שעות ארוכות של דרמה גדולה במשכן הכנסת הסתיימו הלילה בהכרעה ברורה: רוב מקרב חברי הכנסת נגד פשרה שתאריך את המשא ומתן בין הליכוד לכחול לבן כך שיתאפשר חלון זמנים גדול יותר להידברות בניסיון למנוע בחירות.
עד הרגע האחרון לא היה ברור - גם בצמרת הליכוד וגם בצמרת כחול לבן - כיצד תסתיים ההצבעה על החוק שנועד לדחות את פיזור הכנסת, שבלי תקציב יקרה בחצות בין שלישי לרביעי. לרגעים מסוימים נדמה היה שהקואליציה זוכה לרוב דחוק של אחד או שניים. ראש הממשלה בנימין נתניהו עשה אף הוא את הדרך למשכן בשל הרוב הדחוק והשתתף בהצבעה.
4 צפייה בגלריה
ח"כ זמיר, חיימוביץ' ושפע בדרך למליאה
ח"כ זמיר, חיימוביץ' ושפע בדרך למליאה
חברי הכנסת זמיר, חיימוביץ' ושפע. הטו את הכף
לאורך כל היום התקיימו מתחת לרדאר וללא ידיעת הליכוד עשרות שיחות תיאום בין גורמים באופוזיציה לגורמים בקואליציה, כמו גם שיחות עם גדעון סער, שכבר נמצא מחוץ לכנסת, בניסיון להטות את ההצבעה.
לפני יומיים עוד נראה היה שהושגה פריצת דרך בשיחות בין הליכוד לכחול לבן, אולם אז, בשל סירוב עיקש של שר המשפטים אבי ניסנקורן לקבל כל שינוי בסמכויותיו או בדרכי עבודתו, הובהר לגנץ באותה הזדמנות שחלק מסיעתו לא תלך איתו אם יחליט להתפשר מול נתניהו. גנץ הבין את המצב הפוליטי בסיעתו וחזר בו מהרצון להתפשר. מהרגע הזה - הפכה הכנסת למרקחה.
בחדרו של יו״ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הוקם חמ"ל לטובת ניצחון בהצבעה. על לוח מחיק שורטטו שלל תרחישים ודרכי פעולה כדי לנטרל את הרוב האפשרי לקואליציה. לאורך הימים האחרונים נעשו שיחות עם גורמים בכחול לבן תוך ניסיון לשכנע את המתנדנדים לסיים את ימיה של הממשלה.
4 צפייה בגלריה
לוח חישוב ההצבעה של לפיד
לוח חישוב ההצבעה של לפיד
לוח חישוב ההצבעה של לפיד
בשלב מסוים התברר כי את החוליה החלשה מרכיבים אסף זמיר, רם שפע ומיקי חיימוביץ', ומכבש הלחצים הופנה אליהם. לאורך היום שהו רוב חברי כחול לבן בבתיהם לאחר שגנץ שחרר אותם, חלק בגלל בידוד וחלק משום שהוחלט שלא יצביעו על הפשרה. היחידים שהתעקשו להישאר במשכן הם זמיר וחיימוביץ'. מאוחר יותר התברר כי גם ח״כ רם שפע, ששוהה בבידוד, נמצא בקרבת מקום ברכבו וממתין להצבעה.
זמיר וחיימוביץ' היו נתונים כל זמן ההצבעה למכבש לחצים משני הצדדים. בצד אחד ביקשו מהם לסייע בהפלת הממשלה ומן העבר השני ביקשו מהם שלא להיכנס להצביע כדי לאפשר זמן הידברות.
שניהם כבר היו נחושים. הם המתינו מחוץ למליאה שעות ארוכות עד שתעלה ההצעה לדיון, ולאחר מכן כדי לשמוע את תוצאות ההצבעה בסיבוב הראשון של הקראת השמות. כאשר מזכירת הכנסת קראה בשמותיהם בסיבוב השני והשלישי הם הופיעו לפתע, והתנגדו. שפע, ששמע מהחניון את נאום ראש הממשלה, זינק מהרכב כשההצבעה כבר יצאה לדרך והגיע בריצה למליאה בדיוק ברגע האחרון.
ח״כ מיכל שיר הסתתרה גם היא בחניון הכנסת והמתינה להצבעה. בסיבוב השלישי יצאה מהמקום שבו הסתתרה והצביעה נגד, מה שעורר את זעמם של חבריה למפלגה. זמן קצר לאחר מכן הודיעה כי היא עוזבת את הליכוד ומצטרפת למפלגתו של גדעון סער.
4 צפייה בגלריה
נתניהו באולם הכנסת
נתניהו באולם הכנסת
נתניהו במרכז מליאת הכנסת. הקול שלו לא עזר
(צילום: דוברות הכנסת)
הפתעה נוספת הייתה ח"כ שרן השכל, שנעדרה מהמשכן ולא השיבה לניסיונות הנהלת הקואליציה לאתר אותה ולהביאה להצבעה. בליכוד אמרו בתום ההצבעה כי השכל סגורה במפלגתו של סער - והוציאו אותה ואת שיר מקבוצת הווטסאפ של הסיעה.