4 צפייה בגלריה
"ביידן היה מאוד ברור שצריך להיות קונצנזוס רחב יותר"
"ביידן היה מאוד ברור שצריך להיות קונצנזוס רחב יותר"
"ביידן היה מאוד ברור שצריך להיות קונצנזוס רחב יותר"
(צילום: EPA, יונתן זינדל)
בעקבות ביטול עילת הסבירות ביום שני, וההשלכות של החקיקה על הדמוקרטיה הישראלית, בקהילה הבינלאומית, החל מהבית הלבן, דרך ברלין, ולונדון – נשמעה דאגה מהנעשה בישראל.
בשיחה הראשונה בין בכיר אמריקני לבכיר ישראלי, הדגיש אמש (שלישי) שר ההגנה לויד אוסטין בפני מקבילו יואב גלנט כי בארצות הברית "סבורים שקונצנזוס רחב, באמצעות דיאלוג פוליטי - במיוחד בשבועות ובחודשים הקרובים - הוא אלמנט קריטי לדמוקרטיה בעלת חוסן".
סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית ודנט פאטל אמנם הבהיר בתדרוך היומי כי היחסים המיוחדים בין ארצות הברית לישראל לא ייפגעו, וגם לא יהיה קיצוץ בסיוע הצבאי - אבל חזר על החששות של האמריקנים מהחקיקה: "ברור שיש לחקיקה השלכות על חיי היום-יום של אנשים, ובגלל זה אמרנו שלשינויים כאלה בדמוקרטיה דרוש קונצנזוס רחב".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט ולויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
גלנט ואוסטין שיחה ראשונה עם בכיר אמריקני מאז אישור החוק
(צילום: אלעד מלכה)
גם האיחוד האירופי הביע דאגה מכך שביטול עילת הסבירות מגביל את יכולתו של בית המשפט העליון לערוך ביקורות שיפוטיות על החלטות ממשלה, ובכך יחליש את תפקידו ואת הפיקוח השיפוטי שלו. באיחוד אמרו עוד כי הוויכוחים וההפגנות המתמשכים בישראל הם סימן לכך שגם חלק ניכר מהאוכלוסייה מודאג מהרפורמות, ושישראל היא דמוקרטיה תוססת. עוד הביעו כי באיחוד מקווים שעדיין ניתן יהיה להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על כל אזרחי ישראל והמפלגות.
בתגובת האיחוד האירופי נכתב בנוסף כי "יחסי האיחוד עם ישראל מבוססים על ערכים משותפים, בהם דמוקרטיה, שלטון החוק - הכולל מערכת משפט עצמאית - וזכויות אדם שהן מרכיבים חיוניים בשותפות שלנו. חשוב שהערכים הללו יישמרו".
4 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
"מפצירים בממשלה להבטיח שתישמר עצמאותה של מערכת המשפט". ר"מ בריטניה סונאק
(צילום: PETRAS MALUKAS / AFP)
גם במשרד החוץ הבריטי הביעו דאגה מהחקיקה: "כפי שדן ראש הממשלה רישי סונאק עם נתניהו מוקדם יותר השנה, מערכת היחסים החזקה של בריטניה עם ישראל הייתה תמיד בבסיס הערכים הדמוקרטיים המשותפים שלנו. בעוד שההסדרים החוקתיים המדויקים של ישראל הם עניין של הישראלים, אנו מפצירים בממשלת ישראל לבנות קונצנזוס ולהימנע מפילוג, כדי להבטיח שמערכת איתנה של איזונים ובלמים ועצמאותה של מערכת המשפט בישראל נשמרת".
בעקבות החקיקה בכנסת גם ממשלת גרמניה הביעה דאגה מהמצב המתוח בישראל, וקראה לדיאלוג בין הממשלה לאופוזיציה. "אנו מצטערים מאוד על כך שהמשא ומתן בתיווכו של הנשיא הרצוג נכשל לעת עתה", הודיע משרד החוץ הפדרלי בברלין. "מתוך סולידריות עמוקה עם ישראל ועם תושביה, אנו מסתכלים בדאגה רבה על המתיחות ההולכת וגוברת בחברה הישראלית. לאחר אימוץ החלק הראשון של הרפורמה השיפוטית, היה חשוב לתת די זמן ומקום לדיון חברתי רחב. כל הצדדים, במיוחד הממשלה, חייבים לתרום לכך".
4 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
" מסתכלים בדאגה רבה על המתיחות ההולכת וגוברת בחברה הישראלית" קנצלר גרמניה שולץ
(צילום: Sean Gallup/ gettyimages)
במקביל, סגנית יו"ר מפלגת השלטון בגרמניה (SPD), גבריאלה היינריך, המכהנת גם כראשת אגודת הידידות הפרלמנטרית עם ישראל, פרסמה הודעה חריפה שבה אמרה כי "הרפורמה במערכת המשפט היא מתקפה פנימית חמורה על הדמוקרטיה בישראל. המדינה מתרחקת מהאוריינטציה הדמוקרטית שלה. עם המבנה מחדש של מערכת המשפט מאיימת הפרדת הרשויות להתבטל".
היינריך הוסיפה: "אני מאוד מודאגת מהמסלול הזה של ממשלת ישראל. ההפגנות ההמוניות מלמדות על הזעם הקיצוני בחברה האזרחית הישראלית. אם החיילים הרבים יעמדו בהבטחותיהם ויסרבו לשרת, הדבר עלול להוות סיכון ביטחוני משמעותי עבור המדינה. ממשלת נתניהו חייבת להיות מודעת לכך שמה שהם עושים יערער את עתידה של ישראל". גם רומן פוסק, שר המשפטים של מדינת המחוז הגרמניה הסן, גינה בחריפות את ביטול עילת הסבירות: "ממשלת נתניהו מניחה את הגרזן על המדינה החוקתית הליברלית. היחלשות הסמכויות של מערכת המשפט מסכנת את הדמוקרטיה. מחשבותיי עם האנשים הרבים הפועלים לשמירה על הדמוקרטיה".
משרד החוץ של צרפת פרסם אף הוא הודעה בעקבות אישור החוק, ובה נכתב כי "לצרפת זיקה עמוקה לעקרונות הדמוקרטיים המהווים את הבסיס לידידותה עם ישראל מאז עצמאותה. צרפת קוראת לרשויות הישראליות לעסוק בכל סוגיה מהותית הנוגעת למוסדות המדינות הדמוקרטיות מתוך רוח של קונצנזוס. העברתו של חוק המגביל את זכויותיו של בית המשפט העליון על ידי הכנסת ב-24 ביולי, חרף קולות המחאה החריפים הנשמעים, מתרחק מרוח זאת".
בתוך כך, פרס הסטארט-אפ האירופי לניידות (EUSP), גוף הממומן על ידי האיחוד האירופי, הודיע על ביטול ביקור משלחת בישראל לנוכח מה שהגדיר "החלטת הכנסת לערער על עצמאותה של מערכת המשפט". הגוף הודיע בהודעה רשמית: "נבקר באירועי טכנולוגיה גדולים רק במדינות שבהן מכבדים את הערכים הדמוקרטיים ושומרים על מערכת משפט עצמאית. הסיור שלנו השנה יהיה אפוא מורכב מבלגיה (הפרלמנט האירופי), פורטוגל ופינלנד. ישראל הייתה צפויה לתחילת השנה הבאה, אך בנסיבות החדשות איננו יכולים להמשיך את הביקור".
עוד נכתב בהודעה: "ההחלטה שלנו מתקבלת בלב כבד, בסולידריות עם המוני נשים וגברים ישראלים אמיצים המפגינים ונלחמים למען הדמוקרטיה שלהם". הגוף הודיע כי הוא ישמש "ארץ מובטחת" עבור סטארט-אפים ישראליים הרוצים להגדיל את היקף הפעילות שלהם באירופה, מכיוון שחדשנות בת קיימא "יכולה להתרחש רק בסביבה יציבה, מכילה ודמוקרטית. הפרס שלנו נוסד על בסיס ערכים שאנו מוקירים. אלה כוללים הכלה, שוויון בין המינים, וכמובן פעילות בנושא אקלים. אנו מקווים שממשלת ישראל תחשוב מחדש על פעולותיה, המעוררות דאגה גדולה לכלכלתה ולמגזר החדשני שלה".