בבוקר הראשון להפסקת האש ברצועת עזה, לאחר קצת יותר משתי יממות של לחימה, השיח בתקשורת הפלסטינית והערבית עדיין מתמקד באירועים החולפים. "התגובה של ההתנגדות הפסיקה את התוקפנות", הכריזה הכותרת הראשית הבוקר (שני) של העיתון הבינערבי "אל-קודס אל-ערבי", היוצא לאור בלונדון. "ישראל התחייבה לפתוח את המעברים לעזה, ומצרים מחויבת לפעול לשחרור א-סעדי ועוואודה", נכתב בעיתון תוך סקירת פרטי הסכם הפסקת האש.
מבחינת הג'יהאד האסלאמי, שחרור העצור הטרי בסאם א-סעדי, בכיר הארגון מג'נין שמעצרו ליבה את המתיחות לפני המבצע, והעציר המנהלי הוותיק, חליל עוואודה, ששובת רעב מזה למעלה מ-140 יום, היו שני התנאים שמבחינתם יספקו אותם ויובילו להפסקת הלחימה. זיאד נחאלה, מנהיג ארגון הטרור שמבקר בימים אלה בטהרן, נאם זמן קצר לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה בשעה 23:30 והבהיר כי מבחינתו הושגו שני התנאים הללו: "העצור חליל עוואודה יועבר מחר לבית החולים ומשם לביתו, מצרים התייחבה לשחרר את א-סעדי הכי מהר שאפשר", אמר נחאלה, אך בישראל התעקשו שאין התחייבות שכזו.
5 צפייה בגלריה
כותרת עיתון אל-קודס אל-ערבי
כותרת עיתון אל-קודס אל-ערבי
כותרת העיתון "אל-קודס אל-ערבי"
5 צפייה בגלריה
קריקטורה עיתון אל-ערבי אל-ג׳דיד הקטארי
קריקטורה עיתון אל-ערבי אל-ג׳דיד הקטארי
ערבי בכיס החייל הישראלי. קריקטורה בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד"
מאמר המערכת של "אל-קודס אל-ערבי" הוקדש גם הוא ללחימה בעזה ונכתב תחת הכותרת "רגיעה זמנית בתוקפנות מתמשכת", כשהרמז לשני הצדדים ברור: ככל הנראה מדובר בסך הכל בהפסקת אש בדרך לסבב הבא. "הדבר הברור בתוקפנות הישראלית הנוכחית, הוא שבכל מצב אין מדובר אלא בסבב חדש בתוקפנות המתמשכת של ישראל מאז הוכרזה הקמתה, שמהווה תוקפנות מתמשכת נגד תושבי הארץ ההיסטוריים", כתבו במאמר של העיתון שידוע בעמדותיו האנטי-ישראליות המובהקות לאורך השנים.
במאמר התרצו מ"האחדות הפלסטינית", שהתפרסה מהג'יהאד האיסלאמי שהוביל את הלחימה, דרך חמאס והצהרות התמיכה ועד ההתגייסות של הרשות הפלסטינית, חרף העובדה כי מדובר באחדות מדומה בצורה מובהקת. חמאס, שככל הידוע תמיכתו הסתכמה בהצהרות תקשורתיות, והרשות הפלסטינית שהשתמשה בתמונות מעזה בסך הכל כדי לנגח את ישראל באמצעי נוסף, לא באמת עשו זאת מאהבת הג'יהאד האסלאמי או מרגשי אחדות עזים.
היעדר התמיכה הדגישה את הפערים בין כל מרכיבי החברה הפלסטינית, שכן אם רצו בכך, ארגוני הטרור היו יכולים לתמוך בג'יהאד האיסלאמי באופן משמעותי הרבה יותר בסבב האחרון. לעומת זאת, נחאלה ודוברי הג'יהאד האיסלאמי נזהרו מפגיעה בכבודו של חמאס, ואף יותר מזאת, ציינו כי למרות שלא הצטרף ללחימה, התיאום בני שני הארגונים רק התעצם, אל מול מאמצי ישראל לבצע "הפרד המשול".
5 צפייה בגלריה
קריקטורה אל-ערבי אל-ג׳דיד הקטארי
קריקטורה אל-ערבי אל-ג׳דיד הקטארי
חותמת גומי בדם ילדים. קריקטורה בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד"
"אל-קודס אל-ערבי" לא לבדו במערכה התקשורתית: גם בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" פורסם הבוקר מאמר דעה שמאשים את ישראל ב"צורך תמידי במלחמה", כלשונם. "בין הסיבות שהניעו את מנהיגי ישראל לפתוח במלחמה ברצועת עזה נמצא הצורך של יאיר לפיד להפגין את אישיותו העוצמתית", כתב מען אל-ביארי. "גם לו יש את התיאבון להרוג, בעת של בחירות שיימשכו קרוב לשלושה חודשים", תיאר.
מעבר לידיעות ולטורי הדעה, שתוכנם ביקורתי נגד ישראל באופן שגרתי, בעיתון הקטארי פורסמו ביומיים האחרונים קריקטורות ביקורתיות מאוד כלפי ישראל. אחת מציגה חייל צה"ל מצויד באמצעי לחימה מוכרים כשבכיסו אדם בלבוש ערבי-מסורתי - רמיזה לכך שמשטרים מסוימים באזור נמצאים בכיסה של ישראל. קריקטורה נוספת מציגה חותמת גומי על "זכותה של ישראל להגן על עצמה", כאשר התבנית היא בצורת ילד, ילדה ותינוק, עם דם במקום דיו, שמחזיק אדם ששרוול חולצתו מעוצב כמו דגל ישראל.
קטאר, נזכיר, אינה אחת מהמדינות שנרמלו את יחסיהן עם ישראל בתקופה האחרונה במסגרת "הסכמי אברהם", אך היא כן מקיימת יחסים עם ישראל, בפרט כמתווכת בינה לבין חמאס בנוגע להיבטים האזרחיים ברצועת עזה. כך, גם אם בקטאר מנסים "לרקוד על שתי החתונות", הם לא יוכלו להסתיר את העובדה כי נציגיהם נפגשים עם גורמים רשמיים בישראל באופן קבוע, ושברמה מסוימת היחסים בין שתי המדינות נורמלו בהיבט הפורמלי כבר לפני זמן רב.
5 צפייה בגלריה
כותרת עיתון אל-אחבאר
כותרת עיתון אל-אחבאר
"פלסטין מדברת בזיעה ובדם". "אל-אחבאר" הלבנוני
5 צפייה בגלריה
כותרת עיתון א-שרק אל-אווסט
כותרת עיתון א-שרק אל-אווסט
כותרת אינפורמטיבית על סיום הלחימה בעיתון "א-שרק אל-אווסט"
בשער העיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, שמזוהה עם הקו של ארגון הטרור חיזבאללה, הופיעה הכותרת "פלסטין מדברת בזיעה ובדם", על רקע קריקטורה של אדם שלבו הוא בצורת מפת ישראל - או פלסטין, מבחינתם. הידיעות בעיתון פיארו ושיבחו את הג'יהאד האיסלאמי על "עמידתם האיתנה מול ישראל", עד שזו נכנעה כביכול למטחי הרקטות וקיבלה את הפסקת האש "בתנאי הג'יהאד".
לעומת כל אלה, בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית ומזוהה עם הקו של המחנה הסוני המתון, דווח על סיום הלחימה באופן אינפורמטיבי. בכותרת הראשית של העיתון נכתב "ישראל והג'יהאד קיבלו את הרגיעה בתיווך המצרי", ובתוך הידיעה הסבירו לקוראים על השתלשלות האירועים שהובילו להפסקת האש.
מעבר למאבק התודעתי בין ישראל וארגוני הטרור, בחלק מכלי התקשורת הפלסטיניים עברו הבוקר להתעסק בחיים עצמם, עם ידיעות על כך שמעברי הגבול בין ישראל ורצועת עזה צפויים להיפתח.
"החיים חוזרים לשגרה בעזה", נכתב בכותרת הראשית של אחד מאתרי החדשות הפלסטיניים. בעזה, נזכיר, התריעו בימים האחרונים על משבר הומניטארי חריף שעלול להיגרם תוך שני ימי לחימה נוספים לכל היותר, בהיעדר אספקה חדשה מישראל. בנוסף, אי אספקת הדלק לרצועה גרמו להפסקת הפעילות בתחנת הכוח המרכזית, שהיא הספקית העיקרית של חשמל, במציאות שבה מלכתחילה אין אספקת חשמל סדורה.