גזר דין לעידן מיכאילוב הנאשם בהפצת תמונות של ישראליות בטלגרם
(צילום: בראל אפרים )

העונש הכי חמור בעבירות של הפצת תמונות אינטימיות ברשת: בית משפט השלום בבאר שבע גזר היום (רביעי) חמש שנות מאסר על עידן מיכאילוב (22) מאופקים, שהודה והורשע בהסדר טיעון בעבירות של הטרדה מינית והתנכלות ופגיעה בפרטיות. הצעיר הפיץ תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני של יותר מ-130 נשים ובכללן 30 נערות בערוצי טלגרם בתשלום. מיכאילוב יפצה את הנפגעות בסכומים מדורגים של 3,000, 5,000 ו-7,000 שקלים.
"הנאשם פעל לשווק את הערוצים כדי להגדיל את מספר המינויים, פורסמו פרטי המתלוננות באופן שמאפשר יצירת קשר עמן, ללא ידיעתן ואישורן", ציינה השופטת ענת חולתא שקיבלה את עמדת המדינה ולפיה מדובר בעבירות מין.
עוד ציינה השופטת כי "מעשי הנאשם גרמו להחפצת הנשים וסחר במיניות שלהן. המעשים תורמים לזיהום המרחב הווירטואלי והפיכתו ללא בטוח, הן למתלוננות והן למשתמשים תמימים שנתקלים בתכנים. העבירות קלות לעבירה וקשות לחשיפה. טשטוש והסתרת הזהות האמיתית מקשים על חשיפתה. המציאות מלמדת שקלות זו מגדילה את פוטנציאל העבריינים ומאפשרת גם למי שלא היה מעז לבצע את העבירות מחוץ למרחב הווירטואלי לחצות את הקווים".
2 צפייה בגלריה
גזר דין לעידן מיכאילוב
גזר דין לעידן מיכאילוב
מיכאילוב בבית המשפט. "קלות זו מגדילה את פוטנציאל העבריינים"
(צילום: בראל אפרים )
השופטת חולתא קבעה כי פרסום של תכנים ברשת אינה הפיכה, ושהנאשם אפשר להגביר את המשך הפגיעה בנפגעות העבירה, שכן התכנים ממשיכים להסתובב ברשת שוב ושוב ואין שום אפשרות להקטין את מעגל הפגיעה.
"הנזקים שתוארו למתלוננות אופייניות לעבירות מין, דיכאון וקשיים בתפקוד ויצירת קשר והשתלבות בתעסוקה", ציינה השופטת. "חלקן הפסיקו את הגבילו את השימוש באינטרנט. אין למעשה פסיקה של ערכאה מנחה כשמדובר בהפצה שיטתית. מתחם העונש ההולם הוא שלוש עד שבע שנות מאסר".
חולתא התחשבה בגילו של מיכאילוב, היעדר עבר פלילי ובכך שהוא הודה בהסדר וחסך את עדויות נפגעות העבירה. פרט לכך ציינה השופטת כי אין שיקולים נוספים להקל בעונשו של הצעיר, שהתקשה לדבריה להביע אמפתיה לנפגעות העבירה.
2 צפייה בגלריה
המשטרה עצרה חשוד בהפצה וסחר של תמונות וסרטוני עירום של נשים
המשטרה עצרה חשוד בהפצה וסחר של תמונות וסרטוני עירום של נשים
תמונה שהפיץ הנאשם
(צילום: דוברות המשטרה)
מיכאילוב נעצר בחודש אוקטובר בשנה שעברה ובית המשפט הורה על מעצרו עד תום ההליכים. הפרקליטות ביקשה לגזור עליו מאסר של חמש שנים וחצי. כתב האישום המקורי כלל כ-170 מתלוננות, אולם במסגרת כתב האישום המתוקן יוחסה לצעיר הפצת שיטתית של תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני של 130 נשים.
במסגרת הטיעונים לעונש, הוגשו מעל 20 תסקירי נפגעות עבירה שתיארו בין היתר את ההטרדות הבלתי-פוסקות ברשתות החברתיות שנמשכות עד היום. כמו כן תוארה הפגיעה הנפשית הקשה שממנה סובלות המתלוננות בעקבות הפרסומים שלהם היה אחראי הנאשם.
מדובר כאמור בעונש הכי חמור שניתן בגין עבירות בתחום זה. המאסר הממושך הקודם, למשך ארבע שנים וחודשיים, ניתן בעבר בבית משפט השלום בחיפה. עוד יצוין כי בית המשפט החליט שלא להטיל על מיכאילוב קנס לקופה הציבורית, והעדיף את הפיצוי למתלוננות.
עו"ד איתי גוהר ועו"ד ענבל קליין ממחלקת הסייבר של פרקליטות המדינה אמרו: "בית המשפט נתן רוח גבית לנפגעות ושלח מסר חד וברור לאלו שסבורים שמדובר בפעילות פלילית זניחה, שהעונש בגינה נמוך".