5 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
בדרך לפתיחת שנת הלימודים. אב ובן בבית ספר בתל אביב
(צילום: AFP)
קבינט הקורונה יתכנס היום (יום א') ב-18:00 לדיון מכריע בעניין מערכת החינוך. הדיון יתמקד בשתי סוגיות מרכזיות: אם, מתי ואיך תיפתח שנת הלימודים והאם תלמידים יחוסנו בשעות הלימודים.
הדיון יתקיים לבקשת שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שגם הזמינה אליו מומחים ונציגים של המורים, ההורים ואפילו התלמידים, כדי לאפשר לשרים לדון באופן יסודי ומעמיק בנושאים של סדר היום ובמתווים השונים שהוצעו.
5 צפייה בגלריה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
"המטרה - למנוע שידור חוזר של 200 ימי הסגר והזום". ארכיון
(צילום: יריב כץ)
השרים צפויים לאשר את מתווה החינוך המוסכם בין משרדי הבריאות והחינוך ולפיו בכיתות ח'-י"ב בערים אדומות, שכבות שבהן היקף המתחסנים יהיה נמוך מ-70% - יעברו ללמידה מקוונת מרחוק. עוד סוכם במתווה על בדיקות סרולוגיות נרחבות לתלמידים, בדיקות מהירות לאיתור חולי קורונה טרם פתיחת שנת הלימודים, מודל "כיתה ירוקה" שנועד לצמצם את מספר הילדים שנכנסים לבידוד בכיתות שבהם התגלה חולה מאומת (באמצעות בדיקות קורונה במשך שבעה ימים) ומגן חינוך לבדיקות יזומות בבתי הספר לאיתור מוקדם של תחלואה בתדירות של פעם בשבוע ביישובים כתומים ואדומים.

גל רביעי בישראל - כתבות נוספות

בסוגיית החיסונים, יש קונצנזוס מלא בקבינט הקורונה לבצע חיסונים בבתי הספר גם בשעות הלימודים, בניגוד לעמדתה של שאשא ביטון שהסכימה לחיסונים רק בשעת אפס ואחרי שעות הלימודים. שאשא ביטון שנותרה לבדה בעניין הזה רצתה למעשה את כינוס הקבינט כדי לחפש סולם לרדת ממנו ו"לחתוך הפסדים" בדעת הקהל. היא הדגישה ש"כל החלטה שתתקבל בקבינט הקורונה אהיה מחויבת לה ואבצע אותה במלואה".
שר הבריאות ניצן הורוביץ לא רצה לקיים את הדיון על סוגיית החיסונים מלכתחילה כי חשב ששאשא ביטון מחפשת "בלגן". הוא חשב שעצם קיומו של הדיון עושה דה-לגיטימציה לסוגיית החיסונים בזמן שעות הלימודים – דבר שקיים שנים רבות.
5 צפייה בגלריה
מתחמי חיסון הפופ-אפ
מתחמי חיסון הפופ-אפ
קונצנזוס מלא בקבינט: לחסן בבתי הספר גם בשעות הלימודים. מתחם חיסונים של מד"א
(צילום: אוראל כהן)
גם המשנה ליועמ"ש רז נזרי הבהיר שלמעשה אין צורך בכלל בהחלטת קבינט או ממשלה ומספיק צו של מנכ"ל משרד הבריאות לאפשר חיסונים בזמן הלימודים – צו שכבר נחתם. ממילא המדינה כבר החלה לחסן ילדים במגזר החרדי שהחלו את שנת הלימודים. ואולם, בנט נענה לבקשתה של שאשא ביטון לקיים את הדיון למרות שכולם יודעים שיש קונצנזוס רחב בממשלה לאפשר חיסונים במערכת החינוך.
בנוגע למועד פתיחת שנת הלימודים, מסתמן ששנת הלימודים תיפתח במועדה ב-1 בספטמבר ולא תהיה דחייה שלה, למרות שהאפשרות לדחייה עדיין קיימת. הורוביץ ושאשא ביטון מעוניינים לפתוח את שנת הלימודים במועד וגם מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש אמר שפתיחת שנת הלימודים מתוכננת כרגע ל-1 בספטמבר ולפי זה עובדים.
עם זאת, כמה שרים בממשלה ובהם זאב אלקין, עמר בר-לב ובני גנץ, מציעים לדחות את פתיחת שנת הלימודים ל-1 באוקטובר כי ממילא יש מספר מועט מאוד של ימי לימוד בספטמבר. אפשרות נוספת שנשמעה אך לא נראה שיש לה ממש תמיכה בממשלה היא לדחות את פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר היסודיים ובגנים (מתחת לגיל 12) עד ל-8 או ל-9 בספטמבר, כלומר מיד לאחר ראש השנה, וזאת כדי שהילדים הקטנים לא ידביקו את המשפחות באירועי החג. ואולם, גם במשרד החינוך וגם בלשכת ראש הממשלה לא נראה שלהצעה הזו יש תמיכה.

במשרד הבריאות יש גורמים שלא רוצים לקבל היום את ההכרעה על פתיחת שנת הלימודים ומעדיפים לדחות את ההכרעה לאמצע או לסוף השבוע הקרוב, וזאת כדי לראות איך תתפתח התחלואה בימים הקרובים. ואולם, בנט פסל את העניין הזה והוא דורש לחתור להחלטה לכאן או לכאן כבר היום כדי לתת מספיק זמן לציבור להיערך מראש. גורמים בכירים בקבינט אמרו כי נכון לעכשיו נראה שהאסטרטגיה של הממשלה לעודד התחסנות גם בחיסון השלישי וגם בשני החיסונים הראשונים עובדת – ונראה שסגר רביעי ירד מהפרק.
השרה שאשא ביטון מסרה כי "אציג את חשיבות פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר לכל הגילים מגיל גן ועד י"ב, למען תחושת היציבות והוודאות של התלמידים, המורים וההורים - כפי שאמרתי לכל אורך הדרך. אנו נעשה זאת באחריות ועם תוכנית סדורה שגובשה יחד עם משרד הבריאות. שרי הקבינט ישמעו באופן ישיר את נציגי ההורים, המורים, התלמידים ואנשי המקצוע מתחום החינוך אשר ישתתפו בישיבת הקבינט וישקפו את עמדתם לגבי הסוגיות השונות כפי שעולה מהשטח בשנה וחצי האחרונות".
בדיון צפוי הקבינט לאשר גם את מתווה הנסיעה לאומן שגיבש שר הדתות מתן כהנא. הקבינט לא צפוי לדון בבקשת משרד הבריאות להטיל עוד הגבלות התקהלות על אולמות התרבות ומגרשי הספורט. עקב ההתנגדות הרחבה לכך משרד הבריאות דוחה בינתיים את הבקשה הזו והיא לא תעלה לדיון מחר.

הגננות חוששות: "המתווה יביא עלינו קטסטרופה אפידמיולוגית"

"אני לא רוצה לחשוב מה יקרה ב-1 בספטמבר עם המתווה הזה", אומרת ענת דדון, יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים. "הגננות מצפות ונרגשות לפתיחת שנת הלימודים, הן מתגעגעות לילדים, אך לצד זאת הן חרדות מאוד ממה שעתיד לקרות. החשש הוא להידבק מהילדים או מההורים שנכנסים ויוצאים מהגן באותן השעות".
דדון, למודת הניסיון, מעריכה כי היעדר מגבלות יגרום לסגירת גנים רבים, דבר שיפגע בהורים העובדים ובעיקר באימהות. "המתווה יביא עלינו קטסטרופה אפידמיולוגית. נכון לעכשיו יש תחושה שמקבלי ההחלטות מפקירים ומסכנים את הגננות שעלולות לחלות בקורונה. גנים ייסגרו בזה אחר זה בשל שרשראות של בידודים והדבקה של הילדים והצוות", היא מזהירה.
לפני ימים אחדים פרסם משרד החינוך מסמך "אורחות חיים" המפרט כללי התנהלות בגני הילדים עם החזרה ללימודים. המסמך, שעליו מבססות המורות את טענותיהן, לא כולל הנחיה להגבלת כניסת ההורים לגן כפי שהייתה בשנת הלימודים הקודמת או הוראה לחלוקת הילדים לקפסולות. "המסמך מחורר ומסכן את הגננות", מוסיפה דדון. "אני מוצפת בפניות של נשות צוות, שחרדות מהמצב. התחושה היא ששולחים את הגננות לפתוח את גני הילדים כצאן לטבח. נשכחנו מאחור, המתווה המסתמן מאפשר לכל ההורים להיכנס לגנים בבת אחת ולא מחייב קפסולות לילדים".
יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מרום שיף, הוזמן להשתתף בקבינט הקורונה ויציג בפני השרים את עמדת ההורים לפיה למידה מרחוק היא האפשרות הגרועה ביותר מבחינתם, והם יסכימו לה אך ורק במקרה של כיתה שלמה שנאלצת להיכנס לבידוד בעקבות מקרה הדבקה. הנהגת ההורים תומכת בחיסון תלמידים בבתי הספר, אך לא תוך לחץ שעלול לייצר כפייה. עוד דורשים ההורים, חיסיון מלא מצד הנהלת בתי הספר כלפי המידע הרפואי של כל תלמיד ותלמיד. “הנהגת ההורים רואה חשיבות בפתיחת שנת הלימודים במועדה, אך אם יוחלט אחרת - על המדינה להחזיר את ימי הלימודים שאבדו במהלך השנה, ולדאוג לתשלום להורים שנאלצו לצאת לחופשה כפויה מהעבודה”, נמסר.

בנט: מחר נודיע על מועד פתיחת הלימודים ביסודיים ובגנים

בפוסט שפרסם אמש התייחס בנט למצב התחלואה ולפתיחת שנת הלימודים. "מטרתנו למנוע שידור חוזר של 200 ימי הסגר (שיא עולמי שלילי) והזומים שהיו בשנה שחלפה. יש לי ארבעה ילדים בבתי ספר וראיתי אותם דוהים למול הזומים. חייבים לחיות וללמוד לצד הקורונה. ולכן השקענו הרבה מאמצים בבניית תוכנית להפעלת מערכת החינוך יחד עם משרד החינוך ושרת החינוך וכמובן משרד הבריאות ושאר השותפים", כתב בנט.
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט מבקר במתחם חיסונים בטייבה
נפתלי בנט מבקר במתחם חיסונים בטייבה
"חיסון מאפשר לכולנו שנת לימודים חלקה". בנט במתחם חיסונים בטייבה, שלשום
(צילום: AFP)
"בקבינט אנחנו נקבל את ההחלטה לאישור סופי של התוכנית. כיצד זה יעבוד? תלמידי העל-יסודי יתחסנו וילמדו כרגיל החל מ-1 בספטמבר. אני קורא להורים להזדרז ולדאוג לחסן את כל הילדים שלכם מעל גיל 12 עוד השבוע, לפני פתיחת שנת הלימודים. כיתה שאין בה לפחות 70% תלמידים שהתחסנו (זריקה ראשונה) לא תוכל ללמוד בכיתה עד שיעבור שיא המגפה, אם הם ביישוב אדום", הוסיף בנט. "חסנו מיד את ילדיכם. זה שומר על בריאותם נגד קורונה כרונית שפוגעת בילדים, וזה מאפשר לכולנו שנת לימודים חלקה.
"מי שבכל זאת לא יספיק להתחסן, יוכל לעשות זאת בבית הספר. אם במהלך הלימודים אחד התלמידים יימצא מאומת קורונה, הכיתה תמשיך ללמוד כרגיל (מכיוון שכולם יהיו מחוסנים), ונבצע בדיקות לתלמידים האחרים לוודא שלא נדבקו", כתב בנט. בנוגע לתלמידי היסודי והגנים, כתב כי "נדאג שעוד לפני פתיחת שנת הלימודים ההורים יקבלו ערכה לבדיקה ביתית של קורונה (בחינם) ואתם תתבקשו לבצע את הבדיקה יממה לפני פתיחת השנה". לדבריו, "נשתדל ככל האפשר ללמוד במקומות מאווררים או בשטח הפתוח ואנחנו מבצעים עוד התאמות רבות למצב. היום נודיע על מועד פתיחת שנת הלימודים ביסודי ובגנים".
בפורום הגנים הפרטיים אמרו בתגובה להצעה לדחות את פתיחת שנת הלימודים לילדי הגנים כי "אלפי המסגרות הפרטיות לגיל הרך ייפתחו ב-1 בספטמבר בכל מקרה. קצנו במשחקים ובהחלטות הזויות של הרגע האחרון. בשנה באחרונה דיממנו קשות, 2,000 מסגרות פשטו רגל ונסגרו. אנחנו לא מסוגלים לעמוד בזה יותר, ואי אפשר לפגוע יותר בנפש הרכה של ילדינו".

כ-100 אלף קיבלו חיסון שלישי בסוף השבוע

99,079 ישראלים קיבלו בסוף השבוע את מנת החיסון השלישית. בסך הכול קיבלו 1,365,887 את מנת הבוסטר. כך עולה מנתונים שפרסם הערב משרד הבריאות. בנוסף קיבלו 7,249 ישראלים את המנה הראשונה של החיסון.
5 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון השלישי בירושלים
מתחסנים בחיסון השלישי בירושלים
1,365,887 בני אדם קיבלו את מנת הבוסטר. מתחם חיסונים בירושלים
(צילום: רויטרס)
במקביל, חלה בסוף השבוע עלייה במספר המאושפזים וגם במספר החולים במצב קשה והמונשמים. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,055 חולי קורונה, 645 מהם במצב קשה – מספר שיא בגל הרביעי. מבין החולים הקשים 110 שמחוברים למכונות הנשמה – וגם כאן מדובר בשיא בגל הרביעי.
במהלך סוף השבוע אובחנו 11,942 ישראלים כחיוביים לקורונה, 7,761 ביום שישי ובשבת אובחנו עד כה 4,181. בשישי בוצעו כ-150 אלף בדיקות ושיעור החיוביים ללא בדיקות החלמה עמד על 5.45%. אתמול פוענחו כ-79 אלף בדיקות ושיעור החיוביים נותר דומה. בסוף השבוע נפטרו בישראל 15 חולי קורונה, ומתחילת החודש 297 חולים – כמעט כולם בני 60 ומעלה.
פורסם לראשונה: 23:29, 21.08.21