זמן קצר לפני שיחתום את ביקורו וימריא לסעודיה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיע בצהריים (שישי) לבית לחם ונפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן למה שהוגדר כ"ביקור פרטי" - ונאם לצדו. ynet העביר את הנאומים בשידור חי.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

אבו מאזן, שהקריא את נאומו מתוך דפים בעוד שהנשיא עמד עם פרומטר מול עיניו, אמר כי הוא שוחח עם ביידן על חיזוק היחסים בין הפלסטינים לארצות הברית, ובחן יחד איתו את הצעדים האפשריים לקידום השלום.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
ביידן ואבו מאזן בבית לחם, היום
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
(צילום: רויטרס)
"כבוד הנשיא", פתח אבו מאזן את דבריו, "לאחר 74 שנים מאז הנכבה והכיבוש, הלא הגיע הזמן שהכיבוש יסתיים ושהעם הפלסטיני יממש את חירותו ועצמאותו?". הוא ציין כי "הדגשנו שאנחנו תומכים בפתרון שתי המדינות שיתבסס על הסכמה בינלאומית וכיבדנו את ההחלטות הבינלאומית ואת ההסכמים שנחתמו, והתחייבנו להלחם בטרור ובאלימות באזורנו". אבו מאזן פנה לביידן ואמר: "המפתח לשלום אזורי הוא הכרה במדינה פלסטינית, ומימוש הזכות הלגיטימית של העם הפלסטיני למדינה. השלום יתאפשר על-ידי הפסקת הכיבוש".
יו"ר הרשות, שבמרץ מלאו לו 87 שנים, אמר לביידן כי "אנחנו לא יודעים מה יהיה בעתיד, לכן אנחנו מוכנים לפעול עם ההנהגה האמריקנית כדי להשיג שלום אמיתי". הוא קרא לביידן לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים - ולהסיר את אש"ף מרשימת ארגוני הטרור. "אנחנו לא טרוריסטים", אמר אבו מאזן. "אנחנו מוכנים לפעול בשיתוף פעולה כדי להסיר את המכשולים בדרך לשלום, וקוראים לסיים את הכיבוש ולעצור את ההתנחלויות ואת אלימות המתנחלים".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
ביידן נכנס לטקס קבלת הפנים בבית לחם
(צילום: רויטרס)
הוא הוסיף כי "המשך המצב הנוכחי יביא להסלמה ולאובדן התקווה. אם ישראל רוצה להיות מדינה לגיטימית, היא לא יכולה להמשיך להתנהל כמדינה שפועלת מעל החוק. לכן, ישראל צריכה להפסיק את כיבושה של אדמת פלסטין. אני מושיט את ידי למנהיגי ישראל במטרה לקדם שלום אמיץ, כפי אנחנו עושים מאז ימי אוסלו. השלום יתחיל מפלסטין ומירושלים. אנחנו מושיטים ידינו לשלום".
באולם שבו המתינו העיתונאים הפלסטינים לשני המנהיגים, הונחה על אחד הכיסאות הקדמיים תמונתה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, שנורתה למוות במהלך חילופי אש במחנה הפלטים ג'נין, ועליה נכתב "קולה של פלסטין". לרין אבו עאקלה, אחייניתה של העיתונאית שהפלסטינים מאשימים את ישראל באחריות למותה, כתבה בטוויטר לפני ההצהרה: "מאוד מצער ששירין לא תהיה חלק מהכתבים שמסקרים את הביקור, אך העמיתים שלה כאן והם דורשים צדק עבורה".
5 צפייה בגלריה
שלט מחאה על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה לפני הצהרתו של ביידן בבית לחם
שלט מחאה על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה לפני הצהרתו של ביידן בבית לחם
תמונתה של אבו עאקלה על כיסאות העיתונאים
( צילום: AP)
אבו מאזן עצמו התייחס לעיתונאית וקרא לאמריקנים לבחון מחדש את תוצאות חקירת מותה, לאחר שהבוחנים קבעו כי לא ניתן לקבוע מי ירה את הקליע שפגע בראשה. ביידן, שהתקשה לבטא את שמה של אבו עאקלה, אמר שארה"ב תמשיך לסייע בשקיפות בחקירה ואמר כי מותה הוא אובדן עצום לשיתוף הסיפור הפלסטיני בעולם. "שירין הייתה אזרחית אמריקנית ופלסטינית גאה, וביצעה עבודה חשובה מאוד בתקשורת למען הדמוקרטיה", אמר הנשיא. "אני מקווה שהמורשת שלה תביא השראה לצעירים כדי שימשיכו את עבודתה".
לאחר נאומו של אבו מאזן ביידן הודה לו על האירוח ופתח את דבריו בכך שהוא שמח לפגוש אותו. "אנו מכירים זה את זה הרבה זמן, ואני גאה מאוד להיות כאן כנשיא ארצות הברית", אמר הנשיא. "אתה יכול לסמוך על התמיכה שלנו בפתרון שתי המדינות. המחויבות שלי למטרה הזאת לא השתנתה בכל השנים האלה. אנחנו מאמינים שזו הדרך הטובה ביותר להשיג ביטחון, שגשוג, חירות ודמוקרטיה לפלסטינים ולישראלים.
"העם הפלסטיני ראוי לקבל מדינה משל עצמו. מדינה עצמאית וריבונית", ציין ביידן. "לכל אדם יש את הזכות הבסיסית לכבוד. שני העמים יש שורשים עמוקים ועתיקים בארץ הזאת, וצריכות להיות כאן שתי מדינות שיחיו זו לצד זו בשלום ובביטחון, שיספקו שוויון זכויות לכל האזרחים, וששני העמים יזכו במידה שווה לחירות ולכבוד. זה הדבר החשוב ביותר".
ביידן הודה כי פתרון שתי המדינות נראה רחוק כשלפלסטינים יש מגבלות תנועה, ואמר כי הדאגות על העם הפלסטיני הן ממשיות ומציאותיות. "העם הפלסטיני נפגע. אפשר להרגיש את הצער והכעס שלכם בארצות הברית", אמר הנשיא. "אבל אף פעם לא ויתרנו על המאבק לשלום. לא נוכל לאפשר לחוסר התקווה לגנוב לנו את העתיד. גם אם האדמה לא מוכנה ברגע זה לחזור למשא ומתן, ארה"ב בראשותי לא תוותר על הניסיונות לקרב את הפלסטינים והישראלים".

הנשיא ציין כי הוא מאמין שדווקא בתקופה הנוכחית, כשישראל מהדקת את קשריה עם מדינות ערב, אפשר "לנצל את הרגע" כדי לעבוד על תהליך השלום עם הפלסטינים. "אני רואה עד כמה קשים האתגרים, וכמה מסובך יהיה למצוא פתרון, אבל חייבים לשים סוף לאלימות שהרסה יותר מדי משפחות. יותר מדי פלסטינים וישראלים איבדו את קרוביהם בשנה הזאת".
עוד אמר הנשיא כי "בארץ הקדושה הזו, שמלאה בכל כך הרבה מקומות שחשובים למוסלמים, נוצרים ויהודים, אנחנו צריכים לאפשר לקיים את הפולחן הדתי בחופשיות, בשלום, בביטחון ובכבוד. אי אפשר לחכות עד שנגיע להסכם שלום או שכל בעיה תיפתר על בסיס הצרכים של העם הפלסטיני. הדבר הטוב ביותר להצית את להבת התקווה זה להדגים שהמצב יכול להיות טוב יותר. לרשות הפלסטינית יש עבודה חשובה לבצע. עכשיו זה הזמן לחזק את המוסדות הפלסטיניים. לשפר את הממשל, שקיפות ולקיחת אחריות".
לאחר הנאומים הגיע ביידן לכנסיית המולד, ומשם ימריא במסוק לנמל התעופה בן גוריון, שם ייערך לו טקס פרידה מצומצם בנוכחות רה"מ לפיד ונשיא המדינה הרצוג. מיד לאחר מכן, ביידן יהיה הנשיא האמריקני הראשון שיטוס ישירות מישראל לסעודיה ויערוך פסגה מדינית בג'דה.

ביידן הודיע על תרומה של 100 מיליון דולר לבית חולים פלסטיני

קודם לכן ביקר הנשיא בבית החולים הפלסטיני אוגוסטה ויקטוריה שבמזרח ירושלים. "לפלסטינים והישראלים מגיעה אותה רמת כבוד וביטחון. זה הכרחי כדי לחיות בכבוד", אמר הנשיא. "ארה"ב תמשיך לעבוד עם ההנהגה הפלסטינית, עם ממשלת ישראל ושותפותינו הבינלאומיות כדי לוודא שרשת בתי החולים במזרח ירושלים תישאר פתוחה ותספק טיפול ברמה גבוהה".

במהלך הנאום התלוצץ הנשיא ושאל אם יש אחיות בקהל. "אם לא - אני חוזר הביתה", אמר ביידן. בהמשך סיפר על התאונה שבה נהרגה אשתו הראשונה ובתו. "הרופאים הצילו את חיי הבנים שלי, אבל האחיות עזרו להם לחיות", הוא אמר. "הבן שלי בילה בעיראק. ראיתי במשך 14 חודשים כיצד האחיות מטפלות בו. אני ממש מתכוון לכך מליבי - אחיות מעניקות תקווה. אני רוצה להודות על הביקור הבוקר. זהו עמוד השדרה של מערכת הבריאות הפלסטינית". לאחר מכן הכריז על תרומה של 100 מיליון דולר לבית החולים.
מנהל בית החולים, פאדי אל-אטרש, אמר לביידן כי "לאמריקנים יש את החלום האמריקני, ולנו יש חלום. אנו מעוניינים בתמיכה, צדק, חופש. תודה על התמיכה שאתה מעניק לנו ותודה לצוותים שלך".