נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יכריז היום (שישי) על העברת 201 מיליון דולר לאונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים, אף שהיא מאפשרת תחת מימונה פרסום של ספרי לימוד שכוללים חומרי הסתה נגד ישראל וכן חומרים אנטישמיים. כך הודיע הבית הלבן. הנשיא האמריקני פתח את יומו השלישי בישראל בביקור בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים, ומשם המשיך לבית לחם, שם הגיע לפגוש את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. ynet העביר את יום הביקור השלישי של ביידן בישראל בשידור ישיר.

5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור בבית חולים אגוסטה ויקטוריה, מזרח ירושלים
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור בבית חולים אגוסטה ויקטוריה, מזרח ירושלים
ביידן בביה"ח אוגוסטה ויקטוריה. תקציב לבית החולים וגם לאונר"א
(צילום: AFP)

בפתח ביקורו של ביידן בבית החולים, נאם פאדי אל-אטרש, מנהל המוסד הרפואי שמטפל בעיקר בחולי סרטן. הוא אמר לו: "לאמריקנים יש את החלום האמריקני, ולנו יש חלום. אנו מעוניינים בתמיכה, צדק, חופש. תודה על התמיכה שאתה מעניק לנו ותודה לצוותים שלך".
הנשיא האמריקני שאל בנאומו אם יש אחיות בקהל, וגרם לגיחוך כשאמר: "אם לא - אני חוזר הביתה". בהמשך סיפר על התאונה שבה נהרגה אשתו הקודמת ובתו. "הרופאים הצילו את חיי הבנים שלי, אבל האחיות עזרו להם לחיות", הוא אמר. "הבן שלי בילה בעיראק. ראיתי במשך 14 חודשים כיצד האחיות מטפלות בו. אני ממש מתכוון לכך מליבי - אחיות מעניקות תקווה. אני רוצה להודות על הביקור הבוקר. זהו עמוד השדרה של מערכת הבריאות הפלסטינית". לאחר מכן הכריז על תרומה של 100 מיליון דולר לבית החולים.
"לפלסטינים והישראלים מגיעה אותה רמת כבוד וביטחון. זה הכרחי כדי לחיות בכבוד. ארה"ב תמשיך לעבוד עם ההנהגה הפלסטינית, עם ממשלת ישראל ושותפותינו הבינלאומיות כדי לוודא שרשת בתי החולים במזרח ירושלים תישאר פתוחה ותספק טיפול ברמה גבוהה".
בהודעת הבית הלבן בנוגע להחלטה להעביר תקציבים לאונר"א נכתב כי "ארה"ב מאמינה שהפליטים הפלסטינים ראויים לחיות בכבוד, לזכות למילוי צרכיהם הבסיסיים ולהחזיק בתקווה לעתיד. הנשיא ביידן יכריז על תוספת של 201 מיליון דולר כדי להמשיך לספק שירותים חיוניים לפליטים הפלסטינים בגדה המערבית, בעזה, בירדן, בלבנון ובסוריה", נכתב בהודעת הבית הלבן. "השירותים המקיפים של אונר"א מהווים חבל הצלה למיליוני פלסטינים".
לפי ההודעה, "השירותים תורמים ישירות לשמירה על היציבות האזורית, שחיונית לאינטרסים של ארה"ב, בעלות בריתה וידידותיה. התרומה הזו תחזק את מעמדה של ארה"ב כתורמת הכי גדולה לאונר"א, והסכום הזה יביא את התמיכה של ארה"ב בעידן ממשל ביידן ליותר מ-618 מיליון דולר". בהודעה נכתב עוד כי "ארה"ב מחויבת לתמיכה באונר"א כדי לספק את הסיוע האפקטיבי והיעיל ביותר האפשרי". בסיכום ההודעה נכתב כי "עבודת אונר"א חייבת להיעשות תוך מילוי ערכי האו"ם של נייטרליות, סובלנות, זכויות אדם, צדק ואי-אפליה".
רק השבוע נחשף ב-ynet כי מחקר חדש של מכון המחקר IMPACT-se שניתח מאות עמודים של חומרי לימוד חדשים שנכתבו על ידי אונר"א עבור תלמידים פלסטינים מצא שחומרי הלימוד ממשיכים לכלול הסתה לאלימות נגד ישראל. חומרי הלימוד שסומנו לשימוש ב-2022 הוסתרו ולא הועלו לפורטל החינוך המקוון של אונר"א, שם טוענת הסוכנות כי כל חומרי הלימוד בהפקתה מפורסמים לאחר שלוש בדיקות תוכן קפדניות שמוודאות עמידה בערכי האו"ם לשלום וסובלנות.
5 צפייה בגלריה
אחד הספרים שבו נמצאו חומרי הסתה. לוגו האו"ם, מהשנה האחרונה
אחד הספרים שבו נמצאו חומרי הסתה. לוגו האו"ם, מהשנה האחרונה
אחד הספרים שבו נמצאו חומרי הסתה. לוגו האו"ם, מהשנה האחרונה
בחומרי הלימוד נקראים ילדים להקריב את דמם ולשחרר את ירושלים בתרגילי דקדוק המעודדים אלימות. תרגילי איות ואוצר מילים ללימוד ערבית כוללים משפטים הכוללים "לוחמי ג'יהאד" נגד "הכובש", ומחויבות "לשחרר" את פלסטין. את השפה הערבית לומדים התלמידים גם דרך שיר שמלמד כי למות כשהידים באמצעות רצח ישראלים הוא "תחביב", ושעשיית שלום אינה רצויה – אלא סימן לחולשה.
סיפור אלים אחר מהלל חמושים פלסטינים שסכיניהם "נחתו על צווארם" של ישראלים, וגם חומרים אנטישמיים נמצאו בספרי הלימוד העדכניים של אונר"א, שהתחייבה שחומרי השנאה שלה לא יופצו עוד: תרגילים בחינוך איסלאמי מציגים את היהודים ואת מאפייניהם כטמאים, בוגדניים מטבעם שעוינים את האיסלאם והמוסלמים. קונספירציות אנטישמיות מלמדות שישראל הוקמה במכוון כמזימה אנטי-ערבית עולמית בהובלת הקולוניאליזם האירופי כדי לפלג את העולם הערבי.

5 צפייה בגלריה
ישראל לא מוזכרת. מפה שבה נדרשים התלמידים להשלים את הערים
ישראל לא מוזכרת. מפה שבה נדרשים התלמידים להשלים את הערים
ישראל לא מוזכרת. מפה שבה נדרשים התלמידים להשלים את הערים
מלבד זאת, ישראל, מדינה חברה באו"ם, נמחקה ממפות סוכנות האו"ם המציגות את כל השטח כפלסטין. במסגרת הלימודים מונחים תלמידים לתייג ערים בתוך ישראל הריבונית כערים פלסטיניות.
אונר"א הבטיחה בשנה שעברה שכל חומרי השנאה שהיא ייצרה יוסרו ולא יופצו יותר, והתחייבה כי כל הפרה מדווחת תטופל בתקיפות. הסוכנות נאלצה לפרסם הודעה בשנה שעברה שאישרה שעובדיה כתבו והפיצו "בשוגג" חומר "בלתי הולם" שמפר את ערכי האו"ם בזמן הקורונה.
בחודש שעבר, בדיון על האנטישמיות בתכני החינוך של אונר"א במהלך דיוני התקציב בוועדת ההקצאות של הקונגרס, אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם לינה תומס-גרינפלד כי הסוגייה היא "קו אדום לכולנו". היא טענה כי אונר"א פועלת למניעת לימוד חומרים מהסוג הזה, ושהממשל עובד "קרוב מאוד" עם אונר"א ו"מפקח על עבודתה".
5 צפייה בגלריה
לינדה תומאס גרינפלד השגרירה החדשה של ארה"ב ב או"ם ממשל ביידן
לינדה תומאס גרינפלד השגרירה החדשה של ארה"ב ב או"ם ממשל ביידן
שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס-גרינפלד. הכריזה שההסתה של אונר"א היא "קו אדום"
(צילום: AFP)
ביידן החליט בחודש אפריל שעבר לחדש את המימון לאונר"א, שבוטל בכהונתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. בימי טראמפ טענו האמריקנים כי פעילות הסיוע לפליטים פלסטינים הוא "פגום מהיסוד". "מעבר לבור התקציבי עצמו והכשל בחלוקת השותפות בנטל באופן ראוי ומתאים, המודל העסקי הבסיסי וההתנהגות הפיננסית של אונר"א - שמבוססים על קבוצה של זכאי סיוע שמתרחבת בלי סוף ובמהירות גוברת - הם פשוט דבר שאינו בר-קיימא ושנמצא במשבר במשך שנים רבות", קבעה מחלקת המדינה האמריקנית בספטמבר 2018.
למעט תוספת התקציב לאונר"א, ביידן כאמור יבקר היום גם בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה שבמזרח ירושלים, ובהמשך ייפגש עם אבו מאזן לשיחה על עניינים כלכליים, בהם גם פיתוח תשתית 4G לרשת הסלולר הפלסטינית בגדה וברצועת עזה. הפריסה צפויה להסתיים עד סוף השנה הבאה. מלבד זאת, הבית הלבן הודיע שביידן גם יפעל לשדרוג מעברם של הפלסטינים מהגדה לירדן ויודיע על הקמת צוות שיבחן את הצבתם של אנשי הרשות הפלסטינית במעבר אלנבי לירדן, שבו שולטת ישראל.
הנשיא האמריקני, כך לפי הבית הלבן, יכריז גם על סיוע הומניטרי בסך 15 מיליון דולר לפלסטינים נזקקים דרך תוכנית המזון של האו"ם.