שר הביטחון היוצא בני גנץ הזהיר היום (שני) בפתח ישיבת סיעת המחנה הממלכתי את מחליפו המיועד, ח"כ יואב גלנט מהליכוד, ואמר לו כי הוא יהיה "שר ביטחון סוג ב' שייאלץ לשאת באחריות". זאת בעקבות הסמכויות שצפוי לקבל יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' במשרד הביטחון, במסגרת ההסכם הקואליציוני שעליו חתם עם הליכוד, שפורסם במלואו הבוקר.
"כשר הביטחון, אני מבקש לומר למחליפי - אם תיקח את התפקיד כפי שהוא מוגש לך, תהפוך לקבלן הפירוק של מערכת הביטחון וצה"ל", הזהיר גנץ את גלנט. "במשמרת שלך הפעלת הכוח תופקע מהרמטכ"ל לבן גביר, במשמרת שלך יתפורר צבא העם. אתה תמצא את עצמך נושא את אות הקין הזה, ותיאלץ לשאת באחריות לכאוס הביטחוני. אתה תהיה שר ביטחון סוג ב'".
7 צפייה בגלריה
יואב גלנט בני גנץ
יואב גלנט בני גנץ
"אתה תהיה שר ביטחון סוג ב'". בני גנץ ויואב גלנט
(צילום: קובי קואנקס, עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"נוציא אנשים לרחובות. נתניהו, אני רק התחלתי". לפיד
(צילום: עמית שאבי)
"כדי להשלים את 17 פלוגות מג"ב שיילקחו מפיקוד המרכז למשטרת ישראל, יידרש גיוס של מעל 70 גדודי מילואים בשנה - כ-40 אלף מילואימניקים", המשיך גנץ. "לצערי ספק אם הם יתייצבו במצב שבו צבא העם מתפורר, והעם נגזר לממלכת בן גביר, ממלכת סמוטריץ' וממלכת אבי מעוז. וכל זה כדי שאדם אחד יוכל לחמוק ממשפט אחד.
"מול והגזירות והגזירות האלו, מול פירוק צה"ל, מול הפיכת המשטרה לפלנגה פוליטית והקמת צבאות פרטיים, מול הפיכה במשרד החינוך והפקרת ילדינו לגזענים - אנחנו ניאבק. מי שציפה לפגוש נפולת של נמושות ימצא את אזרחי ישראל ברחובות. לא נרד מהארץ - נרעיד אותה".
גם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד התייחס להסכם עם סמוטריץ' בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, אמר שהוא מהווה פוליטיזציה של הצבא והתייחס גם להעברת הסמכויות במשרד החינוך ליו"ר נעם אבי מעוז. "נתניהו יודע כבר שהוא עשה טעות קשה כשהוא נתן למעוז שליטה בתוכניות החינוכיות שנכנסות לבתי הספר של הילדים שלנו. הוא רק לא יכול לחזור בו, כי הוא חלש והם הבינו שאפשר לסחוט אותו בגלל המשפט שלו", הוא אמר. "נתניהו אמר השבוע שהעובדה שאני קורא לראשי הרשויות לא לשתף פעולה עם מעוז, היא המרדה. אין גבול לחוסר הבושה של האיש הזה".

7 צפייה בגלריה
 "ההסכם עם סמוטריץ' - פוליטיזציה של הצבא שלא הייתה כדוגמתה". יו"ר הציונות הדתית ונתניהו
 "ההסכם עם סמוטריץ' - פוליטיזציה של הצבא שלא הייתה כדוגמתה". יו"ר הציונות הדתית ונתניהו
"ההסכם עם סמוטריץ' - פוליטיזציה של הצבא שלא הייתה כדוגמתה". יו"ר הציונות הדתית ונתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)
"המצאת טריק חדש. לך מותר לעשות הכל ולפרק את המדינה מבפנים, אבל כל מחאה נגדך היא המרדה", המשיך לפיד. "אם אתה חושב שמה שאמרתי בימים האחרונים היא המרדה, יש לי חדשות בשבילך - עוד לא ראית כלום. רק התחלתי. אנחנו לא פראיירים שלכם. אנחנו לא פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא. רוב העם נגד ההתנהלות הזו, כולל הליכודניקים. נתניהו נותן את המפתחות של המדינה למעוז ובן גביר וסמוטריץ'. אנחנו פה, אנחנו ניאבק בממשלת התוהו ובוהו. אנחנו נוציא אנשים לרחובות. אנחנו נלחמים על העתיד של הילדים שלנו".
בתגובה לדברים של לפיד וגנץ, נתניהו כתב פוסט שבו קרא להם "לקבל את תוצאות הבחירות ולהפסיק עם הפייק ניוז". לדבריו, "לפיד וגנץ לא מקבלים את תוצאות הבחירות ומפזרים הפחדות שקריות נגד ממשלה שנבחרה על ידי רוב הציבור. לפיד, שהקים ממשלה מסוכנת עם האחים המוסלמים, שבר שיאים במינוי מקורבים ובח"כים נורבגים וחתם על הסכם הכניעה לחיזבאללה - מנהל בימים אלה מסע של דה-לגיטימציה נגד בחירת העם. במשך 20 שנה הובלתי באחריות את מדינת ישראל קדימה בכל התחומים - וכך אעשה גם הפעם".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהשקת ספרו "ביבי: סיפור חיי"
בנימין נתניהו בהשקת ספרו "ביבי: סיפור חיי"
"לפיד וגנץ לא מקבלים את תוצאות הבחירות ומפזרים הפחדות שקריות". נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו פירט: "הם טוענים ש'משרד הביטחון יפורק' - שקר. המנהל האזרחי מהווה פחות מאלפית האחוז ממשרד הביטחון, והוא יישאר במשרד הביטחון. הם טוענים ש'משרד החינוך יועבר לידי אבי מעוז' - שקר. אבי מעוז יעסוק רק בהתקשרויות חיצוניות של משרד החינוך שמהוות כאלפית האחוז מתקציב החינוך ויפעל בכפוף לראש הממשלה. משרד החינוך ימשיך לקבוע את תוכנית הלימודים. הם טוענים ש'הממשלה תפעל נגד להט"בים' - שקר. לא נפגע בזכויותיהם של להט"בים ונשמור על הסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה. אל תאמינו לשקרים ולהפחדות".
גנץ השיב גם לתגובתו של נתניהו וכתב בטוויטר: "הנה השקרים מול האמת. פיקוד מרכז ינוטרל ממג"ב ויאלץ להסתמך על עשרות אלפי מילואמניקים - מעל 70 גדודי מילואים בשנה מול הטרור באיו"ש. המנהל האזרחי יהפוך לזרוע פוליטית של סמוטריץ' שפועלת בחוסר תיאום עם צה"ל, ויענה עצמאית לבג"ץ. הוראות הפתיחה באש יהיו בשליטה פוליטית. צבא העם יהפוך לצבא חצי העם במקרה הטוב, ובטווח הרחוק - יש חשש אמיתי לעתידו. נתניהו, מול פגיעה בביטחון ישראל - תמצא קיר ברזל".
אבי מעוז הגיב גם הוא לדברים, ואמר בישיבת סיעת נעם כי "הקמפיין הפרוע שמוביל יאיר לפיד הוא לא פחות מהמרדה וניסיון למנוע מראש הממשלה המיועד להקים את הממשלה הנבחרת. אני מבטיח להורים, לתלמידים ולמנהלים - לא עוד הסתרה, אלא שקיפות מלאה. המחטא הטוב ביותר הוא אור השמש". עוד אמר מעוז: "ממשלות זרות מתערבות בחינוך של ילדינו לטובת הטיית הדעה למען האינטרס והנרטיב הפלסטיני".

7 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
"ממשלות זרות מתערבות בחינוך ילדינו". אבי מעוז
(צילום: עמית שאבי)
יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר רמז בישיבת סיעת עוצמה יהודית כי הליכוד ונתניהו "מגמגמים" באשר להסכמים הקואליצוניים שכבר נחתמו. "לצערי, בימים האחרונים אני שומע פתאום גמגומים בקשר להמשך ההסכמים ולמה שכבר סוכם ונחתם, ולמעשה למימוש המדיניות הזאת", אמר בן גביר. "ישבנו בחדרים סגורים ודיברנו, יש פרק של עקרונות וסוכמו דברים. אבל פתאום יש גמגומים בנושאים האלה".
"אני מבין שזה אולי בגלל הלחץ של התקשורת, או אולי מסיבה אחרת, אבל מה שבטוח שבחדרי המשא ומתן, שאנחנו נמצאים בהם בלילות האחרונים שבהם לא ישנתי, שמעתי פתאום זמירות שונות, אחרות, שמעמידות בסכנה את היכולות שלנו להתמודד עם האתגרים. כדי לוודא שהסיכומים יתממשו אנחנו עומדים על דרישותינו, שיאפשרו לנו להשפיע על החקיקה במדינת ישראל. חייבים להעביר חוק חסינות לחיילים ושוטרים שיאפשר להתמודד מול מחבלים".
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"בימים האחרונים אני שומע גמגומים בקשר להסכמים שנחתמו". בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן התייחס אף הוא בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו להסכם עם סמוטריץ' ולסערת אבי מעוז, ואמר כי הקואליציה העתידית מנסה להקים "שתי מדינות לעם אחד". לדבריו, "בנימין נתניהו עומד בראש מדינת החושך. יש ניסיונות לשנות את ההמנון וניסיון לשנות את פסקת התגברות, שנועד להכשיר את שבירת העיקרון של שוויון בנטל כדי לאפשר לאנשים להתחמק משירות לאומי וצבאי. יש גם תופעות נוספות שאנחנו עדים להן, כמו להפסיק עבודות חיוניות ועבודות תשתית בשבת, סגירת עסקים ושינוי חוק השבות".
יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, התייחס בישיבת סיעת יהדות התורה ל"כנס החירום" ששרת החינוך היוצאת יפעת שאשא ביטון מתכוונת לקיים נגד העברת הסמכויות במשרד החינוך לנעם, ואמר: "שאשא ביטון אהבה רפורמים ותמכה בחינוך קלוקל בלי טיפת יהדות. היא באה עכשיו ועושה אסיפה נגד אבי מעוז? מה הוא מבקש, שיהיה קצת יותר יהדות בבתי הספר? זה מה ששאשא ביטון לא עשתה, היא רק הרסה את החינוך בישראל".
שאשא ביטון הגיבה לדברים של גפני ואבי מעוז, ומסרה: "במדינה מתוקנת אדם ששנאתו אמונתו לא מקבל שליטה על תכנים שילדים לומדים. שום ספין לא יסתיר את העובדה שמוכרים את חינוך הילדים שלנו. נלחם נגד מכירת החיסול ופירוקה של מערכת החינוך".
7 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"נתניהו עומד בראש מדינת החושך". ליברמן
(צילום: עמית שאבי)
מוקדם יותר כאמור פורסם ההסכם של הליכוד והציונות הדתית, שלפיו בצלאל סמוטריץ' יקבל תפקיד של שר במשרד הביטחון ויהיה מעורב במינוי ראש המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. הליכוד הדגיש, מנגד, כי נתניהו יהיה אחראי והכול ייעשה "בתיאום עם ראש הממשלה". לדברי הליכוד, הידיעות בנושא העברת הסמכויות במשרד הביטחון למפלגה היו "שקריות ומעוותות".
לפי הליכוד, "אחרי שנים של אפליית המתיישבים לרעה, הממשלה בראשות נתניהו תתקן עוול היסטורי ותוביל רפורמת אזרחות שווה למתיישבי יהודה ושומרון, מבלי לשנות את המעמד המדיני או המשפטי של השטח. הסמכויות של מתאם הפעולות בשטחים והמנהל האזרחי נשארות במשרד הביטחון, במבנה המשפטי הקיים.
"החלטות השר הממונה בעניין מתאם פעולות הממשלה והמנהל האזרחי יעשו בתיאום מלא והסכמתו של ראש הממשלה, שימשיך לנהל את המדיניות באחריות ושיקול דעת. בניגוד לדיווחים השקריים, חתימת צווים בתחום יהודה ושומרון ימשיכו להיעשות על-ידי אלוף פיקוד המרכז, ותשובות עתירות לבג"ץ ייעשו בתיאום כל הגורמים ובהסכמת ראש הממשלה. ההסדר החדש יאפשר שירות טוב ויעיל יותר לאזרחי ישראל ביהודה ושומרון, דבר שהתבקש כבר לפני שנים רבות, מבלי לשנות את הסטטוס קוו המדיני במקום".