ערב ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני בלינקן בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר היום (שני) בישיבת סיעת הליכוד כי "היעד שלנו הוא ניצחון מוחלט על החמאס", והדגיש כי "אנחנו נהרוג את הנהגת החמאס - לכן צריך להמשיך לפעול בכל המרחבים ברצועת עזה. אסור לסיים את המלחמה לפני כן. זה ייקח זמן - חודשים ולא שנים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: תומר אפלבאום / הארץ)
נתניהו התייחס גם לסוגיית החטופים, ואמר כי "שחררנו כבר 110 מחטופינו, אנחנו ממשיכים לפעול בנושא הזה אבל יש לחמאס דרישות שלא נסכים להן. 'מפתח השחרור' צריך להיות דומה להסכם הקודם (שחרור שלושה אסירים ביטחוניים תמורת כל חטוף - מ"א). הניסיון הזה לא יתממש בכל מחיר".
מוקדם יותר ביקר נתניהו בגדוד 8104 של חטיבה 179 ביד לשריון בלטרון, שם הציג את הסיסמה החדשה של המלחמה - "תמצית המדיניות שלנו - ניצחון מוחלט על החמאס" - וחזר על הביטוי "ניצחון מוחלט 11 פעמים. נתניהו אמר ללוחמים: "אני מסיים פה עכשיו ביקור עם המפקדים שלכם ואתכם, ואני מתרשם התרשמות אדירה מרוח הלחימה, מאחדות הלחימה וממטרת הלחימה. סיפרתי למפקדים שלכם שלפני כמה ימים קיבלתי כובע ועליו שתי מילים: "ניצחון מוחלט". זו תמצית המדיניות שלנו - ניצחון מוחלט על החמאס.
"הניצחון המוחלט הוא חיוני משום שהוא מבטיח את ביטחון ישראל. ניצחון מוחלט - זו הדרך היחידה שבה נוכל להבטיח עוד הסכמי שלום היסטוריים, שעומדים בפתח. ניצחון מוחלט ינחית את המכה האנושה על ציר הרשע של איראן, חיזבאללה, החות'ים וכמובן החמאס. לכן אין תחליף לניצחון המוחלט, וצריך רק לחשוב מה קורה, אם לא יהיה ניצחון מוחלט: המפונים לא יחזרו, הטבח הבא זה רק עניין של זמן ואיראן, חיזבאללה ואחרים פשוט יחגגו כאן וימוטטו את המזרח התיכון, לכן אין תחליף לניצחון המוחלט. אני רוצה להגיד לכם אחרי שאני פוגש אתכם, פוגש את המפקדים שלכם, כמה פעמים בתוך השטח ברצועת עזה - אני מתרשם מהגבורה שלכם, מהעוצמה שלכם, מהנחישות שלכם ומהיכולת שלנו להשיג את הניצחון הזה, והוא בדרך.
"לפי החישוב שלנו עד היום כבר השמדנו - זאת אומרת או שהרגנו, או שפצענו - למעלה ממחצית הכוח שלהם; אנחנו מוטטנו 18 מתוך 24 גדודים שלהם; אנחנו עוסקים בטיהור אקטיבי, בפשיטות נגד המחבלים שנותרו ואנחנו ממוטטים ומשמידים את התת-קרקע. אנחנו בדרך לניצחון המוחלט, ואני רוצה להגיד לכם שאנחנו מחויבים לזה ואנחנו לא נוותר על זה. אנחנו לא נסיים את המלחמה בלי השגת היעד הזה של הניצחון המוחלט, שיחזיר את הביטחון גם לדרום וגם לצפון. אני רוצה להצדיע לכם, אתם מדהימים, פשוט אריות. אריות, אין מילה אחרת. כולם היום יודעים את זה, וכל העם עומד מאחורינו. אז ברכות, ולהמשיך הלאה עד לניצחון המוחלט".
דבריו של נתניהו מגיעים לאחר שקבינט המלחמה התכנס אמש בקריה בתל אביב, במקביל להמתנה לתשובת מנהיגי חמאס למתווה העסקה לשחרור חטופים שגובש בפריז. אתמול גם קיבלו שרי הממשלה סקירה על המגעים לעסקה, וחלקם - ובהם השרים ניר ברקת, עמיחי שיקלי, ישראל כץ, אבי דיכטר, יריב לוין, יואב קיש ומירי רגב - הביעו התנגדות למתווה המתגבש.
"יש דברים שאסור להסכים להם, זה צריך להגיע לדיון פה", אמר שר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה. שר החינוך יואב קיש אמר: "אם זה מה שאני שומע בתקשורת - לא אוכל לתמוך בעסקה כזו. עסקה שלא תכלול את כל החטופים יכולה לגרום לנו להפקיר את אלה שיישארו". שרת התחבורה מירי רגב התרעמה: "אחר כך אנחנו מקבלים את הדברים מוגמרים וצריכים להצביע בעד". שר החוץ ישראל כץ קבע: "אסור לעשות עסקה בלי כל החיילים - זו חובתנו המוסרית".
מנגד, השרה יפעת שאשא-ביטון מהמחנה הממלכתי אמרה לחברי הממשלה: "אם תפסיקו להגיד שלא נחזור להילחם, אז הם גם יפסיקו לחשוב ככה. גם בפעם הקודמת אמרו שלא נחזור להילחם וחזרנו למלחמה". השר דיכטר אמר בציניות: "סינוואר מחכה ליום חמישי בלילה ולראשון בצהריים, ככה הוא יודע מה קורה בדיוק בממשלה ובקבינט". השרה סטרוק זעמה על "העברת הסיוע ההומניטרי לאונר"א", ואמרה כי "אנחנו במו ידינו מכשילים את היכולת לשחרר אותם". שרים אמרו שנתניהו שלח את אותם השרים להתנגד לעסקה, וכי הוא "זימן" את העליהום הזה שנועד לסכל אותה.