פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ה') כתב אישום נגד תת-אלוף (במיל') גל הירש, עודד שכנאי ומיכאל בנימיני בגין עבירות מס, כל נאשם על פי חלקו, בפרשת "דיפנסיב שילד". כתב אישום נפרד הוגש גם נגד יניב אדם בגין עבירות מס והוא כבר הגיע להסדר טיעון. בנוסף לחשד לעבירות מס, החקירה בתיק כללה בראשיתה גם חשדות בגין תשלום שוחד לעובד ציבור זר – חשדות שלא התגבשה בעניינם תשתית ראייתית עוד בשלב החקירה.
על פי האישום, בין השנים 2009-2007 פעלו שכנאי, הירש, בנימיני ואדם כשותפים במתן שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים במסגרת מערך חברות שבשליטתם. בין היתר פעלו הנאשמים במסגרת חברת דיפנסיב שילד ישראל בע"מ שהוקמה בישראל, וכן במסגרת חברות שהוקמו בגיאורגיה ובאיי הבתולה הבריטיים. בתקופה זו עסקו הארבעה מול משרד ההגנה בגיאורגיה בייעוץ בטחוני, אימון צבאי ותיווך בעסקאות למכירת ציוד צבאי.
2 צפייה בגלריה
גל הירש
גל הירש
הירש. "כשלא נמצאה דרך אחרת להפליל אותי, התמקדו בחקירת המס"
(צילום: יריב כץ)
לפי האישום, מפעילותה העסקית של השותפות נצמחו לנאשמים הכנסות המצטברות להיקפים של מיליוני שקלים, שזרמו לחשבונות החברות. את הרווחים חילקו ביניהם הנאשמים בהעברות אל חשבונותיהם האישיים וחשבונות חברות זרות נוספות אשר בשליטתם, בבנקים זרים. כמו כן, הנאשמים העבירו כספים בין חשבונותיהם האישיים וחשבונות החברות שבשליטתם לבין עצמם. הפרקליטות סבורה כי מערך מורכב ומסועף של החברות המתואר בכתב האישום, וכן ההסכמים וחשבונות הבנק הרבים שבהם נעשה שימוש, נועד, בין היתר, לסייע לנאשמים לקבל את הכספים, לחלקם תוך הסוואת היותם נהנים בהם ולסייע להם להעלים את הכנסותיהם.
בשנים 2009-2007, שכנאי לא דיווח בדו"חותיו על הכנסה אישית בסך שלא פחת מכ-19.5 מיליון שקלים. ב-2008 הירש לא דיווח בדו"חותיו האישיים על הכנסה אישית בסך של כ-6.1 מיליון שקלים לפחות, ובשנים 2009-2008, בנימיני לא דיווח על הכנסה אישית בסך שלא פחת מכ-13.4 מיליון שקלים.
על פי כתב האישום, שנעשה לאחר הסדר טיעון, בשנים 2009-2007 אדם לא דיווח על הכנסה בסך של כ-3.6 מיליון שקל שנצמחה לחברה שבאמצעותה פעל בחו"ל, וזאת ללא הצדק סביר. במסגרת ההסדר עמו הוסכם כי יודה בעבירה של מסירת דו"ח וידיעות לא נכונות ללא הצדק סביר, והצדדים יעתרו לעונש מוסכם של שישה חודשי עבודות שירות וקנס של 100,000 שקל, זאת לאחר הסדרת חוב המס מול רשות המסים.
לאחר הגשת כתב האישום כתב הירש בדף הפייסבוק שלו כי "סירבתי לחתום על עסקת טיעון ולהודות בעבירות שלא ביצעתי. נחשדתי בשוחד בפרשת ראשון לציון ובשוחד לעובד ציבור זר בחו"ל, נחקרתי על סעיפי חשד רבים במשך יותר מחמש שנים והתיקים התפורים האלה שסיכלו את המינוי למפכ"ל - נסגרו. כשלא נמצאה דרך אחרת להפליל אותי חיפשו וחיפשו (ואפילו גייסו עד מדינה מפוקפק - כשתיחשף זהותו תיגרם מבוכה רבה לרשויות האכיפה), ואז התמקדו בחקירת המס.
2 צפייה בגלריה
מטה "דפנסיב שילד"
מטה "דפנסיב שילד"
מטה "דפנסיב שילד"
(צילום: ירון ברנר)
"אחרי שנים ארוכות של חקירות ועינוי דין, בידיי ראיות ומסמכים מזמן אמת אשר יפריכו מהיסוד גם את החשד הזה, שהוטח בי שלא בצדק", הוסיף הירש. "באותו זמן יתבקש בית המשפט לבחון את האופן החמור שבו נהגו בי משטרת ישראל והפרקליטות: כיצד סוכל המינוי שלי למפכ"ל וכיצד נתפרו התיקים, כיצד נוהלה החקירה ומה עשו במאמץ הנואש להפליל אותי בכל דרך אפשרית. גם אתם תוכלו להכיר את הדברים ולהתרשם בעצמכם. אם זה קרה לי - זה יכול לקרות גם לכם. סיכול זה סיכול, במלוא מובן המילה".
עורכי דינו של הירש, נבות תל-צור, גיורא אדרת וטל שפירא, מסרו: "קיבלנו בצער את ההודעה על הגשת כתב האישום. עם קריסת תיקי השוחד שהובילו שלא בצדק לסיכול מינויו של הירש למפכ"ל המשטרה, נותרנו עם כתב אישום רעוע בחשד לעבירת מס בקשר עם אירועים שהתרחשו בשנת 2007, לפני לא פחות מ-14 שנה. בשימוע הצגנו בפני הפרקליטות ראיות חד-משמעיות לכך שכל דיווחיו של הירש נעשו כדין וכי שולם מס מלא בגין הכנסותיו, וסברנו כי בכך יסתיים סוף-סוף עינוי הדין הכבד שהוא מנת חלקם של הירש ומשפחתו מאז פתיחת החקירה נגדו לפני שש שנים. מהיכרותנו את העובדות אנחנו מאמינים כי לאחר שמיעת הראיות והטיעונים בית המשפט יזכה את הירש מכל אשם, והניסיון להצדיק בדיעבד את הפרשה החמורה של סיכול מינויו למפכ"ל לא יצלח".
פרקליטיו של שכנאי, עורכי הדין ז'ק חן, משה מזרחי, שי אילון ואלדד נח, מסרו: "שש וחצי שנים של עינוי דין שקשה לתאר את נזקיו חלפו מאז שנפתחה נגד שכנאי ואחרים חקירה בחשדות שהופרכו כליל. יותר משנתיים מתקופה ארוכה זו שהה התיק בפרקליטות. עתה הוגש נגדו אישום בגין עבירות מס שנעברו לפי הנטען לפני כ-14 שנים. לא ניתן שלא להתקומם על הקשחת הלב נוכח עינוי הדין הנורא והבחירה להגיש בכל זאת כתב אישום בעבירות מס תוך התעלמות מוחלטת מטענות הגנה מוצקות המגובות בראיות של ממש לפיהן בתקופה המדוברת היה כנאי תושב חוץ שבאמתחתו גם חוות דעת מתאימה שעלתה בקנה אחד עם קביעותיהם של מספר פקידי שומה בעינינו".
פרקליטיו של אדם, עורכי הדין מיכל רוזן עוזר, משה מזרחי ואלדד נח, מסרו: "לאחר שנים ארוכות, הוסכם כי ניתן ליחס ליניב אדם מעשה עבירת מס, שהיא ברף הנמוך של רשלנות. הסכמתו של אדם להסכם מבטאת לקיחת אחריות על אירוע מלפני 14 שנים ואת רצונו לשים את האירוע מאחוריו".
עורכי הדין עמית חדד, רצון דרחי ונועה מילשטיין שייצגו את בנימיני הוסיפו כי "היום כבר ברור לכל כי מינויו של גל הירש למפכ"לות עבר סיכול ממוקד, ולאחר חקירה חוצת גבולות, התברר ששוחד מעולם לא היה ושהמפכ"לות נלקחה מהירש על לא עוול בכפו. במקום להסיק את המסקנה הנדרשת ולסגור את התיק נגד הירש, פעלה משטרת ישראל בכל מאודה ובנמרצות יתרה לנסות ולאתר ספק עבירת מס משנת 2008 כדי לכסות על ההתנהלות השערורייתית. מיכאל בנימיני, תושב ואזרח גיאורגיה, נקלע שלא בטובתו לאירוע לא לו ואין לנו ספק שלאחר שבית המשפט יבחן את הדברים הוא יקבע שלא היה מקום להגיש נגד בנימיני כתב אישום כלל ועיקר".