קבינט המלחמה מתכנס הערב (יום ראשון) בקריה בתל אביב, בזמן שהעיניים נשואות לעבר מנהיגי חמאס - שאמורים להשיב למצרים וקטאר על מתווה העסקה לשחרור חטופים שגובש בפריז. בינתיים, בתקשורת הערבית מדווחים כי ארגון הטרור יתנה את קבלת העסקה ב"הפסקה מוחלטת של המלחמה".
3 צפייה בגלריה
הקבינט מתכנס בקריה, תל אביב
הקבינט מתכנס בקריה, תל אביב
קבינט המלחמה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בערוץ הסעודי "א-שרק" דווח מפי מקורות בחמאס כי הארגון "יציג הערב את תגובתו להצעה שעל השולחן בנוגע לעסקת החטופים, והיא תכלול את התניית קבלתה בהפסקה מוחלטת של המלחמה". בערוץ הסעודי "א-שרק" אמרו מקורות בחמאס כי יש להם הערכות שישראל תמשיך במלחמה בעזה עוד חודשים ארוכים, וכי הארגון לא יקיים עסקה "אלא אם הדבר קשור להפסקה מוחלטת של המלחמה".
מקור בחמאס אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "אל-קודס", המזוהה עם הנהגת חמאס בעזה, כי "אנחנו עדיין לא על סף הסכם. יש פערים גדולים בין שני הצדדים. אנחנו מתעקשים על נסיגת הצבא וערבויות לסיום המלחמה, והישראלים מתחמקים כדי להרוויח זמן". בערוץ "אל-אקצא" של חמאס דווח מפי ארגון הטרור כי תשובתו צפויה להימסר בקרוב, וכי הוא "מנהל התייעצויות אחרונות עם מרכיבי העם והפלגים הלאומיים באופן שישיג את האינטרס של העם הפלסטיני בעצירת המלחמה, ושיקום ושחרור אסירים".
מלבד חמאס, גם שאר הפלגים הפלסטיניים טרם העבירו את תשובתם לעסקה, מלבד החזית העממית שהתנגדה לה. "דוחים את טיוטת הצעת פריז, שלא כללה בבירור את הפסקת המלחמה, נסיגה מוחלטת של הכיבוש מרצועת עזה, החזרת העקורים לבתיהם ולאזורים שמהם נעקרו, לשבור את המצור ולספק סיוע לעמנו", נכתב בהודעתם.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
מקורות בחמאס הבהירו כי בארגון יתנו את העסקה ב"הפסקה מוחלטת של המלחמה". סינוואר והנייה
(צילום: AFP)
מוקדם יותר קיבלו שרי הממשלה סקירה על המגעים לעסקת חטופים, וחלקם - ובהם השרים ניר ברקת, עמיחי שיקלי, ישראל כ"ץ, אבי דיכטר, יריב לוין, יואב קיש ומירי רגב - הביעו התנגדות למתווה המתגבש. לשרים נאמר שהרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, יגיע לישיבת הממשלה הבאה וייתן סקירה ביטחונית. בישיבות קודמות התלוננו השרים על כך שהרמטכ"ל לא מגיע, וראש הממשלה הורה לבדוק אם הוא יכול להגיע. בנוסף, שרים שוב התלוננו על כך ששרי המחנה הממלכתי ושר הביטחון יואב גלנט לא הגיעו לישיבה.
"יש דברים שאסור להסכים להם, זה צריך להגיע לדיון פה", אמר שר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה. שר החינוך יואב קיש אמר: "אם זה מה שאני שומע בתקשורת - לא אוכל לתמוך בעסקה כזו. עסקה שלא תכלול את כל החטופים יכולה לגרום לנו להפקיר את אלה שיישארו". שרת התחבורה מירי רגב התרעמה: "אחר כך אנחנו מקבלים את הדברים מוגמרים וצריכים להצביע בעד". שר החוץ ישראל כץ קבע: "אסור לעשות עסקה בלי כל החיילים - זו חובתנו המוסרית".
מנגד, השרה יפעת שאשא-ביטון מהמחנה הממלכתי אמרה לחברי הממשלה: "אם תפסיקו להגיד שלא נחזור להילחם, אז הם גם יפסיקו לחשוב ככה. גם בפעם הקודמת אמרו שלא נחזור להילחם וחזרנו למלחמה". השר דיכטר אמר בציניות: "סינוואר מחכה ליום חמישי בלילה ולראשון בצהריים, ככה הוא יודע מה קורה בדיוק בממשלה ובקבינט". השרה סטרוק זעמה על "העברת הסיוע ההומניטרי לאונר"א", ואמרה כי "אנחנו במו ידינו מכשילים את היכולת לשחרר אותם". שרים אמרו שנתניהו שלח את אותם השרים להתנגד לעסקה, וכי הוא "זימן" את העליהום הזה שנועד לסכל אותה.
השרים הביעו כאמור דאגה ממשך זמן ההפוגה, מהעובדה שהעסקה לא כוללת את כל החטופים, ממספרם ומזהותם של המחבלים שישוחררו, ממניעת סגירת הרצועה מדרום ומהחשש שהפסקת אש תוביל להפסקה מוחלטת של המלחמה. אותם שרים דרשו שהמשא ומתן יובא לקבינט המורחב ויאושר מבעוד מועד – עוד לפני שצוות המשא ומתן יצא לסבב נוסף של שיחות. בנוסף דרשו שהעסקה לא תובא לממשלה כעובדה מוגמרת, ושהקבינט המורחב יהיה מעורב בכל התהליך.
ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר והדגיש שלא תהיה הפסקה של המלחמה ללא השגת כל יעדיה, והבהיר שצה"ל לא ייסוג מהרצועה ולא ישוחררו אלפי מחבלים: "בעסקת השחרור הראשונה קבעה הממשלה מפתח ליחס בין מספר המחבלים ששוחררו למספר החטופים שיוחזרו, מפתח זה צריך להיות נקודת הייחוס שלנו להמשך", אמר נתניהו כשהוא מתייחס למפתח של שלושה מחבלים תמורת חטוף. "אנחנו עושים מאמץ אדיר ופועלים בדרכים רבות כדי לשחרר את חטופינו, אך לא בכל מחיר".
בזמן שבישראל עדיין מחכים לתשובה של חמאס, גם היועץ האמריקני לביטחון לאומי הבהיר היום כי כעת "הכדור בידיים של חמאס". בריאיון לתוכנית Face The Nation ברשת CBS אמר ג'ייק סאליבן כי המשבר ההומניטרי בעזה יהיה בראש סדר העדיפויות של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו באזור, והוסיף כי עסקה שתוביל להפסקת אש היא "באינטרס הביטחוני הלאומי" של ארצות הברית. לצד זאת, ובניגוד לגישת חלק משרי ממשלת ישראל, הבהיר סאליבן כי "לפלסטינים יש זכות לשוב לבתיהם בעזה". בריאיון אחר הודה סאליבן כי הוא "לא יכול לומר שעסקה נמצאת מעבר לפינה".