בית משפט השלום בתל אביב התיר הבוקר (רביעי) לפרסם את זהותו של עד המדינה במשפטו של תא"ל במיל' גל הירש בפרשת "דיפנסיב שילד", אך השופט שאול אבינור - שהעביר ביקורת חריפה על הפרקליטות - הורה על עיכוב ההחלטה עד החודש הבא.
הירש, נאשם נוסף בפרשה וכמה כלי תקשורת ביקשו להתיר את שמו לפרסום, והיום כאמור בית המשפט אפשר זאת. "קיים חשש אמיתי וממשי כי הותרת צו איסור הפרסום על כנו עד לאחר עדותו של עד המדינה תביא לפגיעה קשה בהגנתו של הנאשם בהליך", טוענים הסנגורים של הירש, נבות תל צור וטל שפירא, דן אלדד וגיורא אדרת וכן עורך דינו של הנאשם עודד שכנאי, ז'ק חן.
4 צפייה בגלריה
גל הירש
גל הירש
דרש לחשוף את זהות עד המדינה. גל הירש
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
שאול אבינור
שאול אבינור
השופט שאול אבינור. ביקר בחריפות את הפרקליטות
(צילום: מוטי קמחי)
מנגד פרקליטות מיסוי וכלכלה, מתנגדת לפרסום בטיעון שחשיפת שמו עלולה להביא להתקפות נגד העד שעלולות להשפיע על עדותו ובגלל נימוק של פרטיות העד. השופט אבינור ציין כי הסכם עד המדינה נכרת בספטמבר 2016, ואמר: "המבקש, הירש, טוען כי החקירה נפתחה לצורך סיכול מינויו למפכ"ל משטרת ישראל".
הוא תהה האם המדינה (המאשימה) הניחה תשתית ראייתית המצדיקה את אי-פרסום זהות העד. "המחוקק קבע כי הפומביות היא הכלל ואיסור הפרסום הוא החריג. בתיק זה כלל לא הוגשה בקשה לסגירת דלתיים", אמר. "נתונים על עד המדינה פורסמו בעבר. מקור העניין הציבורי כי הירש היה קצין בכיר בצבא ומועמד למפכ"ל לכן העניין הציבורי קיים גם קיים".
השופט התייחס לאופי המקרה, שכן חלפו שש שנים מאז הוצא צו איסור הפרסום. "אין אפשרות להתעלם מתקופת הזמן הממושכת. לא הוגשה לפני הערכה מקצועית מטעם המשטרה בעניין עד המדינה, ולא ידיעות מודיעיניות העשויות ללמד על קיומו של סיכון כזה או אחר של עד המדינה", טען.
4 צפייה בגלריה
עורך דין נבות תל צור טל שפירא גיורא אדרת
עורך דין נבות תל צור טל שפירא גיורא אדרת
עורכי הדין המייצגים את הירש
(צילום: צביקה גולדשטיין, יואב דודקביץ, שאול גולן, משרד המשפטים)
"לו היה נוצר חשש ממשי לעד המדינה באי כוח המדינה היו מורים לאלתר על חקירה בעניין. לא הובאו לפני נתונים ראייתיים כלשהם בנושא. קשה לקבל טענות למסע תקשורתי נגד עד המדינה". עוד הוא ציין כי הביקורת של הירש אינה כלפי העד, אלא כלפי רשויות התביעה והחקירה בטענה שההסכם עימו נעשה באופן פסול "תוך הפרת ההנחיות של התביעה".
"בין אם יגבה את טענתו או מופרכת היא לא מופנית כלפי עד המדינה שאין לו עילה לחשש ממשי מהמבקש (מהירש - ג"מ). ניסיון למנוע דיון פומבי בגיוס עד מדינה פלוני, עלול לתת יתר תוקף לעמדותיהם של חובבי קנוניות ותאוריות קונספירציה מופרכות. במקרה לפני מדובר בעבירות של השמטת הכנסות, ואין כל ראיות לאיומים. לכן אין כל הצדקה להמשך איסור הפרסום".
השופט אבינור הסביר את החלטתו: "מכלול השיקולים המשפטיים תומכים בקבלת הבקשה. אני מתיר את פרסום פרטיו המזהים של עד המדינה שכבר פורסמו ברבים, אך אין בהחלטה זו היתר לפרסומים אסורים בעניינו. אני אוסר בזה על פרסומים עניינים הנוגעים לו בליבת הפרטיות - כתובתו, פרטי התקשורת עמו ומשפחתו מקום עבודתו ועניינים הנוגעים לפרטים אינטימיים". עם זאת, כאמור, עד 6 בספטמבר תוכל הפרקליטות לערער על ההחלטה ולהציג טיעונים שיתמכו בגישתה.

גל הירש אמר בתום הדיון כי "אחרי כל כך הרבה שנים היה לי מאד חשוב שהציבור יידע מה קרה כאן. החלטת השופט היום מדברת בעד עצמה אני מאד מעריך אותה. זה חשוב במדינה דמוקרטית שידעו מה קרה מאז סוכל מינויי למפכ"ל ואלו מעשים נעשו להצדיק את המהלך הפסול הזה".
עורך דינו דן אלדד ציין: "מה שקרה היום יקרה בכל פעם שהסיפור של הירש ייתקל באדם אובייקטיבי שבוחן את הדברים בצורה הגונה וישרה. על זה נלחמנו כאן - שלא תהיה הסתרה של הפעולות שנעשו כאן בניגוד לכל שורה בהנחיית היועמ"ש בעניין עדי מדינה שהופרו כאן". עורך דינו טל שפירא הוסיף: "לפני שבע שנים התחייבנו שתיקי השוחד ייסגרו, ובסופו של דבר אנו מוצאים עצמנו מתמודדים עם תיק מס. אני מתחייב בפניכם שתיק המס יסתיים בזיכוי מצלצל אם בכלל יגיע להכרעת דין".
בפרקליטות מיסוי וכלכלה הגיבו גם כן להחלטת בית המשפט ואמרו: "כל תכליתה של עמדת המדינה היא הגנה על עד המדינה וטוהר ההליך הפלילי, ולא 'הסתרה' ממניעים זרים של פרטים מעברו של העד, אליהם ברור שבית המשפט חשוף. המדינה הביעה עמדה לפיה היא תשקול מחדש את צו איסור הפרסום לאחר עדותו. עד מדינה, מעצם הגדרתו, הוא עבריין בהיותו שותף לעבירה, ומי שבחר להיקשר עמו מלכתחילה, הם הנאשמים עצמם. בית המשפט החליט אחרת, ואנו מכבדים את החלטתו. הוצא עיכוב ביצוע לשקול הגשת ערר".
הפרקליטות עדכנה היום כי לאחרונה אישר בית המשפט את התליית ההליכים נגד אחד הנאשמים בפרשה, מיכאל בנימיני, שמאז שנת 2019 שוהה בחו"ל ולא התייצב לחקירה או למשפט.
4 צפייה בגלריה
גל הירש, דן אלדד וטל שפירא
גל הירש, דן אלדד וטל שפירא
הירש ועורכי דינו. מרוצים מההחלטה
(צילום: מוטי קמחי)
נגד הירש ושותפיו, עודד שכנאי, מיכאל בנימיני ויניב אדם הוגש כתב אישום באוקטובר האחרון בגין עבירות מס, ולפי כתב האישום שהגישה הפרקליטות - בין השנים 2009-2007 פעלו הארבעה כשותפים במתן שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים במסגרת מערך חברות שבשליטתם, כל אחד לפי חלקו. בין היתר פעלו הנאשמים במסגרת חברת "דיפנסיב שילד ישראל בע"מ", שהוקמה בישראל, כמו גם בחברות שהוקמו בגיאורגיה וחברות שהוקמו באיי הבתולה הבריטיים. הארבעה עבדו מול משרד ההגנה בגאורגיה בייעוץ ביטחוני, אימון צבאי ותיווך בעסקאות למכירת ציוד צבאי.
לפי כתב האישום, מפעילותם העסקית היו לנאשמים הכנסות המצטברות להיקפים של מיליוני שקלים שזרמו לחשבונות של החברות. את הרווחים חילקו ביניהם בהעברות אל חשבונותיהם האישיים ולחשבונות של חברות זרות נוספות שבשליטתם, שנמצאים בבנקים זרים. כמו כן, הנאשמים העבירו כספים בין חשבונותיהם האישיים וחשבונות החברות שבשליטתם לבין עצמם. בפרקליטות טענו כי מערך כה מורכב ומסועף נועד, בין היתר, כדי לסייע לנאשמים לקבל את הכספים ולסייע להם להעלים את הכנסותיהם וכך לחמוק מתשלום מס עליהן.
יניב אדם הגיע להסדר טיעון והורשע בעבירות מס, שבגינן ירצה שישה חודשי עבודות שירות וישלם קנס בסך 100 אלף שקל. המשפט, נציין, נמצא בתחילתו.
הירש, קצין צה"ל בדרגת תת אלוף במילואים, נבחר ב-2015 על ידי השר לביטחון הפנים דאז גלעד ארדן להתמנות למפכ"ל המיועד של המשטרה. אולם אז המינוי בוטל, מכיוון שהיועץ המשפטי לממשלה דאז הבהיר לשר כי העננה סביב עסקיו הביטחוניים של הירש לא הוסרה וספק אם תוסר גם בעקבות בדיקה יסודית של עסקיו, שתימשך עוד כמה חודשים. הבדיקה הפכה כעבור חודש לחקירה פלילית - והירש נחשד בה בשוחד. לאחר חקירה שארכה שבע שנים הועמד לדין אבל בעבירות מס בלבד. בזמן הזה חלה בסרטן.
לפני מספר חודשים בריאיון ראשון מאז שחשף כי הוא חולה בסרטן סיפר הירש ל-ynet: "אחרי שבע שנים מאוד מייסרות של עוול מתמשך, עינוי דין קשה מאוד ונזקים כבדים מאוד ברמה האישית שהגיעו עד לכדי סרטן, הגעתי היום עם נחישות גדולה מאוד ועם כוונה להילחם על חפותי".
"לכולנו חשובה מערכת אכיפת חוק חזקה, אבל לצד זאת צריך שיהיה בה ריסון הכוח, וזה לא קרה במקרה שלי, שהתחיל בסיכול המינוי שלי למפכ"ל. שנים ארוכות ניסו בכל דרך להפליל אותי על ידי האזנות סתר, מעקבים, הדלפות ועלבונות ולא הצליחו. ציבורית זה חמור, ברמה האישית זה המיט עלי חורבן. אני אלחם על הצדק שלי".