודיות. כיום, כמעט כל הבדיקות המהירות בישראל נעשות באמצעות דגימת מטוש ללוע ו/או לחלל האף - בדומה לבדיקת PCR (מטוש רגילה).
לאן יישלחו תוצאות הבדיקה? התוצאות מועברות ישירות למשרד הבריאות, לקופות החולים ולמטופל עצמו במסרון. במקביל הן יעודכנו באפליקציית "התו הירוק", ויאפשרו לשליליים להשתלב באירועים ציבוריים בהתאם לדרישות שמתעדכנות מעת לעת לפי הנחיות משרד הבריאות.
מה על הנבדק לעשות אם יימצא חיובי? לפי הנחיות משרד הבריאות, הנבדק יידרש להיכנס לבידוק ולבצע בדיקת PCR רגילה דרך קופות החולים או במתחמי היבדק וסע.
מה ההבדל בין הבדיקה המהירה ובין בדיקת PCR רגילה?
הבדיקה המהירה זולה וקלה יותר לייצור מבדיקת PCR וגם מהירה יותר. בנוסף, הבדיקה המהירה מזהה חלקים מהחלבונים שנמצאים בתוך או על גבי הנגיף, לעומת בדיקת PCR שמזהה את החומר הגנטי של נגיף הקורונה.
האם מדובר בבדיקה אמינה? לפי משרד הבריאות, הבדיקות המהירות הן בעלות רגישות פחותה מזו של בדיקות ה-PCR (מטוש רגילה) הרגילות, אך הן מאפשרות זיהוי מהיר וטוב מספיק כדי לאפשר כניסה לעסקים ומקומות הפועלים תחת "התו הירוק" למשך 24 שעות מרגע ביצוע הבדיקה.
לפי נתוני משרד הבריאות, הסיכוי של אדם שנדבק בנגיף לקבל תשובה חיובית נע בין 85% ל-96.7% ואילו הסיכוי של אדם שלא חלה בנגיף לקבל תוצאה שלילית קרובה ל-100%.
לכמה זמן הבדיקה תהיה בתוקף? התוקף שנקבע הוא למשך 24 שעות בלבד.