בעקבות תחקיר ynet: היחידה המרכזית של מחוז ירושלים במשטרה עצרה אתמול (ג'), בתום חקירה סמויה, חמישה מתנדבים במד"א החשודים שביצעו בדיקות קורונה פיראטיות ברחבי הארץ. לפי החשד, הם גרפו לכיסם עשרות אלפי שקלים תמורת הבדיקות. במהלך החקירה נחשף כי בפרשה מעורבים חשודים נוספים - בהם מתנדבים ובעלי מעבדות בישראל וברשות הפלסטינית.
מהמשטרה נמסר כי "מדובר בחשודים שלקחו לידיהם את בריאות הציבור תוך זלזול בחשיבותן של בדיקות קורונה תקינות, שכל מטרתן למנוע את ההדבקה ולסייע לאזרחי המדינה לעבור את המגיפה במינימום אבידות בנפש, כל זאת מתוך בצע כסף. נגד החשודים אנו מתכוונים לפעול במלוא החומרה על מנת למצות עמם את הדין".
3 צפייה בגלריה
חשיפה: מתנדבים במד"א מבצעים בדיקות קורונה פיראטיות תמורת תשלום
חשיפה: מתנדבים במד"א מבצעים בדיקות קורונה פיראטיות תמורת תשלום
בדיקת הקורונה הפיראטית
לפי המשטרה, החשודים הגיעו למקומות שונים ברחבי הארץ, כמו גם לנתב"ג, כדי לבצע בדיקות קורונה, שחלקן בוצעו כך שהתוצאות ייצאו שליליות במטרה ש"הלקוחות" יוכלו להיכנס ולצאת מהמדינה בהצגת התוצאות השליליות.
מעצרם של ארבעה מהמתנדבים הוארך ביומיים. בהחלטת המעצר קבעה השופטת מאיה אב-גנים ויינשטיין כי "תיק החקירה מבסס חשדות כבדים. המיוחד למשיבים מעלה עילת מסוכנות בדרגה גבוהה ביותר. ביצוע בדיקות במעבדה שאינה מוכרת, כשבהתאם לחלק מהעדויות הבדיקות בוצעו תוך הנחייה כיצד להכשילן, מסכנת את בריאות הציבור".
במהלך הדיון בהארכת מעצרם טענה המשטרה כי "החשודים ניצלו את הבלגן השורר במדינה בעקבות המגפה וניצלו את מעמדם. אין צורך לפרט לגבי הפגיעה בציבור בעקבות תוצאה שלילית ממעבדה ולאחר מכן תוצאה חיובית בבדיקה תקינה".

בחודש שעבר נחשפה ב-ynet הקלטה שבה תועד מ', מתנדב בכיר במד"א מאזור ירושלים, מתאם בדיקת קורונה "אנונימית" תמורת מאות שקלים. הבדיקה, שתועדה אף היא, בוצעה על ידי מתנדב אחר שהגיע ברכב חשוך וביצע אותה ללא מיגון, למרות החשש להידבקות.
"אין לך מה לדאוג, זו מעבדה ברמאללה ככה שגם אם תרצה זה לא עובר למשרד הבריאות", הסביר המתנדב הנוסף בהקלטה הנסתרת לכתב ynet. "שמע, אנחנו מתעסקים רק עם אנשים שלא רוצים שיידעו... וואלה, אתה לא הראשון - מהבוקר עד הערב - כל הזמן".
בתיעוד אחר הגיע המתנדב הבכיר לדגום אישה שהתחזתה לאם חד-הורית וביקשה בדיקה בדחיפות. אמנם הוא לא דרש ממנה תשלום, אך מדבקה שהופיעה על גבי ערכת הבדיקה מצבעיה שככל הנראה הוא השתמש בתקן בדיקה ממתחם "היבדק וסע" (דרייב אין) ושילב את הבדיקה במאגר הנתונים על חשבון מכסה אחרת.
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר של החשודים בביצוע בדיקות קורונה פיראטיות בירושלים
הארכת מעצר של החשודים בביצוע בדיקות קורונה פיראטיות בירושלים
החשודים בבית המשפט
(צילום: רפי קוץ)
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר של החשודים בביצוע בדיקות קורונה פיראטיות בירושלים
הארכת מעצר של החשודים בביצוע בדיקות קורונה פיראטיות בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
למרות שלפי התחקיר מ' הוא זה שריכז את פעילות הבדיקות הפיראטיות, הוא לא בין חמשת המתנדבים שנעצרו. לטענת המשטרה, הסיבה לכך היא שהוא נמצא בבידוד. אחד העצורים סיפר לסנגורו שמ' הוא זה ששלח אותו לבצע את הבדיקות. "את הבדיקה הפיזית ביצע מרשי, מעבר לזה אין אינדיקציה שהוא מעורב לא באיתור החולים, לא באיתור המעבדה, לא במסירת התשובות ולא בקבלת הכסף".
סנגורו של חשוד אחר בפרשה טען כי "מדובר בניסיון מובהק לתלות את הש"ג. חברי מצהיר שהאיש שעומד מאחורי תכנון הבדיקות וניהולן משוחרר בתנאים, יכול להיות בשל הבידוד. מרשי מסר גרסה, הסביר מה גבולות האחריות שלו שמסתכמות בביצוע הבדיקות בהוראה של הממונים עליו".
סנגור אחר הפנה אצבע מאשימה לדרגים גבוהים בארגון: "אני עדיין חושב שלא פורסים את התמונה המלאה לגבי בכירים של מד"א שמשתמשים בעובדים לצורך רווח תוך שימוש בערבות בדיקה. כשהבוס של מרשי אומר לו לך תעשה בדיקה, הוא עושה את זה".
ממד"א נמסר בתגובה למעצר החשודים:
"לפני מספר שבועות עלו חשדות על התנהלות פלילית לכאורה של כמה מתנדבים הקשורה באיסוף דגימות לזיהוי קורונה. מד"א פנה עם המידע הראשוני אל המשטרה, עוד טרם פרסום הפרשה, ודרש פתיחת בדיקה לבירור העובדות. במהלך החקירה התברר כי ישנם מספר מעורבים שנחשדים במעשים הפליליים שעל-פי החשד לכאורה לקחו את החוק לידיים ועשו דין לעצמם.
"יובהר כי מדובר במקרה חמור וחריג ביותר הדורש מיצוי מלא של הדין עם המעורבים. אנו מודים למשטרת ישראל על התגובה המהירה והחקירה המאומצת לאיתור החשודים. פעילותם בארגון של המעורבים הופסקה בתיאום עם המשטרה ואנו ננקוט נגדם בכל ההליכים הנדרשים על-פי חוק. אנו מחזקים את ידיהם של עשרות אלפי עובדי ומתנדבי מגן דוד אדום העושים בנאמנות ובמסירות לילות כימים למען בריאותם של אזרחי ישראל".