3 צפייה בגלריה
המח"טים של גזרת איו"ש
המח"טים של גזרת איו"ש
"אנחנו אלה שמעבירים אישית את הוראות הפתיחה באש". המח"טים של גזרת איו"ש
(צילום: יונתן בלום)
ארגוני הטרור ביהודה ושומרון - בעיקר בצפון השומרון, בג'נין ובשכם - עושים בשבועות האחרונים מאמצים להבעיר את השטח ולנסות להוציא אל הפועל פיגועים נגד חיילים ואזרחים. "תסיסה שעלולה להסלים ולהפוך להתקוממות עממית אלימה", הגדיר זאת גורם ביטחוני בכיר. לוחמי צה"ל שפועלים בשטח, קיבלו אמש (רביעי) רוח גבית בעניין השמירה על נהלי הפתיחה באש וערכי צה"ל, ישירות מראש הממשלה יאיר לפיד ומשר הביטחון בני גנץ.
למעשה, בחצי השנה האחרונה - מאז הכריז צה"ל על מבצע "שובר גלים" שנועד לעצור את גל פיגועי הטרור שהחל להשתולל בערי ישראל - מפקדי החטיבות באוגדת אזור יהודה ושומרון (איו"ש): אלופי המשנה אריק מויאל מח"ט מנשה, ישי רוזיליו מח"ט יהודה, רועי צוויג-לביא מח"ט שומרון, מורדי וייס מח"ט אפרים, אייל שוימר מח"ט עציון ואליאב אלבז מח"ט בנימין, הם האנשים העסוקים ביותר בצה"ל.
בראיון משותף מיוחד, הם מספרים ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" על ההסלמה בשטח, ההחלטה יוצאת הדופן לשלב תקיפה מהאוויר גם שם, המחיר שגבתה הזנחת קו התפר, ומתייחסים גם לביקורת שנשמעת על הוראות הפתיחה באש בשטח.
על פי נתוני צה"ל, שנת 2021 הסתיימה עם 79 הרוגים פלסטינים. השנה, רק עד ספטמבר, עומד מספרם כבר על 85. "מול האיום שקיים בשטח, זה הישג", טוענים גורמים בכירים בצה"ל. "זה נעשה מתוך הבנה ומודעות של המח"טים. אירוע הריסת בית המחבל בג'נין, למשל, לא הסתיים עם 20 מחבלים הרוגים רק כי צה"ל פעל בריסון, מתוך הבנה של ההשפעה".
3 צפייה בגלריה
העיתונאית שירין אבו-עאקלה
העיתונאית שירין אבו-עאקלה
"לא רוצים לפגוע בעיתונאים, אך מספיק רק אחד שיחצה קו ירי". שירין אבו-עאקלה
(צילום: אלעד גרשגורן)
מח"ט מנשה מויאל התייחס לפרשת הריגתה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה ואמר: "אנחנו מתחקרים כל אירוע, לא רק כזה שיש בו פצועים והרוגים. אנחנו לא יורים על אזרחים ואף לוחם לא שם כוונת על הכתבת. אבל אפילו בהריסת בית המחבל השבוע, עיתונאים זרים עמדו מכל הכיוונים, מסביב ירו עלינו, והעיתונאים רצו ממקום למקום. זה אזור לחימה. אף אחד לא ירצה לפגוע בהם, אבל מספיק רק שאחד מהם יחצה בטעות קו ירי".
עד כמה הוראות הפתיחה באש ברורות ללוחמים שפועלים אצלכם בכזו רמת חיכוך? אלבז: "אנחנו, המח"טים, הם אלה שמעבירים אישית את הוראות הפתיחה באש".
שוימר: "אני פותח כל תדריך שכזה בשאלה - יש כאן מישהו שפוחד לפתוח ניצרה ולירות? יש כאלה ששואלים, ומקבלים הסברים וגם גיבוי בשעת הצורך אם הם ביצעו ירי מוטעה".
אלבז: "חיילים לא חוששים. תראו כמה הרוגים פלסטינים יש באיו"ש ב-2022. 95% מהם היו צריכים למות. אבל כן, החיכוך כאן הוא אדיר, וטעויות קורות. אנחנו עולים למשימה אחרי תהליך - תרחישים, מקרים ותגובות, קרב מגע".
מויאל: "אין בעיה עם הוראות הפתיחה באש. בגזרתי, מנשה, נהרגו השנה 29 פלסטינים, מתוכם שניים לא מעורבים. ב-2021 נהרגו תשעה".
צוויג-לביא: "המסמך הרשמי של הוראות הפתיחה באש מאפשר ונותן מענה לקשת האיומים. התפקיד שלנו, כמי שמעבירים את ההוראות האלה, הוא לתווך אותן. במצב סיכון הלוחם לא יעצור ויפתח את המסמך ויבדוק מתי מותר או אסור לו לירות. הוא יפעל מתוך 'זיכרון שריר'. מתוך מה שאנחנו תדרכנו אותו ותיווכנו לו. המציאות מורכבת במיוחד, אבל אנחנו מתחקרים מתוך מטרה להשתפר".
3 צפייה בגלריה
התפרעויות ביו"ש
התפרעויות ביו"ש
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוח צה"ל ביו"ש
(צילום: AFP)
אמש התייחסו גם ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ לסוגיית הפתיחה באש בצה"ל, לנוכח הביקורת שהושמעה מצידם של האמריקנים על רקע התחקיר הצה"לי בפרשת הריגת העיתונאית שירין אבו עאקלה.
בטקס סיום קורס חובלים אמר אמש לפיד כי "אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו. לא נעמיד לדין לוחם בצה"ל כדי לקבל מחיאות כפיים". הוא הוסיף: "החל מהיום תפקידכם להגן עלינו, אבל גם תפקידה של המדינה להגן עליכם. אני שומע את התביעות לשנות את הוראות הפתיחה באש שלנו. ישראל הביעה צער על מותה של העיתונאית. זוהי טרגדיה שקרתה באמצע תקרית שבה נורתה אש כבדה בידי טרוריסטים. צה"ל לעולם אינו יורה במכוון על חפים מפשע".
שר הביטחון בני גנץ אמר אמש כי "הרמטכ"ל, והוא בלבד, קובע וימשיך לקבוע את הוראות הפתיחה באש בהתאם לצורך המבצעי ולערכי צה"ל, ובהם גם טוהר הנשק".