על רקע בקשת ארצות הברית לשנות את נוהלי הפתיחה באש של צה"ל, בעקבות התחקיר הצבאי על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, ראש הממשלה יאיר לפיד הבהיר היום (רביעי) בטקס סיום קורס חובלים כי "אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש. לא נעמיד לדין לוחם בצה"ל כדי לקבל מחיאות כפיים". גם שר הביטחון בני גנץ הדגיש היום כי "רק הרמטכ"ל קובע את הוראות הפתיחה באש - ולא תהיה מעורבות פוליטית בכך". ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
"החל מהיום תפקידכם להגן עלינו, אבל גם תפקידה של המדינה להגן עליכם", פנה לפיד לחיילים במהלך נאומו בטקס בחיפה, שבו השתתף ביחד עם הרמטכ"ל אביב כוכבי. "אני שומע את התביעות להעמיד לדין חיילי צה"ל בעקבות מותה של אבו אעקלה, אני שומע את התביעות לשנות את הוראות הפתיחה באש שלנו. ישראל הביעה צער על מותה של העיתונאית. זוהי טרגדיה שקרתה באמצע תקרית שבה נורתה אש כבדה בידי טרוריסטים. צה"ל לעולם אינו יורה במכוון על חפים מפשע".
4 צפייה בגלריה
  לפיד, ביידן וכוכבי
  לפיד, ביידן וכוכבי
לפיד, ביידן וכוכבי
(צילום: AP, יריב כץ, EPA)

לפיד הוסיף: "אנחנו מחויבים לחופש העיתונות ולכללי פתיחה באש מהמחמירים בעולם, אבל שיהיה ברור - אני לא אתן שיעמידו לדין לוחם בצה"ל שהגן על חייו מירי של טרוריסטים, רק כדי שנקבל מחיאות כפיים בחו"ל. אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו. ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא מממשלת ישראל ומעם ישראל. יש רק אדם אחד שקובע את הוראות הפתיחה באש של צה"ל והוא יושב פה - הרמטכ"ל". הרמטכ"ל כוכבי אמר בנאומו: "הרובה והספינה אינם הנשק החשוב בקרב, אלא החוסן האישי והנכונות להילחם, שקודמת ללחיצה על ההדק".
גם שר הביטחון גנץ אמר היום דברים דומים, לאחר שביקר הבוקר באגף המודיעין ביחד עם ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, רח"ט מחקר, רח"ט הפעלה באמ"ן ובכירים נוספים. "הרמטכ"ל, והוא בלבד, קובע וימשיך לקבוע את הוראות הפתיחה באש בהתאם לצורך המבצעי ולערכי צה"ל, ובהם גם טוהר הנשק", אמר גנץ בתום הערכת המצב. "את ההוראות מיישמים המפקדים והחיילים בהקפדה. לא הייתה ולא תהיה מעורבות פוליטית בנושא. לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא לבצע את משימתם".
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
"הנכונות להילחם קודמת ללחיצה על ההדק". כוכבי
(צילום: יריב כץ)
שר הביטחון קיים הערכת מצב בנוגע לאתגרים בזירות השונות ובהן איראן, הזירה הצפונית והזירה הפלסטינית, דן בלקחים ממבצע "עלות השחר" וסייר במכלולים המודיעיניים ביחידה. גנץ ביקש להביע הערכה לאגף על הפעולות במבצע "עלות השחר" ועל שיתוף הפעולה ההדוק עם שב"כ. שר הביטחון הביע הערכה גם על הפעולות הנעשות במסגרת המב"מ (המערכה בין המלחמות) ובכלל הזירות.
"אנו דורשים מהרשות הפלסטינית לא רק לדבר נגד טרור - אלא לפעול מולו", אמר גנץ. "הנשק ברחובות וחוסר המשילות פוגעים קודם כל בתושבים הפלסטינים וברשות הפלסטינית עצמה. את המסר הזה העברתי היום שוב להנהגת הרשות. לא נאפשר לחמושים שמבקשים לרצוח ישראלים להסתובב בשטח. נרדוף ונעצור אותם בכפרים, בערים, בכבישים ובכל מקום שיידרש. במקביל נמשיך לחזק את הגורמים המתונים בשטח ולאפשר לרוב שאינו מעורב בטרור פרנסה טובה ושגרת חיים".
4 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
(צילום: EPA)
עוד הוסיף שר הביטחון: "המודיעין המצוין שאנחנו מייצרים באמצעות האנשים המצוינים מונע פיגועים ומציל חיים. בעזרת המודיעין המדויק ושיטות לחימה שפיתחנו אנו פועלים באופן הממוקד ביותר נגד הטרור, מגנים על אזרחי ישראל ומצמצמים פגיעה בבלתי מעורבים".
בתוך כך, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס התייחס היום למותה של אבו עאקלה בשיחה עם התאחדות הכתבים הזרים בישראל, ואמר: "הלב שלי נשבר מזה. דיברתי עם אחיה פעמים רבות וישבתי עם קרוביה. אשתי עיתונאית ואני מכיר הרבה כתבים. אני יודע שאנשים נפגעו וחלקם נהרגו, היינו מאוד ממוקדים על הנושא הזה. המזכיר בלינקן ואני דיברנו הרבה פעמים עם המשפחה. ארה"ב תדחוף להגנה על העיתונאים כדי למנוע פגיעה או הטרדה בעבודה. זה העיקרון שלנו ואכפת לנו מאוד מהעניין הזה.
"דיברנו על החשיבות שנוהלי פתיחה באש ישונו לא רק עבור ישראל, אלא גם עבור ארה"ב. ארה"ב שינתה נוהלי פתיחה באש באפגניסטן ובעיראק. צריך לבחון את הנהלים, וביקשנו מישראל לעשות את זה". ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שהיה הראשון שהתבטא אמש נגד שינוי נוהלי הפתיחה באש, שוחח היום בטלפון עם השגריר האמריקני ואמר לו כי "ההתערבות האמריקנית בנוהלי הפתיחה באש של חיילי צה"ל היא תקדים מסוכן ולא מקובל".
4 צפייה בגלריה
ניידס
ניידס
"שינינו נהלי פתיחה באש באפגניסטן ובעיראק". שגריר ארה"ב בישראל
(צילום: AP)
אתמול אמר בנט כי "הוראות הפתיחה באש של חיילנו ייקבעו על ידי מפקדי צה"ל, במנותק מכל לחץ - פנימי או חיצוני. זו האמת: בכל רגע נתון ישנם מחבלים פלסטינים המנסים לרצוח ישראלים. לא להיפך. ידנו אינה קלה על ההדק, אולם הצו המוסרי הוא לפגוע במחבלים ובכך להציל חיי אדם. כראש ממשלה נתתי גיבוי מלא ללוחמינו, ואני מצפה מידידנו בעולם לא להטיף לנו מוסר אלא לגבות אותנו במלחמתנו בטרור".
הבקשה האמריקנית לשינוי הנהלים הגיעה בעקבות התחקיר הצבאי שקבע כי סביר להניח שלוחם צה"ל ירה למוות בשוגג בעיתונאית שירין אבו עאקלה במהלך חילופי אש עם חמושים פלסטינים במאי האחרון בג'נין. לאחר פרסום התחקיר אמר סגנו של דובר מחלקת המדינה, וידנט פאטל, כי וושינגטון תמשיך ללחוץ על הדרגים הבכירים בישראל ולדרוש בחינה מחודשת של נוהלי הצבא, כדי שמקרה דומה לא יתרחש בעתיד.
לא מדובר בדרישה חדשה: בחודשים האחרונים שוחח מזכיר המדינה אנתוני בלינקן עם שר הביטחון גנץ על הנושא כמה פעמים, ובפעם האחרונה שהזכיר זאת לפני שבועיים אמר לו כי או שהחייל שירה בשוגג בשירין אבו עאקלה פעל לא בסדר - או שהנוהלים לא בסדר. בצה"ל טענו, מנגד, שהחייל פעל כשורה וגם ההוראות לחיילים מידתיות.