2 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, מנהיג יהדות התורה
יצחק גולדקנופף, מנהיג יהדות התורה
האולטימום של יהדות התורה: חוק הגיוס לפני יתר המהפכה המשפטית
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA/ABIR SULTAN, שלו שלום )
כשברקע המחלוקות שנגלעו בקואליציה סביב החוק לפטור מגיוס, שאותו דורשות המפלגות החרדיות, ל-ynet נודע בצהריים (יום ג') כי גורמים ביהדות התורה דורשים מראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם עם סיום הפגרה בכנסת קודם כל את החוק הזה - ורק לאחר מכן את המשך חקיקת המהפכה המשפטית. מדובר למעשה בסוג של אולטימטום מצדם.
בהמשך פורסמה הודעה משותפת לליכוד ולראשי יהדות התורה שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף ויו"ר ועדת הכספים משה גפני שבה נאמר: "בניגוד לדיווחים, כל ראשי הקואליציה עובדים בשיתוף פעולה מלא כדי להעביר הן את חוק הגיוס והן את הרפורמה המשפטית".
במקביל, בש"ס הבהירו לנתניהו כי הם דורשים שהמשך החקיקה של המהפכה המשפטית תיעשה בהסכמה. למרות זאת, יו"ר ש"ס אריה דרעי נמנע לפי שעה מלדרוש זאת באופן פומבי ובצהריים פרסם הודעה שבה אינו מתחייב לכך. "יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי שותף למאמצים של ראש הממשלה נתניהו ופועל יחד איתו להביא את המשך חקיקת הרפורמה בהסכמה, מתוך תקווה שבצד השני ימצא אדם אחראי עם נכונות להגיע להסכמות", נמסר מטעם דרעי.
בארגון המחאה המרכזי נגד המהפכה המשפטית, "כוח קפלן", טענו שמדובר בספין: "לא נאפשר לחוק ההשתמטות לעבור, הוא חלק מההפיכה המשטרית. הדרישה היא אחת: גניזה מלאה של כל חוקי ההפיכה כולל חוק ההשתמטות, עד אז מלחמת חורמה במחריבי ישראל".
2 צפייה בגלריה
המצב כרגע: חובת הגיוס על תלמידי הישיבות לא נאכפת
המצב כרגע: חובת הגיוס על תלמידי הישיבות לא נאכפת
המצב כרגע: חובת הגיוס על תלמידי הישיבות לא נאכפת
(צילום: מוטי קמחי)
אתמול פורסם ב-ynet כי דרעי לא מקבל בינתיים את בקשותיו של נתניהו לרכך את חוק הגיוס. גורמים שלקחו חלק בדיונים מספרים כי דרעי מתעקש על פסקת התגברות או סעיף חסינות מביקורת שיפוטית - כבר בנוסח הראשוני של חוק הגיוס. ראש הממשלה נתניהו, מצידו, השיב לו שרק אם לא תהיה ברירה - ויתברר אחרי חקיקה שהחוק בדרך לפסילה - הוא מוכן לשקול סעיף כזה. לטענת גורמים, נתניהו אמר שהוא לא מוכן להסכים לסעיף כזה מראש. בקואליציה, בינתיים, מנסים לשכנע את דרעי שיירד מדרישתו לפסקת התגברות.
במקביל, דרעי ונתניהו שוחחו שלשום גם עם שר המשפטים יריב לוין - והבהירו לו שלא ניתן יהיה להעביר את החקיקה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בלי הסכמה. לוין קרא לשניים לצנן את השיח על ההסכמות, ואמר שאחרת - לא ניתן יהיה להעביר את החקיקה.
ממדי השפעת סערת חוק הפטור מגיוס מטרידים מאוד את סביבתו של ראש הממשלה נתניהו, ול-ynet נודע השבוע כי בדיונים בנושא עלה חשש מתסריט חמור שבמסגרתו ההכרזה "לא נגיע למילואים" תתרחב להצהרה "לא שולחים את הילדים לצבא".

נושא חוק הפטור מגיוס הוא דרישה מהותית של המפלגות החרדיות בקואליציה. הן דורשות להסדיר את מעמדם של תלמידי הישיבות הפטורים מגיוס לצה"ל, לנוכח פסיקת בג"ץ עוד מ-2017 שפסלה את ההסדר שנקבע לצורך כך. לפני כחודש וחצי תמו ההארכות החוזרות ונשנות שהעניק בית המשפט העליון לממשלה לחקיקה בסוגיה, ומאז למעשה חובת הגיוס לא נאכפת על תלמידי הישיבות.